Bývalý reprezentant chce naučit motorkáře bezpečně jezdit

To že mladí motocyklisté nevycházejí z autoškol ideálně připraveni na zvládnutí silničního provozu, dokazují smutné statistiky dopravních nehod. Tenhle stav dlouho trápil muže, který toho na jednostopém vozidle umí jako málokdo. Miroslav Lisý je jednáctinásobným mistrem republiky v trialu a motoristická veřejnost ho zná hlavně z nejrůznějších akcí, při nichž na motocyklu předvádí krkolomné akrobatické prvky.

Někdejší reprezentant nyní přichází se svým projektem „Bezpečně na motorce”. Jedná se o zdokonalovací tréninky na výukových motocyklech s unikátním bezpečnostním rámem. Při kurzech se motorkáři učí ovládat stroj a správně reagovat na krizové situace, s nimiž se setkávají na silnicích.

Užitečné pro nováčky i pokročilé

„Projekt je už rok starý, ale až letos se dostal díky partnerům na potřebou úroveň. Dostali jsme se do motorkářských médií a hlavně jsme vyvinuli prototyp padacích rámů. Zájemci si na kurzech vyzkouší třeba vyhýbání a ovladatelnost motorky, ale kvůli krizovému brzdění a náklonům si mohou půjčit stroje s bezpečnostními rámy. Nikomu by se při těchto jízdách nemělo nic stát, konstrukce rámů jsou otestované na 50 až 60 kilometrů za hodinu. Osobně jsem je vyzkoušel i v mnohem vyšších rychlostech,“ říká AutoRevue.cz Lisý.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záběry z výukového programu Miroslava Lisého

Novinku si nechal zaregistrovat u patentového úřadu, protože rámy by podle jeho mínění mohly najít uplatnění i v autoškolách. Kurzy se budou konat po celé republice a Lisý se svým týmem bude za zájemci dojíždět. „Jsou určené pro pokročilé motorkáře, i pro ty, kteří mají řidičský průkaz krátce a chybí jim praxe. Do budoucna uvažujeme o dětské výchově, zahrnující přechod z kola na malý motocykl. Vedle toho se připravují kurzy na skútry a offroadové motocykly,“ pokračuje Lisý.

Chybí výuka na moderní motocykly

„Jako bývalý závodník jsem si lámal hlavu, co udělat pro bezpečnost motorkářů. Autoškoly a zákon o nich je starý a hodí se tak na letité jawy. Při výuce chybí praxe s moderními modely, které jsou pro jedenadvacetileté kluky příliš rychlé a nebezpečné. Motorkáři s čerstvým řidičákem pak nejsou vlastně způsobilí na takových strojích jezdit,“ upozorňuje.

Cílem prý není suplovat autoškoly, ale udělat něco pro záchranu lidských životů. „Program může najednou sledovat pět set lidí, nejdřív proběhne hodina teorie a pak se probírají a cvičí různé jízdní situace. V březnu jsme se přestavili na dvou pražských motosalonech a motorkáři se nám začínají hlásit. Stoprocentně stihneme jeden kurz týdně, někdy to vyjde i dvakrát,“ plánuje Lisý.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků