Ceny pohonných hmot stouply v březnu k rekordním hodnotám

Benzin byl v březnu meziročně dražší o 8,6 procenta, nafta o 14,6 procenta. Další výhled není moc optimistický.

Cena pohonných hmot zajímá většinu z nás. Autor článku s příjemným pocitem vzpomíná, jak na konci roku 2008 tankoval za Prahou za 22 korun za litr. Již s méně dobrým pocitem si pamatuje, jak před rokem platil více jak 32 korun. V současnosti míjí s lehkou nohou na D1 čerpací stanice s výhružnou cenou 37 Kč/l. Rozdíl na padesáti litrech činí až 750 Kč.

Podle statistik CCS k 22. březnu byla cena Naturalu 95 34,10 koruny za litr. Nafta se ke stejnému datu prodávala za 33,78. Statistika CCS ukazuje průměrné ceny za celou ČR, můžete tedy tankovat levněji i dráž. Při ročním srovnání cen jsou však evidentní dvě fakta: čelíme zde podstatnému zdražení a nafta zdražuje více než benzin, viz graf 1.

Zatímco ke konci března byl rozdíl mezi naftou a benzinem 1,92 Kč/l, k 22.3. 2011 to je pouze 0,32 Kč/l. Pokud se podíváme na graf s dlouhodobějším vývojem, nafta byla dražší naposledy na jaře roku 2009. Od začátku sledovaného období, tedy ledna 2005, až do konce roku 2006 byla nafta levnější, stejně jako za poslední dva roky.

Výhled

Další výhled není bohužel moc růžový. Výsledná cena pohonných hmot záleží na mnoha faktorech: na ceně ropy, kurzu koruny k dolaru, spotřebních daních a DPH, poptávce v ekonomice či třeba podílu bioložky.

Je to především drahá ropa, která tlačí nahoru ceny všeho možného, od potravin až po PH. Trhy mají dostatek podnětů k růstu, naposledy druhou vlnu útoků mocností na Libyi. Pro motoristy znamená napětí ve světě i dlouhodobě silnější dolar ke koši měn, další prodražení dodávek ropy kótovaných v dolarech.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků