Bugatti Veyron: zrození ďábla se blíží

Bugatti Veyron se s největší pravděpodobností začne prodávat letos v září. Pod kapotou má agregát 8.0 W16 s výkonem 736 kW (1001 k)a mamutím krouťákem 1250 Nm, nejvyšší rychlost má přesahovat 400 km/h. Představujeme jednu z nejrychlejších sériovek budoucnosti.

Šéf Volkswagenu: „Z Veyronu mě bolí hlava“

Ve dnech, kdy McLaren F1 trhal rekordy v nejvyšší rychlosti (rok 1998), vznikaly u většiny šéfů prestižních značek hříšné myšlenky o sportovních automobilech, které by mohly McLaren F1 porazit. Výjimku netvořil ani Ferdinand Piëch, bývalý ředitel Volkswagenu, který věděl, že zákazníky mnohem rychleji osloví prostřednictvím některých známých ikon sportovního automobilového nebe. Proto kolos Volkswagen koupil pomalu zanikající automobilku Bugatti a pod touto značkou hodlal vybudovat nejrychlejší sériový vůz pro každodenní použití.

Po odchodu Ferdinanda Piëcha usedl do nejvyššího křesla nynější šéf Bernd Pischetsrieder a hned měl na stole hodně problémů v podobě klesajících tržeb. Vedení proto přerušilo několik nákladných projektů, včetně Veyronu. Vývoj supersportu provázela řada potíží jako např. najít optimální vyvážení, stabilitu a aerodynamiku, následně výdrž motoru a celého stroje. Hledala se taky směs pro pneumatiky, která by si udržela potřebnou přilnavost na vozovku ve vysokých rychlostech. Dohromady se celý projekt opět posouval a první sériová verze Veyronu dorazí k zákazníkům až letos v září.

Tajemství není názor šéfa koncernu, který médiím řekl, že ho z celého projektu Veyron bolí hlava. „Nejde nám o peníze. Už teď je jasné, že nám Veyron i přes svou vysokou cenu nevydělá ani euro. Jde o prestiž, chceme tento vůz dokončit a dokázat, že na to máme.“

Celá tato limitovaná edice bude mít v první vlně 50 kusů (celkem se odhaduje 300 ks) a většina modelů je již dopředu zamluvená či dokonce zaplacená. Otázkou však zůstává fakt, kdy bude Veyron hotov a zda bude konkurenceschopný pro vozy typu Ferrari Enzo nebo Koenigsegg CCR, který nedávno pokořil rekord v nejvyšší rychlosti pro sériová auta.


Bugatti Veyron EB 16.4

Historie Veyronu

V roce 1998 přebírá Volkswagen automobilku Bugatti do své režie a příznivcům této známé automobilky s italskými kořeny sliboval, že ji znovu postaví na nohy. Ještě tentýž rok se pod značkou Bugatti objevuje studie sportovního kupé EB 118. O rok později se objevují další koncepty: EB Chiron, limuzína EB 218 a EB Veyron 18.4.

V roce 2000 přechází označení Veyronu z 18.4 na dnešních 16.4 a veřejnost se dozvídá ohromující čísla: Bugatti Veyron EB 16.4 bude mít 1001 koní pod kapotou, pojede přes 400 km/h, ale bude stát milion eur. To byla v tehdejší době bomba a všichni vášniví a především bohatí sběratelé aut začali vypisovat předběžné objednávky.


Bugatti EB 118


Bugatti EB 218

Štrejchnutí o mantinel

V roce 2003 si už zákazníci mnuli ruce, že konečně bude Veyron stát v jejich garáži. Nastaly však první problémy: při rychlostech nad 330 km/h měl Veyron kvůli velkému proudění vzduchu pod autem a malému přítlaku problémy s přilnavostí. Při testech v Nardu na klopeném oválu byl tehdejší pilot rád, že se s autem ve vysoké rychlosti jen otřel o mantinel a v Laguna Seca v americké Kalifornii se Bugatti pro změnu roztočilo do nekontrolovatelných hodin.

Mediálním světem tehdy proběhla zpráva, že Bugatti Veyron dostane elektronický omezovač maximální rychlosti. První informace hovořily o 330 km/h, později se ukázala číslice 370 km/h. Problémy se špatnou přilnavostí opět poslaly inženýry ke svým počítačům a finální datum se posunulo. Smůla se pověsila na vedení Volkswagenu na paty, protože při testování šestnáctiválcového motoru taky neklapalo vše, jak mělo. Ve dnech, kdy karosérie neodpovídala požadavkům, se agregát dokonce chvíli testoval i v koncernovém Lamborghini Murciélagu.

Všem spekulacím utnul tipec sám šéf Volkswagenu, který loni na podzim oznámil konečné datum, kdy finální verze Bugatti Veyronu EB 16.4 opustí vrata továrny. Bude to letos v září? (Pozn. redakce: Otazník v předchozí větě je uveden schválně, protože Veyron je nejočekávanější auto roku již pár minulých let.) Od prohlášení o začátku prodeje vydalo tiskové centrum Volkswagenu další zprávu: Veyron skutečně pojede přes 400 km/h. Dalším uspokojením a nažhavením svých zákazníků bylo představení prototypu tzv. 0-series na letošním ženevském autosalónu, finální modelové řady, která se začne vyrábět letos v květnu.

Bugatti Veyron touto dobou prochází řadou těžkých zátěžových testů. V současné době má k dispozici 11 prototypů, které už najezdily na testovacích okruzích přes 100 000 km; jeden exemplář přitom ujel 50 tisíc km. Kromě maximální rychlosti a aerodynamiky testuje Bugatti rovněž brzdy a to skutečně pečlivě: desetkrát po sobě se Veyron rozjede na 250 km/h a pak prudce zabrzdí na 80 km/h. To aby výrobce měl jistotu, že brzdový systém dokáže vůz bezpečně a rychle zastavit z „běžné“ rychlosti na německé dálnici. Důležitá je také volba pneumatik, bugatka bude s největší pravděpodobností obouvat michelinky.

Fakta

Spojením dvou vidlicových osmiválců, kde řady svírají úhel 90 stupňů, vznikl skutečně monstrózní agregát W16 s objemem 8.0 l. Výkon 736 kW (1001 k) je dostupný od 6 000 ot. a maximální kroutící moment je těžko uvěřitelných 1 250 Nm již od 2 200 ot. Spolu se čtyřmi turbodmychadly a dvěma vodou chlazenými mezichladiči vzduchu je pohonná jednotka uložena pro ideální rozložení hmotnosti před zadní nápravou.

Dvouspojková sekvenční převodovka s řazením pomocí pádel pod volantem přenáší sílu motoru na všechna čtyři kola. O dobrou trakci se budou snažit dvacetipalcová kola s dvanáctipaprskovými disky. Ráfky jsou obuty do pneumatik michelin o rozměrech 245/690 R520 a 335/710 R540. Pneu používá systém PAX, který umožňuje jízdu s prázdným kolem do vzdálenosti 200 km rychlostí až 80 km/h.

Za velkými koly jsou ukryty unikátní keramické brzdy. Kotouče s vnitřním chlazením mají pro lepší proudění vzduchu otvory ve tvaru vrtule a jsou svírány osmipístkovými třmeny. Při dupnutí na brzdový pedál pomáhá ABS a když brzdíte z rychlosti přesahující hranici 200 km/h, pomůže navíc i přítlačné křídlo na zádi, které se během 0,4 s vysune pod úhlem 70 stupňů a vytvoří aerodynamické zpomalení ve výši 5,8 m/s2 (0,6 g). Samostatný třmen ruční brzdy vám naopak pomůže vůz zastavit v situaci, když selžou brzdy.

Poslední perlička na závěr: Veyron má mít maximální rychlost přesahující hranici 400 km/h a z klidu na stovku má vystřelit za 3,0 s. Bude tomu tak? Odpověď na tuto otázku se dozvíme zřejmě až letos v září.


Výsuvné přítlačné křídlo; motor 8.0 l W16 s 736 kW; cirkulace vzduchu


 
Příčně vrtané kotoučové brzdy s vnitřním chlazením

Technické údaje

  • Bugati Veyron EB 16.4
  • Rozměry: 4 470 x 1 990 x 1 210 mm
  • Rozvor: 2 700 mm
  • Motor: objem 8.0 l, W16
  • Výkon: 736 kW (1001 k)/6 000 ot.
  • Kroutící moment: 1 250 Nm/2 200-5 500 ot.
  • Hmotnost: 1500 kg
  • Zrychlení na 100 km/h: 3,0 s
  • Maximální rychlost: 406 km/h
  • Počet koní na tunu: 667
  • Cena: cca 1 000 000 eur

Fotogalerie

Tip: Stáhněte si plakáty Bugatti Veyronu

Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2010
Stav: 164 569 km
Cena: 245 000 Kč
Volkswagen Sharan 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 198 563 km
Cena: 100 000 Kč
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2006
Stav: 224 713 km
Cena: 130 000 Kč