Češi přestávají využívat MHD. Přesedají do aut

Městská hromadná doprava zažila loni nevídaný odliv cestujících. Po letech stagnace rezignovalo na jízdy metrem, tramvají či autobusem přes 120 milionů pasažérů. Proti roku 2010 jde o pokles o 5,5 procenta na 2,14 miliardy přepravených osob.

To je vůbec nejnižší množství minimálně za deset let, kdy ministerstvo dopravy tyto údaje sleduje. Důvodů může být více, od nárůstu automobilové dopravy až po vyšší nezaměstnanost. Jedním z hlavních je zvyšování cen jízdenek. 

„To odrazuje od cestování především nepravidelné cestující. Města v posledních letech neustále zvyšují ceny především jednotlivého jízdného, při stagnaci kvality i komfortu dopravy,“ konstatuje prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Příkladem může být Praha, která výrazně zdražila jízdenky v polovině loňského roku. Cena klasické přestupní jízdenky se zvedla z 24 na 32 korun. A podle pasažérských statistik na to pražská MHD doplatila, když meziročně přišla o 100 milionů cestujících. Nejhůř dopadlo metro, jehož služeb loni využilo o 50 milionů méně cestujících.

Propad přitom nabral na obrátkách právě po zdražení, ve druhém pololetí metro ztratilo skoro 40 milionů lidí. „Výrazný pokles cestujících v pražském metru mohl ovlivnit i zvýšený počet černých pasažérů anebo prodej falešných jízdenek,“ říká Vyka.

Sám pražský dopravní podnik nabízí jiné vysvětlení. „Bylo to způsobeno zejména tím, že došlo ke zpětnému výkupu již prodaných jízdních dokladů, což mělo vliv na snížení počtu přepravených osob,“ uvedla mluvčí podniku Monika Lojínová.

Zda jde o jednorázový výkyv, nebo o dlouhodobý trend, to ukážou až čísla za letošek. Praha nicméně patří mezi jedenáct z osmnácti největších měst, kde cestujících ubylo.

Klepněte pro větší obrázek
Za nejasnou budoucnost MHD může podle Miroslav Vyky, prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě, i výstavba nových silnic.

Mezi šťastných sedm měst patří například Brno, kde počet pasažérů od roku 2009 roste, a také Plzeň. Tam ovšem při jednoprocentním růstu počtu pasažérů klesly tržby o dvě procenta. Zástupkyně plzeňského dopravního podniku Nataša Mitasová to přisuzuje změnám ve struktuře nakupovaných jízdenek. „Lidé si více rozmýšlejí, který druh jízdného je pro ně z pohledu ceny výhodnější,“ uvedla Mitasová.

Z celkem 80 sledovaných českých měst, kde funguje městská hromadná doprava, si ovšem pohoršilo hned 60 dopravních podniků. Celostátně si přitom vedly hůře všechny druhy hromadné dopravy, vedle metra i trolejbusy, autobusy a tramvaje.

Podle Vyky je za tím mimo jiné výstavba silnic, což zvyšuje přitažlivost automobilové dopravy.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků