Češi přestávají využívat MHD. Přesedají do aut

Městská hromadná doprava zažila loni nevídaný odliv cestujících. Po letech stagnace rezignovalo na jízdy metrem, tramvají či autobusem přes 120 milionů pasažérů. Proti roku 2010 jde o pokles o 5,5 procenta na 2,14 miliardy přepravených osob.

To je vůbec nejnižší množství minimálně za deset let, kdy ministerstvo dopravy tyto údaje sleduje. Důvodů může být více, od nárůstu automobilové dopravy až po vyšší nezaměstnanost. Jedním z hlavních je zvyšování cen jízdenek. 

„To odrazuje od cestování především nepravidelné cestující. Města v posledních letech neustále zvyšují ceny především jednotlivého jízdného, při stagnaci kvality i komfortu dopravy,“ konstatuje prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Příkladem může být Praha, která výrazně zdražila jízdenky v polovině loňského roku. Cena klasické přestupní jízdenky se zvedla z 24 na 32 korun. A podle pasažérských statistik na to pražská MHD doplatila, když meziročně přišla o 100 milionů cestujících. Nejhůř dopadlo metro, jehož služeb loni využilo o 50 milionů méně cestujících.

Propad přitom nabral na obrátkách právě po zdražení, ve druhém pololetí metro ztratilo skoro 40 milionů lidí. „Výrazný pokles cestujících v pražském metru mohl ovlivnit i zvýšený počet černých pasažérů anebo prodej falešných jízdenek,“ říká Vyka.

Sám pražský dopravní podnik nabízí jiné vysvětlení. „Bylo to způsobeno zejména tím, že došlo ke zpětnému výkupu již prodaných jízdních dokladů, což mělo vliv na snížení počtu přepravených osob,“ uvedla mluvčí podniku Monika Lojínová.

Zda jde o jednorázový výkyv, nebo o dlouhodobý trend, to ukážou až čísla za letošek. Praha nicméně patří mezi jedenáct z osmnácti největších měst, kde cestujících ubylo.

Klepněte pro větší obrázek
Za nejasnou budoucnost MHD může podle Miroslav Vyky, prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě, i výstavba nových silnic.

Mezi šťastných sedm měst patří například Brno, kde počet pasažérů od roku 2009 roste, a také Plzeň. Tam ovšem při jednoprocentním růstu počtu pasažérů klesly tržby o dvě procenta. Zástupkyně plzeňského dopravního podniku Nataša Mitasová to přisuzuje změnám ve struktuře nakupovaných jízdenek. „Lidé si více rozmýšlejí, který druh jízdného je pro ně z pohledu ceny výhodnější,“ uvedla Mitasová.

Z celkem 80 sledovaných českých měst, kde funguje městská hromadná doprava, si ovšem pohoršilo hned 60 dopravních podniků. Celostátně si přitom vedly hůře všechny druhy hromadné dopravy, vedle metra i trolejbusy, autobusy a tramvaje.

Podle Vyky je za tím mimo jiné výstavba silnic, což zvyšuje přitažlivost automobilové dopravy.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků