Češi věří alternativním pohonům čím dál méně. Jsme skoro nejhorší v EU

Evropským lídrem v zájmu o elektromobily a hybridní vozy je Norsko, nejvíce aut jezdících na zemní a ropný plynu si kupují lidé v Itálii.

Zájem o auta, která nepotřebují ke svému pohonu výhradně benzin nebo naftu, v Evropě soustavně roste. Za tři čtvrtletí letošního roku se v zemích začleněných do Evropské unie a rovněž v zemích Efta (Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejsko a Island, zaregistrovalo do provozu bezmála půl milionu aut alternativním pohonem.

Roste kategorie elektromobilů (+22 procent ve srovnání se stejným obdobím loňska) a hybridů (dokonce 27 procent). Naopak u vozů spalujících jak CNG, tak LPG nastal pokles o 23 procent. V Česku naopak nastal útlum zájmu o všechny výše zmiňované typy alternativních aut, s výjimkou hybridů. 

"Evropským lídrem v případě vozů s elektromotory bylo a je Norsko," uvádí ve svém rozboru situace nezávislý analytik Antonín Šípek. České republice patří v této kategorii až 21. místo, ještě horší (na 24. místě) je tuzemsko v pořadí v rubrice hybridy.

Zajímavosti | Palivo | Byznys | Audi

Po e-naftě je tu syntetický e-benzín. Má oktanové číslo 100

Například elektromobilů bylo v Norsku od ledna do září uvedeno do provozu přes 33 tisíc, což je o více než třetinu více než během prvních devíti měsíců loňského roku. Podíl elektromobilů na celkových registracích činí v Norsku 29 procent. Navíc dalších 11 procent činí podíl zaregistrovaných hybridů.

Naopak Itálii patří prvenství v podílu vozů na plyn. Tamější podíl je 8 procent. Zajímavé je, že i přes menší počet zaregistrovaných plynových aut v ČR nám v žebříčku stále náleží třetí místo. Před námi je kromě Itálie ještě Polsko, těsně následuje Švédsko.

Zatímco evropské statistiky zahrnují pouze období prvních tří čtvrtletí, v ČR jsou známa už také data za říjen a listopad. Z nich vyplývá, že v celkovém souhrnu roku by nemuselo být tuzemské mínus tak velké. Jestliže se totiž do září v ČR zaregistrovalo pouze 130 elektromobilů (vloni ve stejné době 242), v říjnu a v listopadu jich přibylo dalších 29. Také auta na CNG dohánějí deficit. Za loňským číslem již na konci listopadu zaostávala pouze o 1,37 procenta. Největší propad tak jednoznačně bude u aut využívajících jako palivo LPG.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků