Ceny pohonných hmot stouply v březnu k rekordním hodnotám

Benzin byl v březnu meziročně dražší o 8,6 procenta, nafta o 14,6 procenta. Další výhled není moc optimistický.

Cena pohonných hmot zajímá většinu z nás. Autor článku s příjemným pocitem vzpomíná, jak na konci roku 2008 tankoval za Prahou za 22 korun za litr. Již s méně dobrým pocitem si pamatuje, jak před rokem platil více jak 32 korun. V současnosti míjí s lehkou nohou na D1 čerpací stanice s výhružnou cenou 37 Kč/l. Rozdíl na padesáti litrech činí až 750 Kč.

Podle statistik CCS k 22. březnu byla cena Naturalu 95 34,10 koruny za litr. Nafta se ke stejnému datu prodávala za 33,78. Statistika CCS ukazuje průměrné ceny za celou ČR, můžete tedy tankovat levněji i dráž. Při ročním srovnání cen jsou však evidentní dvě fakta: čelíme zde podstatnému zdražení a nafta zdražuje více než benzin, viz graf 1.

Zatímco ke konci března byl rozdíl mezi naftou a benzinem 1,92 Kč/l, k 22.3. 2011 to je pouze 0,32 Kč/l. Pokud se podíváme na graf s dlouhodobějším vývojem, nafta byla dražší naposledy na jaře roku 2009. Od začátku sledovaného období, tedy ledna 2005, až do konce roku 2006 byla nafta levnější, stejně jako za poslední dva roky.

Výhled

Další výhled není bohužel moc růžový. Výsledná cena pohonných hmot záleží na mnoha faktorech: na ceně ropy, kurzu koruny k dolaru, spotřebních daních a DPH, poptávce v ekonomice či třeba podílu bioložky.

Je to především drahá ropa, která tlačí nahoru ceny všeho možného, od potravin až po PH. Trhy mají dostatek podnětů k růstu, naposledy druhou vlnu útoků mocností na Libyi. Pro motoristy znamená napětí ve světě i dlouhodobě silnější dolar ke koši měn, další prodražení dodávek ropy kótovaných v dolarech.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků