Myslíte si, že současné ceny nových vozů jsou tak nízké, že už nemohou být nižší? U nás určitě mohou, jinde se totiž prodávají mnohem levněji.
Kapitoly článku:
Není to tak dávno, co se českým zájemcům o koupi nového vozu, otevřela cesta k úspoře díky silné koruně vůči euru. Loňské léto tak bylo doslova rájem proto, abychom si koupili nový vůz v Německu a v zemích, kde se platí eurem. Jenže koruna od té doby oslabila, Slovensko zavedlo také euro a původně výhodný nákup již prostě není aktuální.
Každopádně stále je zde možnost řádně ušetřit při nákupu nového vozu. Ovšem místo na západ a na východ je třeba se vydat na sever, tedy do Polska. Země, kde stály dlouhou dobu vozy více než u nás, je rázem rájem pro nákupy nových vozů. A za vše může prostá věc - změna kurzu.
Ještě před pár měsíci se platilo za jeden polský zlotý 7,2 Kč. Dnes je to lehce pod 6 korun. Pokud tedy stálo něco před půl rokem 100 000 PLN, zaplatíme za to dnes o 120 000 Kč méně. A to je již pořádná úspora.
Jaké jsou tedy ceny?
Předem musím upozornit na zájemce některých značek, že v Polsku neušetří. Audi, BMW, Mercedes-Benz, Subaru a další prodává své vozy i v Polsku za eura. Tudíž jakákoli úspora je zde passé. Ostatní automobilky již tento přepočet v době nákupu nepoužívají a lze tak více, či méně ušetřit.
Nutné je také podotknout, že cenová výhoda se netýká vždy všech modelů, případně celé nabídky jednoho modelu. Nejednou se dá jedna motorizace jednoho modelu koupit vůči České republice o 100 000 Kč levněji, ale stejný model s jiným motorem ušetři třeba nulu.
Každopádně pokud budete pátrat po cenách, přepočet na české koruny je poměrně jednoduchý. Polskou cenu si vynásobíte 6 a poté odečtete 3 procenta. Tyto tři procenta odečtete, protože v Polsku je DPH ve výši 22 % a u nás pouze 19 %. Pokud tedy vůz stojí 100 000 PLN, pak je výsledná cena cca 582 000 Kč.
Jak to funguje?
Samozřejmě, že se dají srovnat pouze ceny ceníkové, případně s různými předem známými akcemi. Ale je třeba podotknout, že i polští prodejci jsou ochotni z ceníku ještě slevit, byť to již nejsou většinou takové cifry jako u nás. Anonymně (po vyslovení mého slavného jména by mohli reagovat nestandardně) jsem oslovil několik prodejců, abych si udělal přehled o možných následných slevách. Neberte je tedy jako samozřejmost, nebo jako maximální možnou výši, spíše jako zlatý střed.
Zjištěné orientační slevy u prodejců:
- Fiat - cca 3-5 %
- Ford - cca 5-7 %
- Seat - cca 4-6 %
- Suzuki - cca 1-4 %
- Škoda - cca 3-5 %
Nutno také říci, že polští prodejci jsou velmi korektní a rádi pomohou při prodeji vyřídit určité formality. Jako jedinou nevýhodu tak vidím jazykovou bariéru, která bude pro mnohé opravdu velká. Přeci jenom polský jazyk je pro mnohé mnohem nesrozumitelnější než jazyk německý či anglický. Při troše štěstí lze ale na jihu Polska narazit na česky mluvícího prodejce, pro zbylé případy jsme pro vás připravili stručný přehled typických frází přeložených do polštiny, které při koupi vozu budete potřebovat.
V našem výběru naleznete jenom malý přehled různých modelů a rozdílů cen, které mají jen demonstrovat typické odlišnosti. Kupodivu tyto výrazné úspory se zdaleka netýkají všech modelů. Některé vozy byly totiž před poklesem kurzu v Polsku velmi drahé a nyní se dostaly na úroveň za jakou vůz lze koupit u nás.
Nutno také upozornit, že v Polsku bývají v nabídce často i motorizace, které se k nám vůbec nedováží a bývají zde také výbavy, které u nás nenajdete.. Základní stupně jsou však shodné.
Ceny vybraných vozů a modelů:
| Cena | Rozdíl |
ČR | PL | v Kč | v % |
Fiat Grande Punto 1,2 Active 1,2 8v 65 k | 243 000 | 227 000 | 16 000 | 7 |
Fiat Grande Punto 1.6 MultiJet 16v 120k Sport | 487 000 | 355 000 | 132 000 | 27 |
|
Fiat Bravo 1.4 16v 90k Active | 329 900 | 248 000 | 81 900 | 25 |
Fiat Bravo Sport 1,4 T-Jet 16v 150 k | 502 900 | 408 000 | 94 900 | 19 |
|
Renault Clio Authentique 1,2 16V 65 k | 249 900 | 234 000 | 15 900 | 6 |
Renault Clio Rip Curl 2 1,2 16V 75 k | 334 900 | 279 000 | 55 900 | 17 |
|
Renault Megane Authentique 1,6 16V 100 k | 309 900 | 316 000 | -6 100 | -2 |
Renault Megane Dynamique 1.6 16V 110 k | 389 900 | 372 000 | 17 900 | 5 |
|
Renault Laguna Authentique 2.0 16V 140 k | 489 900 | 459 000 | 30 900 | 6 |
Renault Laguna GT 2,0 T 205 k | 679 900 | 634 000 | 45 900 | 7 |
|
Seat Leon 1,5 Reference 85 k | 354 900 | 343 000 | 11 900 | 3 |
Seat Leon Stylance 1,8 TSI | 524 900 | 501 000 | 23 900 | 5 |
Seat Leon FR 2,0 TFSI DSG | 699 900 | 583 000 | 116 900 | 17 |
Seat Leon Cupra | 699 900 | 611 000 | 88 900 | 13 |
|
Škoda Fabia Classic 1,2 44 kW | 229 900 | 206 000 | 23 900 | 10 |
Škoda Fabia Sport 1,6 77 kW | 349 900 | 308 000 | 41 900 | 12 |
|
Škoda Roomster 1,2 51 kW | 299 900 | 266 000 | 33 900 | 11 |
Škoda Roomster 1,9 TDI 77 kW | 495 900 | 416 000 | 79 900 | 16 |
|
Škoda Octavia Classic 1,6 MPI | 384 900 | 335 000 | 49 900 | 13 |
Škoda Octavia Elegance 1,8 TSI | 565 900 | 472 000 | 93 900 | 17 |
Škoda Octavia Elegance 1,8 TSI DSG | 620 900 | 515 000 | 105 900 | 17 |
Škoda Octavia Elegance 2,0 TDI 103 kW | 589 900 | 525 000 | 64 900 | 11 |
Škoda Octavia LaK 1,8 TSI | 650 900 | 565 000 | 85 900 | 13 |
Škoda Octavia RS 2,0 TFSI | 720 900 | 599 000 | 121 900 | 17 |
|
Škoda Superb Comfort 1,4 TSI | 569 900 | 437 000 | 132 900 | 23 |
Škoda Superb Ambition 1,8 TSI | 709 900 | 545 000 | 164 900 | 23 |
Škoda Superb Ambition 2,0 TDI 103 kW | 704 900 | 592 000 | 112 900 | 16 |
Škoda Superb Elegance 1,8 TSI | 824 900 | 595 000 | 229 900 | 28 |
Škoda Superb Elegance 3,6 FSI | 979 900 | 932 000 | 47 900 | 5 |
Škoda Superb Elegance 2,0 TDI 103 kW | 759 900 | 640 000 | 119 900 | 16 |
Škoda Superb Elegance 2,0 TDI 125 kW | 819 900 | 658 000 | 161 900 | 20 |
Ceny uvedené v přehledu jsou již přepočteny zmíněným vzorcem (cena v PLN * 6 / 103 * 100)Pokud započteme ještě případné slevy prodejce, na které nebude problém se dostat, vyjdou určité modely opravdu velmi levně. Jiné pak i při razantním poklesu kurzu vyjdou levněji jen nepatrně, případně dráž. Vždy tedy záleží na konkrétním modelu, výbavě a motorizaci.
Co myslíte, odírají automobilky a prodejci české zákazníky, nebo se na výkyvy kursů a další okolnosti zkrátka nedá pružně reagovat?