Budoucnost sedadel? Odtučňovací kúra

Sedadla v automobilu jsou překvapivě hodně komplikovaný produkt. Výrobci se nyní zaměřili na snížení jejich hmotnosti.

Úkolem sedadla je především umožnit dlouhodobé sezení za volantem, a to pokud možno bez negativních dopadů na zdraví. Toho by nebylo těžké dosáhnout, kdyby všichni lidé měli stejnou postavu. Realita je však taková, že sedadlo musí poskytnout dobrou službu vzrostlému dvoumetrovému muži i o půl metru kratší drobné ženě.

Navíc jsou zde stále rostoucí požadavky na bezpečnost a pohodlí, které konstrukci sedadla komplikují, čímž roste nejen jeho cena, ale i hmotnost a rozměry. V luxusních vozech nejsou výjimkou sedadla řidiče, která mají 18 elektromotorů a váží 36 kilogramů.

Opěradlo inspirované přírodou

Vývoj nových koncepcí sedadel budoucnosti se proto zaměřuje na zmenšování rozměrů a snižování hmotnosti, a to při zachování nejvyšších standardů komfortu a bezpečnosti.

Například u BMW se vydali hned třemi různými směry. Konstrukce tzv. „bionického sedadla“ napodobuje přírodu. Ocasní ploutev pstruha posloužila jako předloha pro konstrukci opěradla. To je tvořeno dvěma deskami z termoplastového kompozitu, jež jsou vzájemně spojeny malými, flexibilně uloženými příčkami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tato struktura vykazuje progresivní elasticitu – nejdříve pod tlakem povoluje, posléze je však stále tvrdší a vzrůstá její opěrná funkce. Sedadlo se přitom dokáže dokonale přizpůsobit tvaru těla sedící osoby bez potřeby jakéhokoli seřizování. Jen u opěradla lze tímto způsobem ušetřit 20 % hmotnosti.

Hledání anatomického ideálu

V rámci konceptu Space Comfort Shell nebyla pozornost zaměřena zpočátku na sedadlo samotné, ale na člověka. Cílem bylo vyvinout velmi lehké a tenké sedadlo, které by bylo přesto pohodlné pro osoby všech postav a hmotností.

Pomocí deformovatelných vakuových matrací byly zaznamenávány otisky sedících osob. Na základě získaných dat vznikla skořepina sedadla, která maximálně odpovídala tělesným požadavkům všech řidičů. Místo klasického čalounění byly sedací plochy opatřeny vzduchovými polštáři z nylonové pleteniny, které umožňují jemně dolaďovat tvary podle těla sedící osoby, případně měnit aktivně charakter sedadla i za jízdy. V porovnání s multifunkčním sedadlem BMW může být hmotnost o polovinu nižší.

Klepněte pro větší obrázek

Pro vzdálenější budoucnost pracují vývojáři na sedadlu „Ergo“, které kombinuje oba výše uvedené přístupy s atraktivním designem do jednoho celku. Jeho základní kostra připomíná páteř, zatímco bionický princip se uplatnil i pro funkci adaptivního bočního vedení v závislosti na příčném zrychlení. Při komfortní jízdě zůstává sedadlo měkké, při sportovní jízdě získává na tvrdosti a poskytuje účinnou oporu těla.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků