Cadillac ELR ukazuje aktivní akustické rušení hluku v praxi

Koncern General Motors na krátkém propagačním videu ukazuje, jak ve skutečnosti funguje eliminace hluku ve voze Cadillac ELR.

S příchodem elektromobilů vyvstává pro konstruktéry nový problém. Zatímco elektromotor pracuje prakticky bezhlučně, posádku stále obtěžují ruchy od odvalujících se kol a aerodynamického svistu. Jistě, u moderních automobilů zvláště ve vyšších rychlostech již není slyšet ani spalovací motor, a proto níže popsané řešení není omezeno pouze na elektromobily.

Design | Kupé | Cadillac

Cadillac ELR: sériová verze míří na detroitský autosalon

Na připojeném videu se můžete podívat na to, jak tuto problematiku řeší u General Motors, a to na příkladu modelu Cadillac ELR. Připomeňme, že tento dvoudveřový model se začne prodávat s příchodem ledna roku 2014 a po technické stránce vychází z dvojčat Chevrolet Volt/Opel Ampera. Proto jde spíše o elektromobil, jehož spalovací motor pracuje především (ovšem nikoli výhradně) jako generátor elektrické energie, čemuž jsme se podrobně věnovali již dříve.

Elektromobily | Opel | Hybridy

Opel Ampera: první jízdní dojmy

Doug Koons, vedoucí projektu pro snížení hluků a vibrací v modelové řadě Cadillac ELR, který vás zároveň zmíněným videem provede, tvrdí, že jeho záměrem je dát tomuto prémiovému elektromobilu také „prémiový zvuk“. A právě aktivní rušení hluků, ačkoli nejde o žádnou převratnou novinku (připomeňme třeba několik modelů značky Acura), má být stěžejním prvkem snahy Koonsova týmu. A jak to pracuje?

Americká auta | Chevrolet

Chevrolet Volt: konečně podrobně

Mikrofony rozmístěné v interiéru vozu zaznamenávají ruchy v autě v reálném čase a v konfrontaci s daty od pohonné jednotky vysílají k uším posádky „obrácené“ akustické vlny, čímž se značná část spektra hluků vyruší. Děje se tak prostřednictvím reproduktorů audiosoustavy. Podle Cadillacu má tento systém v budoucnosti ušetřit i výrobní náklady a hmotnost vozu, neboť bude možno omezit množství tlumicích materiálů. Kdo ale ví, jak se budete v autě cítit, kdyby došlo k poruše autorádia…
 

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků