Ceník Walter 1935: i nejlevnější model stál 49násobek dělnické mzdy

Historický ceník značky Walter dokazuje, že automobily byly v polovině 30. let opravdu luxusním zbožím.

Nejlevnější osobní automobil značky Walter, dvoumístný Junior Roadster s motorem 995 cm3 o výkonu 22 koní, stál v roce 1935 25 500 Kč. Téměř čtyřikrát dražší byl opulentní Regent Cabriolet Spec s osmdesátikoňovým šestiválcem 3,25 l, ten vyšel na 95 000 Kč. Ukazuje to dobová inzerce Walteru, kterou na Twitteru zveřejnil Martin Dolejský:

Dělníci brali pětistovku, úředníci třikrát víc

Dnešní optikou se tehdejší ceny jeví pozoruhodně nízké, jenže mnohem nižší byly i výdělky. Ekonomika zdecimovaná Velkou hospodářskou krizí tlačila mzdy dolů a z automobilů dělala zboží pro nejmajetnější. V roce 1929, na prahu krize, pobírali dělníci 510 až 590 Kč za měsíc. Lépe na tom byli úředníci s průměrnou mzdou 1360 Kč, respektive 1550 Kč u mužů. (Rozdíly v odměňování byly tehdy propastné, ženy na úřednických pozicích pobíraly v průměru pouze 840 Kč.)

Přesná čísla o mzdách v roce 1935 se nám nepodařilo dohledat. Kdybychom předpokládali, že se pohybovaly na úrovni roku 1929, dobře placený dělník by na nejlevnější Walter vydělával déle než tři a půl roku. Úředník-muž by to zvládl za 16 měsíců. 

Zajímavosti | Retro | Technika | Fascinace | Palivo | Design | Ostatní značky

Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic

Mzdová realita roku 1935 byla ovšem spíš horší. „Nejhorším sociálním důsledkem, kterému musíme věnovati pozornost, je úžasný pokles ceny práce soukromých zaměstnanců. Setkáváme se s velmi častými případy, že po 2 i víceletém čekání dostane hoch či dívka se středoškolským vzděláním místo s počátečním platem 100 až 200 Kč měsíčně,“ uvádí se v zápisu z 57. schůze Poslanecké sněmovny, která se konala v červnu 1936.

Stejný dokument také naznačuje, že ani na úřednických postech to nebyla žádná sláva, alespoň u zaměstnanců s kratší praxí: „Plat 300 až 500 Kč, které má kancelářská síla, která pracuje již několik let, samozřejmě nestačí, aby se mladý člověk ve velkém městě mohl samostatně živit.“

Zajímavosti | Retro | Fascinace | Byznys | Renault

Renault v Československu v roce 1991 (prospekt)

V roce 1936, na konci krize, činila průměrná dělnická mzda 520 Kč. 

Dnes vyděláme na auto rychleji

Vyčíslit aktuální průměrné mzdy všech dělníků a všech úředníků neumíme, průměrná mzda v celé ekonomice však ve 3. čtvrtletí 2015 dosáhla podle ČSÚ výše 26 072 Kč.

Hypotetický průměrný zaměstnanec by tak pracoval na nejlevnější Škodu Fabia pouhých devět měsíců. Za necelých 14 měsíců by vydělal (nikoliv našetřil) na nejdostupnější Octavii (354 900 Kč). A kdybychom ho chtěli posadit do něčeho lepšího (koneckonců ani Walter nebyla značka pro nejširší masy), mohli bychom mu dopřát Mercedes-Benz třídy C. Ten stojí v základním provedení C 180 d 866 360 Kč, což odpovídá třiatřicetinásobku průměrné měsíční mzdy. 

Retro | Ceny | Byznys | Názory

Československo, 1976: jaké automobily prodávala Mototechna?

Automobily Walter se vyráběly v pražských Jinonicích od roku 1914 do roku 1948, kdy se továrna zaměřila jen na výrobu leteckých motorů. Mnohé modely včetně těch z roku 1935 – Junior, Bijou, Princ a Lord – vznikaly v licenci italského Fiatu.

Renault Kangoo 1.461
Rok výroby: 2012
Stav: 111 689 km
Cena: 68 000 Kč
Renault Mégane 1.87
Rok výroby: 2005
Stav: 124 206 km
Cena: 48 000 Kč
Renault Grand Scénic 1.461
Rok výroby: 2007
Stav: 118 612 km
Cena: 72 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků