Ceny pohonných hmot na dalším vrcholu

Na tvářích motoristů projíždějících kolem čerpacích stanic jsme mohli koncem minulého týdne sledovat němý údiv...

Byl to údiv způsobený dalším zvýšením cen pohonných hmot. Na poutačích čerpacích stanic v Praze či Brně visela cena přes 37 korun za litr benzinu, za naftu přes 36. Podle statistik společnosti CCS vyskočil celorepublikový průměr u Naturalu 95 znovu nad 35 Kč za litr, u nafty na 34,5 koruny. Po květnových cenách zde máme tedy další vrchol. Benzin je meziročně o 9,4 % dražší, loni se k 25. 7. prodával litr za 32,18 Kč (viz přiložená tabulka). Nafta je meziročně dražší dokonce o 11,1 %, v červenci 2010 jste ji mohli koupit za 31 korun.

Pokud byste doufali, že po cestě na dovolenou natankujete v cizině levněji, zapomeňte na to. Kolem dálnic v Německu, Itálii i Francii se cena pohybuje běžně kolem 1,6 eura za litr benzinu. Při platbě kartou vám banka naúčtuje kurz deviza prodej, aktuálně cca 24,8 Kč/eur, za litr benzinu dáte tedy v přepočtu klidně i 39 korun.

Klepněte pro větší obrázek
Graf: Roční vývoj cen pohonných hmot

Co bude dál? V pozadí vysokých cen PH stojí jak jinak než cena ropy a jejích derivátů na světových trzích. Nafta se na burze obchoduje za podobné hodnoty, jak tomu bylo v první polovině května, kdy jsme byli i svědky prvního letošního vrcholu cen PHM. Kurz dolaru ke koruně byl v té době také podobný, současný stav cen PHM je tedy pouhým odrazem. Další zdražení či zlevnění záleží podle ekonoma Vladimíra Pikory ze společnosti Next Finance na tom, zda se v USA dohodnou na řešení předlužení. „Investoři evidentně předpokládají, že v USA vyhraje rozum a najde se řešení. To by ovšem s sebou přineslo kromě jiného i posílení dolaru; tedy pro nás další zdražení PHM. Naopak neschopnost dohodnout se přinese levnější ropu a slabší dolar a tedy i levnější PH? v ČR,“ uvedl Pikora v Eurodeníku z 25.7.

Zdroj: CCS k 25. 7. 2011 

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků