Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let

Češi si vozí ze zahraničí starší ojetá auta než v minulých letech. Je to ale špatně, jak se nám snaží namluvit politici a „dopravní experti“?

Zatímco nás ministerstvo dopravy a různí dopravní „experti“ zásobují varovnými informacemi o tom, jak jsou stará auta bezcenná, nebezpečná a jak zatěžují životní prostředí, zájemci o ojetý vůz si o tom evidentně myslí svoje.

V letech 2013 a 2014 vedly dovozy aut ve staří od 6 do 10 let, avšak letos za prvních šest měsíců roku dávají Češi přednost vozům ve stáří od 11 do 15 let. Vyplývá to ze statistik sdružení SDA, které dalo dohromady data o prvně registrovaných dovezených ojetinách.

Život řidiče | Názory

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Za prvních šest měsíců roku 2015 bylo registrováno 72 538 dovezených ojetin a přes 35,4 % z nich (25 698 aut) bylo ve stáří od 11 do 15 let. Celkem 24 575 aut bylo starých 6 až 10 let (33,9 %). Při tom v roce 2014 byl poměr 38 % proti 35 % ve prospěch těch mladších, v roce 2013 dokonce 39 % proti 31 %.

Proč si Češi kupují tak stará auta, když jsou tedy podle ministrů a jiných pomazaných hlav špatná? „Vozit mladá ojetá auta s nízkým počtem najetých kilometrů ze zahraničí se nyní kvůli drahému euru příliš nevyplácí,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.

Život řidiče

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Logicky tak roste zájem o auta starší, která na našem trhu ještě nějakou hodnotu mají. „Například v Německu nebo Holandsku jsou starší auta zatěžována vyššími ekologickými daněmi a nevyplácí se je provozovat,“ vysvětluje Svoboda z Auto ESA a dodává, že právě například jedenácti až patnáctiletých ojetin se majitelé v zahraničí zbavují i pod tržní cenou.

Z uživatelského pohledu však není na udržovaném a servisovaném jedenáct až patnáct let starém autě vlastně nic špatného. Většina těchto ojetin již plní emisní normu Euro 3, mají poměrně solidní bezpečnostní i komfortní výbavu a také pasivní bezpečnost těchto vozů je akceptovatelná, i když samozřejmě nedosahuje úrovně moderních aut.

Ojetiny | Bezpečnost | Video | Škoda | Ford | Volkswagen | BMW | Mercedes-Benz | Hyundai | Renault

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Tyto vozy už zkrátka nejsou kouřícími pojízdnými rakvemi, jako tomu bylo u vozů z druhé poloviny osmdesátých let. „Kupující vedle nízké ceny starých aut láká i jejich relativní mechanická jednoduchost a snadný servis,“ dodává Svoboda.

Starší vozy disponují jednoduchými a snadno opravitelnými motory, oblíbené turbodiesely ještě nejsou vybaveny filtry pevných částic a i benzínové motory jsou ještě velmi jednoduché. Starší auta také nejsou tak „prolezlá“ složitou elektronikou a k jejich konstrukci nejsou použity exotické materiály, takže i případné opravy nehod lze řešit výrazně levněji.

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků