Češi se zajímají více o terénní vozy, střední třída strádá

Od začátku roku do konce května 2011 se prodalo o 2436 terénních vozů více než ve stejném období před rokem. V počtu registrovaných vozů má naopak nejvyšší absenci třída střední: letos se zatím registrovalo o 3098 méně auto než loni. V tabulkách a grafech níže můžeme pozorovat všechny přesuny poptávky po jednotlivých obchodních třídách.

Zatímco mini vozy měly loni 3,43% podíl, letos se musely spokojit s 2,15 %. Ve třídě se v květnu i za prvních pět měsíců prodával nejlépe Fiat Panda.

Malé vozy zastupované v Česku především Škodou Fabia, byly i letos nejčastěji viděným automobilem na silnicích. Na pomyslném stupni vítězů zaujaly 25,69 %, loni to bylo však 26,33 %. I zde tedy sledujeme lehký odklon zájmu - v absolutním vyjádření však dělá pouze 32 vozů.

Podíváme-li se na nižší střední, letos jsou vozy této kategorie zatím naopak žádanější než tomu bylo loni. To dokumentuje 20,12% podíl oproti 17,38% na koláči všech prodejů. Prodalo se o 2262 více kusů, a zatímco od začátku roku je nejprodávanějším modelem Ford Focus, v květnu ho přeskočil Volkswagen Golf.

O střední třídě byla již řeč v úvodu a ano, i Octavií se prodává méně než ve stejném období před rokem (12 622). Nepřátelé tohoto vozu si mohou mnout ruce, samotné mladoboleslavské automobilce to však vrásky na čele nedělá. Škodovky se dobře uchytily především směrem na východ.

Tip: Přečtěte si náš článek o tom, proč SDA řadí Škodu Octavii do střední třídy

Ve vyšší střední, luxusní i MPV pozorujeme mírné růsty zájmu. Za zmínku stojí, že v květnu předhonil v MPV Škodu Roomster Hyundai iX 20 – porážka se Škody se v jednotlivých třídách moc často nevidí. V luxusní i sportovní kategorii se v květnu pochlapila značka Audi, modely A8 i A5 za sebou nechaly své tradiční rivaly.

Spokojení mohou být lidé stojící za terénními modely. V této kategorii sledujeme totiž největší boom (34% růst zájmu). 

Prodeje podle obchodních tříd

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  

 2011 2010 
 květen01-05  květen01-05  
Mini36115492,15%52824213,43%
Malé39591852825,69%41641856026,33%
Nižší střední30861451220,12%28721225017,38%
Střední29051323618,35%35821633423,17%
Vyšší střední60631954,43%66126493,76%
Luxusní432080,29%361590,23%
MPV2171923712,81%2037870812,35%
Sportovní963970,55%1184250,60%
Terénní1868960913,32%1478717310,18%
Nezařazeno38716572,30%40918092,57%
Celkem1548272128 1588570488 

Nejprodávanější modely v jednotlivých třídách (2011)

  květen leden-květen
MiniFiat PANDA94379Fiat PANDA
MaléŠkoda FABIA13836379Škoda FABIA
Nižší středníVolkswagen GOLF4942161Ford FOCUS
StředníŠkoda OCTAVIA19649696Škoda OCTAVIA
Vyšší středníŠkoda SUPERB3662102Škoda SUPERB
LuxusníMercedes-Benz S / Audi A811 / 1156Mercedes-Benz S
MPVHyundai iX 202411094Škoda ROOMSTER
SportovníBMW Z 4 / Audi A511 / 1147BMW Z 4
TerénníŠkoda YETI3181732Škoda YETI

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků