Ceny automobilů na CNG za posledních 12 měsíců významně poklesly, zájem řidičů naopak roste

Vozidel poháněných CNG jezdí podle nejnovějších statistik po českých silnicích přes 7 200, do konce roku jich bude dokonce 8 000. Český motorista přitom může vybírat z více než 60 modelů vozů, k nimž nejnověji přibyla také Škoda Octavia v provedení pro zemní plyn. Jaká je však ekonomika vozů na CNG? Vyplatí se i tam, kde řidiči nejezdí každý den dlouhé vzdálenosti?

Zkušenosti z provozu CNG vozů v České republice ukazují, že toto palivo sníží běžné provozní náklady automobilu o 30–50 %. V mnoha případech lze dokonce po českých silnicích jezdit za částky nepřesahující 1 Kč za ujetý kilometr. U českých motoristů ale stále přetrvávají pochybnosti, jak rychle se jim vyšší pořizovací cena vozu na zemní plyn vrátí. Pohled do ceníků českých prodejců automobilů ukazuje, že návratnost je dnes již velmi rychlá.

Ceny vozů se srovnaly

V posledních měsících došlo k dalšímu poklesu ceny CNG vozů. Jejich pořizovací cena je dnes u nejvýznamnějších modelů v porovnání s verzí na benzín či naftu stejná, nebo dokonce nižší. Případné rozdíly v neprospěch CNG se pohybují v řádech desítek tisíc korun, které se řidiči vrátí po najetí maximálně 50 000 kilometrů.

Dobrým příkladem je Škoda Octavia, kterou mladoboleslavská automobilka prodává od června letošního roku také v provedení pro CNG. Při porovnání verzí na zemní plyn a naftu je dnes CNG jen o zhruba 10 000 Kč dražší, jezdí však přibližně o 0,4 Kč na kilometr levněji. „Rozdíl v ceně se proto při rozumném množství najetých kilometrů mezi 20–30 tisíci ročně vrátí nejpozději do 1 roku od koupě vozu,“ vysvětluje Jiří Lachout, odborník na CNG ze společnosti E.ON. U benzínové verze 1,4 TSI, s níž CNG srovnává sama mladoboleslavská automobilka, je rozdíl v ceně necelých 30 000 Kč. Návratnost je ale velmi podobná: důvodem je vyšší spotřeba benzínového modelu i cena tohoto paliva.

Rozdíl v ceně mezi vozy na naftu a CNG prakticky není

Zájem o model Škoda Octavia v provedení na zemní plyn přitom potvrzuje sama automobilka Škoda, která v polovině června evidovala přes 250 závazných objednávek a do konce roku chce prodat na českém trhu až 1 000 kusů tohoto modelu. Není přitom jediným výrobcem vozů, který CNG podporuje – na českém trhu se dobře prodávají také vozy značek Volkswagen či SEAT.

Ekonomika provozu je přitom u všech zmíněných značek velmi podobná. U naftových modelů Volkswagen Golf a Seat Leon platí, že mají ve srovnání s CNG stejnou (Golf), nebo dokonce vyšší (Leon) kupní cenu. V jejich případě proto řidič vlastnící verzi pro zemní plyn šetří již od prvního dne provozu.

O něco větší rozdíly jsou u benzínové motorizace. Poslední model série Golf automobilky Volkswagen je ve verzi s benzínovým motorem levnější o 46 000 Kč, jezdí ale o téměř korunu na kilometr dráž. Podobné rozdíly jsou také u vozu Seat Leon. Vyšší pořizovací náklady CNG oproti benzinové verzi se při nájezdu 30 000 kilometrů ročně vrátí u obou vozů za zhruba 1,5 roku.

Na provozu CNG dlouhodobě vyděláte

Pokud uvažujete, že budete automobil na CNG provozovat po dobu minimálně 5 let, můžete v pozdějších letech provozu také vydělat. „Pokud počítáme, že řidič najede se Škoda Octavia zhruba 30 000 km ročně, může za období zmíněných 5 let ušetřit za palivo od 56 000 až do 130 000 Kč. U modelu Volkswagen Golf se začíná úspora počítat od maximálně 2 let provozu. Za 5 roků lze uspořit mezi 60 až 95 tisíci korunami, ještě více oproti verzi na benzín,“ vysvětluje Jiří Lachout.

Pro českého motoristu, zvyklého na poměrně vysoké zdanění automobilových paliv, je dobrou zprávou také minimální spotřební daň na CNG. Ta je oproti daňovému zatížení benzínu nebo nafty jen zlomková a v příštích letech se prakticky nezmění. „Cena je pevně určena až do roku 2020 a je velmi pravděpodobné, že nižší spotřební daň bude pro CNG platit až do roku 2025, možná i déle,“ dodává Jiří Lachout.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 20 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků