Češi jsou vzorní v používání autosedaček, přesto bylo loni zraněno při autonehodách 475 dětí

Čeští rodiče dbají na bezpečnost svých dětí a při cestování autem je chrání použitím autosedaček. Například v loňském roce bylo při vyšetřování dopravních nehod zjištěno pouze 32 případů z celkových 2726, kdy vozidlo s dítětem na zadním sedadle nebylo žádnou dětskou autosedačkou vybaveno. Češi však často neumí sedačky vybírat a špatně je na zadní sedadlo upevňují. Těmito chybami pak i s použitím bezpečnostního prvku výrazně snižují ochranu svých ratolestí.

I když už dětská autosedačka v současné době nechybí v téměř žádném z rodinných automobilů, rodiče často věnují jen velmi málo pozornosti výběru toho správného modelu. Ten by měl totiž odpovídat věku  a postavě dítěte i typu automobilu. Problémem bývá i špatné ukotvení autosedačky ve voze, případně chybná montáž nebo příliš volně připoutané dítě. Právě tyto kroky, pokud jsou správně provedeny, mohou však dítě ušetřit nejen těžších zranění, ale i nepohodlnosti při jízdě.

„Případy, kdy dítě není za jízdy připoutáno v dětské autosedačce, jsou spíše ojedinělé, nejedná se o nijak dramaticky rozšířený jev,“ říká tiskový mluvčí Policejního prezidia České republiky Jozef Bocán. „I s použitím autosedaček však zaznamenáváme autonehody s těžšími i lehčími zraněními dětských spolujezdců. Těch lehčích zranění bylo vloni celkem 475, těžce zraněných dětí pak bylo 15,“ dodává Bocán. Podle oddělení BESIP, které je hlavním subjektem Ministerstva dopravy ČR zaštiťujícím bezpečnost silničního provozu, je nejčastější chybou při používání dětských autosedaček jejich nedostatečné připevnění. „Pokud rodič vybere vhodnou sedačku, což by s dnešními testy nezávislých sdružení už neměl být problém, musí mít na paměti také to, kde a jak sedačku ve voze připevnit, a to tak, aby nedošlo k ohrožení dítěte. V tomto směru má spousta rodičů mezery,“ upozorňuje Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP. Častým nedostatkem je podle něj také příliš volně připoutané dítě.

 

Proces bezpečnosti dítěte v autě by však měl začínat už výběrem autosedačky. Základním kritériem při výběru je totiž váha dítěte a jeho výška. Aby bylo autosedačku možné správně připevnit, musí být rovněž technicky a tvarově vhodná do konkrétního automobilu, pro který bude sloužit. Většina českých rodičů se tato kritéria snaží alespoň částečně splnit nákupem autosedaček univerzálních. „Nejvíce se prodávají univerzální modely autosedaček, které splňují více váhových, respektive věkových kategorií, což má příznivý vliv na pořizovací náklady. Výběr věkově a výškově specializovaných sedaček s instalací proti směru jízdy, jak je tomu zvykem například v severských zemích, zatím u nás zůstává v pozadí,“ hodnotí nákupy českých rodičů Ondřej Pilecký ze společnosti Babypoint, zabývající se distribucí dětského sortimentu. Nejpoptávanějším zbožím jsou v České republice zejména autosedačky pro děti od 9 do 18 kilogramů. Kupují se však také všeobecné modely pro váhu od 9 do 36 kilogramů, které však nezajišťují dítěti plnohodnotné pohodlí. „Rodiče by si měli uvědomit, že ani koupí autosedačky v rozmezí devět až třicet šest kilogramů nemají s nákupem dětské autosedačky vystaráno rovnou na celou dobu, po kterou ji dítě musí používat. Autosedačku musí totiž mít všechny děti do výšky 150 centimetrů či váhy 36 kilogramů, což je výška a váha přibližně desetiletého dítěte. Životnost takové sedačky je však v průměru 4 až 6 let,“ zdůrazňuje Drahomíra Matzkeová z firmy SAM BABY, dovozce a prodejce kojeneckého a dětského zboží.

Chybám při instalaci a upevňování autosedaček se snaží vyhýbat už i samotní výrobci automobilů. Stále více nových vozů je totiž vybaveno úchytkami pro takzvané ISOFIX sedačky. Při této technice je tedy speciální sedačka jednoduše zasunuta do předem připravených západek ve voze, čímž jsou montážní chyby prakticky vyloučeny.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků