Češi loni dovezli přes 150 000 ojetin. Nejvíce těch ve stáří 11 až 15 let

Zájem o ojetá auta na tuzemském trhu neuvadá. Navíc se k nám vozí stále starší auta.

I když se kvůli dražšímu euru dovoz ojetých aut ze zahraničí nevyplácí tolik jako dřív, zájemci o starší techniku na to mají asi jiný názor. V loňském roce bylo poprvé registrováno o asi 30 000 ojetých aut více než v roce 2014.

Trh ojetých aut je u nás zhruba čtyřikrát větší než trh nových vozů. Sdružení SDA vydalo statistiku prvních registrací ojetých vozů a z ní můžeme vyčíst, že Češi nejčastěji dovážejí ojetá auta ve stáří 11 až 15 let. Těch v roce 2015 registrovali 54 827, což představuje více než třetinu všech ojetin. Necelá třetina pak připadá na ojetá auta ve stáří 6 až 10 let.

Ojetiny | Život řidiče | Technika | Škoda | BMW | Volkswagen | Toyota | Renault | Audi | Dacia | Opel | Peugeot | Citroën | Příslušenství | Škoda Fabia | Volkswagen Passat | Dacia Duster | Audi A6

10 lákavých ojetin, které si ale raději nikdy nekupujte

Může to být dáno i tím, že provoz starších aut s horší emisní normou je v zahraničí zatížen vysokými daněmi a například zákazy vjezdu do center některých měst. Majitelé se mohou takových aut zbavovat pod cenou.

Mezi nejžádanější ojetiny patří škodovky, Češi jich dovezli přes 30 000. Jen o čtyři tisíce méně přivezli volkswagenů, ale u VW byl větší zájem o mladší ojetiny. Stejně tak je nejvíce prvně registrovaných vozů Ford ve stáří 6 až 10 let, celkem je Ford se 17 205 ojetými vozy na třetím místě.

První registrace ojetých vozů v ČR v roce 2015
Značka stáří ojetých aut celkem
  do 1 roku do 3 let do 5 let do 10 let do 15 let nad 15 let  
Alfa Romeo 3 11 83 672 763 130 1662
Audi 192 396 979 1611 1436 1109 5723
BMW 190 439 1104 1709 2131 1214 6787
Citroën 18 231 1089 2816 2744 370 7268
Daihatsu - 1 4 67 84 52 208
Dangel - - - - 1 - 1
Dodge 12 9 16 61 4 4 106
Fiat 24 65 213 1476 2090 564 4432
Ford 148 685 3309 6752 5264 1047 17 205
Honda 8 20 51 361 325 194 959
Hyundai 19 47 152 514 479 48 1259
Chevrolet 7 40 96 346 250 42 781
Chrysler 5 21 20 217 360 80 703
Jaguar 17 21 34 53 78 79 282
Jeep 21 26 27 175 220 66 535
Kia 10 33 65 414 375 54 951
Lancia 1 5 27 95 209 77 414
Land Rover 91 57 54 150 228 113 693
Lexus 5 5 14 39 22 5 90
Maybach - - - 1 - - 1
Mazda 22 53 149 918 883 273 2298
Mercedes-Benz 311 409 483 1053 1546 1021 4823
Mini 17 24 66 193 259 6 565
Mitsubishi 21 13 72 243 398 215 962
Nissan 22 60 120 401 658 205 1466
Opel 21 179 761 2036 2174 706 5877
Peugeot 24 352 1254 2979 3735 891 9235
Porsche 58 70 67 68 60 66 389
Renault 30 125 575 1825 3298 882 6735
Rover - - - 4 68 48 120
Saab 1 2 18 111 106 55 293
Seat 13 43 227 857 1375 431 2946
smart 7 15 36 107 261 84 510
Ssangyong - 3 - 51 18 13 85
Subaru 12 26 53 215 198 129 633
Suzuki 12 23 62 545 670 263 1575
Škoda 335 1060 4063 10 250 12 155 2621 30 484
Toyota 37 89 135 851 874 205 2191
Volkswagen 178 892 4157 8348 8265 4627 26 467
Volvo 135 112 451 580 648 252 2178
Nezařazené - - 1 6 5 12 24
Jiné značky 117 161 248 596 110 186 1418
Celkem 2144 5823 20 335 49 766 54 827 18 439 151 334
Podíl 1,42 % 3,85 % 13,44 % 32,88 % 36,23 % 12,18 % 100,00 %

Velký zájem je tradičně i o vozy luxusních či prémiových značek. Například ojetých vozů BMW bylo registrováno více než ojetých renaultů a spolu se značkami Audi a Mercedes-Benz má BMW více prvních registrací ojetin než nových aut. U Mercedesu je zajímavé, že má o jednu jedinou registraci ojetiny více než mezi registracemi nových vozů.

Ojetiny | Život řidiče | Bezpečnost | Statistiky

Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let

Ačkoli se nás někteří politici a „dopravní experti“ snaží přesvědčit, že jsou stará auta špatná a nemají hodnotu, právě první registrace ojetých aut ukazují, že to Češi vidí trochu jinak. Když si vezmeme i 15 let stará auta, jedná se o vozy vyrobené od roku 2000 dále. Taková auta už zpravidla plní emisní normu Euro 3 a disponují slušnou pasivní bezpečností.

Podíl na prvních registracích ojetých aut v r. 2015
Značka ks podíl
Škoda 30 484 20,14 %
Volkswagen 26 467 17,49 %
Ford 17 205 11,37 %
Peugeot 9235 6,10 %
Citroën 7268 4,80 %
BMW 6787 4,48 %
Renault 6735 4,45 %
Opel 5877 3,88 %
Audi 5723 3,78 %
Mercedes-Benz 4823 3,19 %
Fiat 4432 2,93 %
Seat 2946 1,95 %
Mazda 2298 1,52 %
Toyota 2191 1,45 %
Volvo 2178 1,44 %
Alfa Romeo 1662 1,10 %
Suzuki 1575 1,04 %
Nissan 1466 0,97 %
Jiné značky 1418 0,94 %
Hyundai 1259 0,83 %
Mitsubishi 962 0,64 %
Honda 959 0,63 %
Kia 951 0,63 %
Chevrolet 781 0,52 %
Chrysler 703 0,46 %
Land Rover 693 0,46 %
Subaru 633 0,42 %
Mini 565 0,37 %
Jeep 535 0,35 %
smart 510 0,34 %
Lancia 414 0,27 %
Porsche 389 0,26 %
Saab 293 0,19 %
Jaguar 282 0,19 %
Daihatsu 208 0,14 %
Rover 120 0,08 %
Dodge 106 0,07 %
Lexus 90 0,06 %
Ssangyong 85 0,06 %
Nezařazené 24 0,02 %
Dangel 1 0,00 %
Maybach 1 0,00 %
Celkem 151 334 100,00 %
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 105 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 20 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků