Buick Y-Job: první koncept v dějinách

Koncepty a studie jsou dnes běžnou praxí ve věci prezentace schopností automobilek. Před sedmdesáti lety tomu tak ale zdaleka nebylo.

Více či méně smyslupné koncepty dnes na autosalonech ohromují veřejnost i konkurenci svými technickými a stylistickými finesami, jež v řadě případů naznačují charakter budoucích sériových produktů dané značky. Ale nebylo tomu tak vždy a dnes za první koncepční studii v dějinách automobilu považujeme Buick Y-Job z roku 1938.

Otcem tohoto projektu se stal designérský šéf koncernu General Motors a pozdější viceprezident GM slavný Harley Earl, jenž významným a novým způsobem promluvil do povahy amerických automobilů. Harleyův otec stavěl v Los Angeles karosérie pro kočáry od roku 1899. Společnost Earl Automobile Works se záhy proslavila propracovanými karosériemi a jejich služeb využívala řada z hollywoodských umělců a od roku 1918 se zde pustili do výroby celých automobilů. O rok později však celou společnost koupil Don Lee, prominentní prodejce vozů Cadillac, jenž patřil k pravidelným odběratelům Earlových karosérií. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Harley Earl se svým slavným dítkem

Alfred Sloan, tehdejší prezident GM, záhy rozpoznal talent a aktivní přístup „juniora“, tedy Harleye Earla. V roce 1926 jej angažoval jako konzultanta v karosárně Fisher, jež náležela značce Cadillac. Zde Harley navrhnul vůz La Sale, jenž se představil již v březnu roku 1928. Jednalo se o vůbec první vůz dílčí značky La Sale (podobným vozem s karosérií Sodomka jezdil i britský král Jiří VI.), ale podle Sloana též o „... první stylisticky ohromivý automobil, jenž se prosadil ve velkosériové produkci.“

Pod vlivem tohoto úspěchu založil Alfred Sloan ještě v roce 1927 zvláštní „umělecké a barevné oddělení“ s padesátkou zaměstnanců (záhy jich však bylo půl druhého tisíce) a do jeho čela jmenoval Harleye Earla. Vzápětí se naplno projevila hospodářská krize, jež vyústila v zuřivý boj mezi karosáři, kteří napjali své síly k tomu vydolovat poslední dolar z každého, kdo ještě na auto měl. V designu nových vozů se začaly objevovat extravagantní prvky, ale Sloan správně soudil, že veřejnost je třeba na radikálnější změny připravovat postupně. V roce 1937 pak Hearley Earla pověřil úkolem otestovat reakce publika novým konceptem, tedy studií automobilu, jenž nebude vyráběn sériově. Earl tak dostal volnou ruku a jeho oddělení bylo přejmenováno na Styling Department. Dnes si jen těžko dokážeme představit dobu, kdy „koncepční studii“ automobilový svět neznal...

Projekt Y-Job odstartoval, aby se představil v roce 1938. A proč dostal zrovna toto označení? Harley považoval každý nový model za práci, tedy job, písmeno Y mělo být dalším krokem za prozaickým X používaným pro konstrukci každého nového modelu vozu. Kromě toho písmeno Y tehdy používaly pro své prototypy také letecké továrny.

K rýsovacímu prknu zasedl George Snyder, šéfinženýr Buicku Charlie Chayne se jal modifikovat sériový podvozek řady Century a Harley Earl vše korigoval a ladil. Jejich společným úsilím vzniklo skutečné auto snů, jež ovlivnilo několik nastupujících generací. Prodloužený rozvor a pouze dvoumístný kokpit umožnily enormní protáhnutí aerodynamicky tvarovaných ploch. Vůz byl sportovní, ale elegantní, do automobilového světa přinesl několik nových prvků včetně zapuštěných dveřních klik, elektrického ovládání oken a plátěné střechy a výklopných světlometů, jež ale rok před tím použil poprvé v sériové produkci konkurenční Cord.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Buick Y-Job se do dnešních dnů dochoval

Buick Y-Job vycházel z dobových zvyklostí, přesto však působil jako pozdrav z budoucnosti. Stupačky zmizely, blatníky byly vystouplé, ale usazené v jediném celku s kapotami, což naznačilo jejich brzké splynutí s karosérií u sériových vozů, na to si však zákazníci museli počkat až hluboko do padesátých let (prvním náznakem byla karosářská řada Futuramic, již General Motors představil v roce 1949). Rozměrné jednodílné nárazníky zabíhaly až do boků karosérie, blatníky zdobila řada horizontálních chromovaných pásů, jež kontrastovaly s pro Buick typickým svislým žebrováním masky chladiče, tyto prvky se však v běžné americké produlci začaly objevovat teprve v šedesátých letech. Zatímco dobové vozy jezdily běžně na šestnáctipalcových ráfcích, Y-Job dostal nižší „třináctky“, použity byly zvláštní bubnové brzdy leteckého typu, jež spolehlivě krotily 141 koní pětilitrového osmiválce.

Díky studii Buick Y-Job se v následujících dvaceti letech stal General Motors vůdčí silou v otázce designu amerických automobilů. Následovala jej totiž škála dalších podobných prací, jež byly z estetického hlediska často významnější a zajímavější, ale projektu Y-Job zůstává označení „ten první“. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Buick LeSabre 1951 / Buick XP300 1951 / Buick Centurion 1956
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků