Cadillac ELR ukazuje aktivní akustické rušení hluku v praxi

Koncern General Motors na krátkém propagačním videu ukazuje, jak ve skutečnosti funguje eliminace hluku ve voze Cadillac ELR.

S příchodem elektromobilů vyvstává pro konstruktéry nový problém. Zatímco elektromotor pracuje prakticky bezhlučně, posádku stále obtěžují ruchy od odvalujících se kol a aerodynamického svistu. Jistě, u moderních automobilů zvláště ve vyšších rychlostech již není slyšet ani spalovací motor, a proto níže popsané řešení není omezeno pouze na elektromobily.

Kupé | Design | Cadillac

Cadillac ELR: sériová verze míří na detroitský autosalon

Na připojeném videu se můžete podívat na to, jak tuto problematiku řeší u General Motors, a to na příkladu modelu Cadillac ELR. Připomeňme, že tento dvoudveřový model se začne prodávat s příchodem ledna roku 2014 a po technické stránce vychází z dvojčat Chevrolet Volt/Opel Ampera. Proto jde spíše o elektromobil, jehož spalovací motor pracuje především (ovšem nikoli výhradně) jako generátor elektrické energie, čemuž jsme se podrobně věnovali již dříve.

Elektromobily | Hybridy | Opel

Opel Ampera: první jízdní dojmy

Doug Koons, vedoucí projektu pro snížení hluků a vibrací v modelové řadě Cadillac ELR, který vás zároveň zmíněným videem provede, tvrdí, že jeho záměrem je dát tomuto prémiovému elektromobilu také „prémiový zvuk“. A právě aktivní rušení hluků, ačkoli nejde o žádnou převratnou novinku (připomeňme třeba několik modelů značky Acura), má být stěžejním prvkem snahy Koonsova týmu. A jak to pracuje?

Americká auta | Chevrolet

Chevrolet Volt: konečně podrobně

Mikrofony rozmístěné v interiéru vozu zaznamenávají ruchy v autě v reálném čase a v konfrontaci s daty od pohonné jednotky vysílají k uším posádky „obrácené“ akustické vlny, čímž se značná část spektra hluků vyruší. Děje se tak prostřednictvím reproduktorů audiosoustavy. Podle Cadillacu má tento systém v budoucnosti ušetřit i výrobní náklady a hmotnost vozu, neboť bude možno omezit množství tlumicích materiálů. Kdo ale ví, jak se budete v autě cítit, kdyby došlo k poruše autorádia…
 

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 50 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků