Budoucnost: „chytrá křižovatka“ varuje řidiče před rizikem

Přijedete na křižovatku a semafory pošlou do vašeho vozu signál, který vás upozorní, jestli ji už nestihnete projet. Nebo na jiném místě budou auta komunikovat mezi sebou. Vypadá to jako výlet do vzdálené budoucnosti? Nikoliv. Ve skutečnosti se mohou řidiči takových novinek, které vedou ke zvýšení bezpečí a k větší propustnosti na silnicích, dočkat už v blízké době.

Silniční provoz se bude v dohledné době odvíjet od nových komunikačních technologií. Jednou z nich má být „chytrá křižovatka“, kterou společnost Ford zřídila ve svém Středisku pro výzkum a inovace v michiganském Dearbornu.

Technika nabídne „třetí oko“

Chytrá křižovatka tam komunikuje se speciálními testovacími vozy a varuje posádku před hrozícími dopravními situacemi. Příkladem může být auto, jehož řidič hodlá projet na červenou. Křižovatka je opatřena technikou umožňující monitorovat stav semaforů, GPS souřadnice a digitální mapy, vyhodnocovat rizika a přenášet informace do přijíždějících se automobilů.

Po přijetí zprávy bezpečnostní systém vozidla rozhodne, zda je bezpečné do křižovatky vjet, nebo je potřeba zastavit. Nezpomaluje-li řidič přiměřeně, upozorní ho vizuální a akustické signály. Systém nezasahuje do řízení, ale poskytuje řidiči jakési „třetí oko“ pro včasné rozpoznání nebezpečné situace v křižovatce.

Komunikace musí být jednotná

Ford se podílí i na několika projektech zaměřených na výzkum bezdrátových komunikačních systémů. Do programu se v roce 2012 zapojí v okolí Frankfurtu nad Mohanem 400 automobilů. „Budeme zkoumat jednak varování před nebezpečnými situacemi, ale i možnost poskytování dopravních informací. Cílem je zlepšit bezpečnost i efektivitu silničního provozu a připravit novinku postupnému k nasazení,“ vysvětluje Christian Ress, expert z divize Ford Research & Advanced Engineering Europe.

Funkční chytrá křižovatka v Dearbornu je pouhým začátkem nové éry bezpečnosti. Komunikační systémy tohoto typu mohou být ovšem úspěšné jen tehdy, pokud všechna vozidla budou používat kompatibilní techniku. Musí zkrátka „hovořit stejným jazykem“. „Právě proto je důležité, aby Ford spolupracoval s dalšími výrobci automobilů, dodavatelskými firmami i úřady na jednotné úpravě komunikace,“ dodal Ress.

Klepněte pro větší obrázek

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků