Ceny pohonných hmot na dalším vrcholu

Na tvářích motoristů projíždějících kolem čerpacích stanic jsme mohli koncem minulého týdne sledovat němý údiv...

Byl to údiv způsobený dalším zvýšením cen pohonných hmot. Na poutačích čerpacích stanic v Praze či Brně visela cena přes 37 korun za litr benzinu, za naftu přes 36. Podle statistik společnosti CCS vyskočil celorepublikový průměr u Naturalu 95 znovu nad 35 Kč za litr, u nafty na 34,5 koruny. Po květnových cenách zde máme tedy další vrchol. Benzin je meziročně o 9,4 % dražší, loni se k 25. 7. prodával litr za 32,18 Kč (viz přiložená tabulka). Nafta je meziročně dražší dokonce o 11,1 %, v červenci 2010 jste ji mohli koupit za 31 korun.

Pokud byste doufali, že po cestě na dovolenou natankujete v cizině levněji, zapomeňte na to. Kolem dálnic v Německu, Itálii i Francii se cena pohybuje běžně kolem 1,6 eura za litr benzinu. Při platbě kartou vám banka naúčtuje kurz deviza prodej, aktuálně cca 24,8 Kč/eur, za litr benzinu dáte tedy v přepočtu klidně i 39 korun.

Klepněte pro větší obrázek
Graf: Roční vývoj cen pohonných hmot

Co bude dál? V pozadí vysokých cen PH stojí jak jinak než cena ropy a jejích derivátů na světových trzích. Nafta se na burze obchoduje za podobné hodnoty, jak tomu bylo v první polovině května, kdy jsme byli i svědky prvního letošního vrcholu cen PHM. Kurz dolaru ke koruně byl v té době také podobný, současný stav cen PHM je tedy pouhým odrazem. Další zdražení či zlevnění záleží podle ekonoma Vladimíra Pikory ze společnosti Next Finance na tom, zda se v USA dohodnou na řešení předlužení. „Investoři evidentně předpokládají, že v USA vyhraje rozum a najde se řešení. To by ovšem s sebou přineslo kromě jiného i posílení dolaru; tedy pro nás další zdražení PHM. Naopak neschopnost dohodnout se přinese levnější ropu a slabší dolar a tedy i levnější PH? v ČR,“ uvedl Pikora v Eurodeníku z 25.7.

Zdroj: CCS k 25. 7. 2011 

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků