Ceník Walter 1935: i nejlevnější model stál 49násobek dělnické mzdy

Historický ceník značky Walter dokazuje, že automobily byly v polovině 30. let opravdu luxusním zbožím.

Nejlevnější osobní automobil značky Walter, dvoumístný Junior Roadster s motorem 995 cm3 o výkonu 22 koní, stál v roce 1935 25 500 Kč. Téměř čtyřikrát dražší byl opulentní Regent Cabriolet Spec s osmdesátikoňovým šestiválcem 3,25 l, ten vyšel na 95 000 Kč. Ukazuje to dobová inzerce Walteru, kterou na Twitteru zveřejnil Martin Dolejský:

Dělníci brali pětistovku, úředníci třikrát víc

Dnešní optikou se tehdejší ceny jeví pozoruhodně nízké, jenže mnohem nižší byly i výdělky. Ekonomika zdecimovaná Velkou hospodářskou krizí tlačila mzdy dolů a z automobilů dělala zboží pro nejmajetnější. V roce 1929, na prahu krize, pobírali dělníci 510 až 590 Kč za měsíc. Lépe na tom byli úředníci s průměrnou mzdou 1360 Kč, respektive 1550 Kč u mužů. (Rozdíly v odměňování byly tehdy propastné, ženy na úřednických pozicích pobíraly v průměru pouze 840 Kč.)

Přesná čísla o mzdách v roce 1935 se nám nepodařilo dohledat. Kdybychom předpokládali, že se pohybovaly na úrovni roku 1929, dobře placený dělník by na nejlevnější Walter vydělával déle než tři a půl roku. Úředník-muž by to zvládl za 16 měsíců. 

Retro | Zajímavosti | Technika | Design | Fascinace | Palivo | Ostatní značky

Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic

Mzdová realita roku 1935 byla ovšem spíš horší. „Nejhorším sociálním důsledkem, kterému musíme věnovati pozornost, je úžasný pokles ceny práce soukromých zaměstnanců. Setkáváme se s velmi častými případy, že po 2 i víceletém čekání dostane hoch či dívka se středoškolským vzděláním místo s počátečním platem 100 až 200 Kč měsíčně,“ uvádí se v zápisu z 57. schůze Poslanecké sněmovny, která se konala v červnu 1936.

Stejný dokument také naznačuje, že ani na úřednických postech to nebyla žádná sláva, alespoň u zaměstnanců s kratší praxí: „Plat 300 až 500 Kč, které má kancelářská síla, která pracuje již několik let, samozřejmě nestačí, aby se mladý člověk ve velkém městě mohl samostatně živit.“

Retro | Zajímavosti | Byznys | Renault | Fascinace

Renault v Československu v roce 1991 (prospekt)

V roce 1936, na konci krize, činila průměrná dělnická mzda 520 Kč. 

Dnes vyděláme na auto rychleji

Vyčíslit aktuální průměrné mzdy všech dělníků a všech úředníků neumíme, průměrná mzda v celé ekonomice však ve 3. čtvrtletí 2015 dosáhla podle ČSÚ výše 26 072 Kč.

Hypotetický průměrný zaměstnanec by tak pracoval na nejlevnější Škodu Fabia pouhých devět měsíců. Za necelých 14 měsíců by vydělal (nikoliv našetřil) na nejdostupnější Octavii (354 900 Kč). A kdybychom ho chtěli posadit do něčeho lepšího (koneckonců ani Walter nebyla značka pro nejširší masy), mohli bychom mu dopřát Mercedes-Benz třídy C. Ten stojí v základním provedení C 180 d 866 360 Kč, což odpovídá třiatřicetinásobku průměrné měsíční mzdy. 

Retro | Byznys | Ceny | Názory

Československo, 1976: jaké automobily prodávala Mototechna?

Automobily Walter se vyráběly v pražských Jinonicích od roku 1914 do roku 1948, kdy se továrna zaměřila jen na výrobu leteckých motorů. Mnohé modely včetně těch z roku 1935 – Junior, Bijou, Princ a Lord – vznikaly v licenci italského Fiatu.

Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2005
Stav: 162 542 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2010
Stav: 117 453 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Laguna 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 152 905 km
Cena: 129 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků