Ceny aut v Česku vs. v Polsku: ušetříte statisíce

Ceny aut v Česku vs. v Polsku: ušetříte statisíce

Myslíte si, že současné ceny nových vozů jsou tak nízké, že už nemohou být nižší? U nás určitě mohou, jinde se totiž prodávají mnohem levněji.

Kapitoly článku:


Není to tak dávno, co se českým zájemcům o koupi nového vozu, otevřela cesta k úspoře díky silné koruně vůči euru. Loňské léto tak bylo doslova rájem proto, abychom si koupili nový vůz v Německu a v zemích, kde se platí eurem. Jenže koruna od té doby oslabila, Slovensko zavedlo také euro a původně výhodný nákup již prostě není aktuální.

Každopádně stále je zde možnost řádně ušetřit při nákupu nového vozu. Ovšem místo na západ a na východ je třeba se vydat na sever, tedy do Polska. Země, kde stály dlouhou dobu vozy více než u nás, je rázem rájem pro nákupy nových vozů. A za vše může prostá věc - změna kurzu.

Ještě před pár měsíci se platilo za jeden polský zlotý 7,2 Kč. Dnes je to lehce pod 6 korun. Pokud tedy stálo něco před půl rokem 100 000 PLN, zaplatíme za to dnes o 120 000 Kč méně. A to je již  pořádná úspora.

Jaké jsou tedy ceny?

Předem musím upozornit na zájemce některých značek, že v Polsku neušetří. Audi, BMW, Mercedes-Benz, Subaru a další prodává své vozy i v Polsku za eura. Tudíž jakákoli úspora je zde passé. Ostatní automobilky již tento přepočet v době nákupu nepoužívají a lze tak více, či méně ušetřit.

Nutné je také podotknout, že cenová výhoda se netýká vždy všech modelů, případně celé nabídky jednoho modelu. Nejednou se dá jedna motorizace jednoho modelu koupit vůči České republice o 100 000 Kč levněji, ale stejný model s jiným motorem ušetři třeba nulu.
 
Každopádně pokud budete pátrat po cenách, přepočet na české koruny je poměrně jednoduchý. Polskou cenu si vynásobíte 6 a poté odečtete 3 procenta. Tyto tři procenta odečtete, protože v Polsku je DPH ve výši 22 % a u nás pouze 19 %. Pokud tedy vůz stojí 100 000 PLN, pak je výsledná cena cca 582 000 Kč.

Jak to funguje?

Samozřejmě, že se dají srovnat pouze ceny ceníkové, případně s různými předem známými akcemi. Ale je třeba podotknout, že i polští prodejci jsou ochotni z ceníku ještě slevit, byť to již nejsou většinou takové cifry jako u nás. Anonymně (po vyslovení mého slavného jména by mohli reagovat nestandardně) jsem oslovil několik prodejců, abych si udělal přehled o možných následných slevách. Neberte je tedy jako samozřejmost, nebo jako maximální možnou výši, spíše jako zlatý střed.

Zjištěné orientační slevy u prodejců:

  • Fiat - cca 3-5 %
  • Ford - cca 5-7 %
  • Seat - cca 4-6 %
  • Suzuki - cca 1-4 %
  • Škoda - cca 3-5 %

Nutno také říci, že polští prodejci jsou velmi korektní a rádi pomohou při prodeji vyřídit určité formality. Jako jedinou nevýhodu tak vidím jazykovou bariéru, která bude pro mnohé opravdu velká. Přeci jenom polský jazyk je pro mnohé mnohem nesrozumitelnější než jazyk německý či anglický. Při troše štěstí lze ale na jihu Polska narazit na česky mluvícího prodejce, pro zbylé případy jsme pro vás připravili stručný přehled typických frází přeložených do polštiny, které při koupi vozu budete potřebovat.

V našem výběru naleznete jenom malý přehled různých modelů a rozdílů cen, které mají jen demonstrovat typické odlišnosti. Kupodivu tyto výrazné úspory se zdaleka netýkají všech modelů. Některé vozy byly totiž před poklesem kurzu v Polsku velmi drahé a nyní se dostaly na úroveň za jakou vůz lze koupit u nás.

Nutno také upozornit, že v Polsku bývají v nabídce často i motorizace, které se k nám vůbec nedováží a bývají zde také výbavy, které u nás nenajdete.. Základní stupně jsou však shodné.

Ceny vybraných vozů a modelů:

 
Cena
Rozdíl
ČR
PL
v Kč
v %
Fiat Grande Punto 1,2 Active 1,2 8v 65 k
243 000
227 000
16 000
7
Fiat Grande Punto 1.6 MultiJet 16v 120k Sport
487 000
355 000
132 000
27
 
Fiat Bravo 1.4 16v 90k Active
329 900
248 000
81 900
25
Fiat Bravo Sport 1,4 T-Jet 16v 150 k
502 900
408 000
94 900
19
 
Renault Clio Authentique 1,2 16V 65 k
249 900
234 000
15 900
6
Renault Clio Rip Curl 2 1,2 16V 75 k
334 900
279 000
55 900
17
 
Renault Megane Authentique 1,6 16V 100 k
309 900
316 000
-6 100
-2
Renault Megane Dynamique 1.6 16V 110 k
389 900
372 000
17 900
5
 
Renault Laguna Authentique 2.0 16V 140 k
489 900
459 000
30 900
6
Renault Laguna GT 2,0 T 205 k
679 900
634 000
45 900
7
 
Seat Leon 1,5 Reference 85 k
354 900
343 000
11 900
3
Seat Leon Stylance 1,8 TSI
524 900
501 000
23 900
5
Seat Leon FR 2,0 TFSI DSG
699 900
583 000
116 900
17
Seat Leon Cupra
699 900
611 000
88 900
13
 
Škoda Fabia Classic 1,2 44 kW
229 900
206 000
23 900
10
Škoda Fabia Sport 1,6 77 kW
349 900
308 000
41 900
12
 
Škoda Roomster 1,2 51 kW
299 900
266 000
33 900
11
Škoda Roomster 1,9 TDI 77 kW
495 900
416 000
79 900
16
 
Škoda Octavia Classic 1,6 MPI
384 900
335 000
49 900
13
Škoda Octavia Elegance 1,8 TSI
565 900
472 000
93 900
17
Škoda Octavia Elegance 1,8 TSI DSG
620 900
515 000
105 900
17
Škoda Octavia Elegance 2,0 TDI 103 kW
589 900
525 000
64 900
11
Škoda Octavia LaK 1,8 TSI
650 900
565 000
85 900
13
Škoda Octavia RS 2,0 TFSI
720 900
599 000
121 900
17
 
Škoda Superb Comfort 1,4 TSI
569 900
437 000
132 900
23
Škoda Superb Ambition 1,8 TSI
709 900
545 000
164 900
23
Škoda Superb Ambition 2,0 TDI 103 kW
704 900
592 000
112 900
16
Škoda Superb Elegance 1,8 TSI
824 900
595 000
229 900
28
Škoda Superb Elegance 3,6 FSI
979 900
932 000
47 900
5
Škoda Superb Elegance 2,0 TDI 103 kW
759 900
640 000
119 900
16
Škoda Superb Elegance 2,0 TDI 125 kW
819 900
658 000
161 900
20
Ceny uvedené v přehledu jsou již přepočteny zmíněným vzorcem (cena v PLN * 6 / 103 * 100)

Pokud započteme ještě případné slevy prodejce, na které nebude problém se dostat, vyjdou určité modely opravdu velmi levně. Jiné pak i při razantním poklesu kurzu vyjdou levněji jen nepatrně, případně dráž. Vždy tedy záleží na konkrétním modelu, výbavě a motorizaci.

Co myslíte, odírají automobilky a prodejci české zákazníky, nebo se na výkyvy kursů a další okolnosti zkrátka nedá pružně reagovat?

Doporučujeme

Články odjinud