Češi kupují v zahraničí stále starší ojetiny. Vedou ty ve stáří 11 až 15 let

Češi si vozí ze zahraničí starší ojetá auta než v minulých letech. Je to ale špatně, jak se nám snaží namluvit politici a „dopravní experti“?

Zatímco nás ministerstvo dopravy a různí dopravní „experti“ zásobují varovnými informacemi o tom, jak jsou stará auta bezcenná, nebezpečná a jak zatěžují životní prostředí, zájemci o ojetý vůz si o tom evidentně myslí svoje.

V letech 2013 a 2014 vedly dovozy aut ve staří od 6 do 10 let, avšak letos za prvních šest měsíců roku dávají Češi přednost vozům ve stáří od 11 do 15 let. Vyplývá to ze statistik sdružení SDA, které dalo dohromady data o prvně registrovaných dovezených ojetinách.

Život řidiče | Názory

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Za prvních šest měsíců roku 2015 bylo registrováno 72 538 dovezených ojetin a přes 35,4 % z nich (25 698 aut) bylo ve stáří od 11 do 15 let. Celkem 24 575 aut bylo starých 6 až 10 let (33,9 %). Při tom v roce 2014 byl poměr 38 % proti 35 % ve prospěch těch mladších, v roce 2013 dokonce 39 % proti 31 %.

Proč si Češi kupují tak stará auta, když jsou tedy podle ministrů a jiných pomazaných hlav špatná? „Vozit mladá ojetá auta s nízkým počtem najetých kilometrů ze zahraničí se nyní kvůli drahému euru příliš nevyplácí,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.

Život řidiče

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Logicky tak roste zájem o auta starší, která na našem trhu ještě nějakou hodnotu mají. „Například v Německu nebo Holandsku jsou starší auta zatěžována vyššími ekologickými daněmi a nevyplácí se je provozovat,“ vysvětluje Svoboda z Auto ESA a dodává, že právě například jedenácti až patnáctiletých ojetin se majitelé v zahraničí zbavují i pod tržní cenou.

Z uživatelského pohledu však není na udržovaném a servisovaném jedenáct až patnáct let starém autě vlastně nic špatného. Většina těchto ojetin již plní emisní normu Euro 3, mají poměrně solidní bezpečnostní i komfortní výbavu a také pasivní bezpečnost těchto vozů je akceptovatelná, i když samozřejmě nedosahuje úrovně moderních aut.

Ojetiny | Video | Škoda | Bezpečnost | Volkswagen | Ford | Mercedes-Benz | Renault | BMW | Hyundai

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Tyto vozy už zkrátka nejsou kouřícími pojízdnými rakvemi, jako tomu bylo u vozů z druhé poloviny osmdesátých let. „Kupující vedle nízké ceny starých aut láká i jejich relativní mechanická jednoduchost a snadný servis,“ dodává Svoboda.

Starší vozy disponují jednoduchými a snadno opravitelnými motory, oblíbené turbodiesely ještě nejsou vybaveny filtry pevných částic a i benzínové motory jsou ještě velmi jednoduché. Starší auta také nejsou tak „prolezlá“ složitou elektronikou a k jejich konstrukci nejsou použity exotické materiály, takže i případné opravy nehod lze řešit výrazně levněji.

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 133 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2001
Stav: 208 156 km
Cena: 60 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 119 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 8 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků