Budoucnost: „chytrá křižovatka“ varuje řidiče před rizikem

Přijedete na křižovatku a semafory pošlou do vašeho vozu signál, který vás upozorní, jestli ji už nestihnete projet. Nebo na jiném místě budou auta komunikovat mezi sebou. Vypadá to jako výlet do vzdálené budoucnosti? Nikoliv. Ve skutečnosti se mohou řidiči takových novinek, které vedou ke zvýšení bezpečí a k větší propustnosti na silnicích, dočkat už v blízké době.

Silniční provoz se bude v dohledné době odvíjet od nových komunikačních technologií. Jednou z nich má být „chytrá křižovatka“, kterou společnost Ford zřídila ve svém Středisku pro výzkum a inovace v michiganském Dearbornu.

Technika nabídne „třetí oko“

Chytrá křižovatka tam komunikuje se speciálními testovacími vozy a varuje posádku před hrozícími dopravními situacemi. Příkladem může být auto, jehož řidič hodlá projet na červenou. Křižovatka je opatřena technikou umožňující monitorovat stav semaforů, GPS souřadnice a digitální mapy, vyhodnocovat rizika a přenášet informace do přijíždějících se automobilů.

Po přijetí zprávy bezpečnostní systém vozidla rozhodne, zda je bezpečné do křižovatky vjet, nebo je potřeba zastavit. Nezpomaluje-li řidič přiměřeně, upozorní ho vizuální a akustické signály. Systém nezasahuje do řízení, ale poskytuje řidiči jakési „třetí oko“ pro včasné rozpoznání nebezpečné situace v křižovatce.

Komunikace musí být jednotná

Ford se podílí i na několika projektech zaměřených na výzkum bezdrátových komunikačních systémů. Do programu se v roce 2012 zapojí v okolí Frankfurtu nad Mohanem 400 automobilů. „Budeme zkoumat jednak varování před nebezpečnými situacemi, ale i možnost poskytování dopravních informací. Cílem je zlepšit bezpečnost i efektivitu silničního provozu a připravit novinku postupnému k nasazení,“ vysvětluje Christian Ress, expert z divize Ford Research & Advanced Engineering Europe.

Funkční chytrá křižovatka v Dearbornu je pouhým začátkem nové éry bezpečnosti. Komunikační systémy tohoto typu mohou být ovšem úspěšné jen tehdy, pokud všechna vozidla budou používat kompatibilní techniku. Musí zkrátka „hovořit stejným jazykem“. „Právě proto je důležité, aby Ford spolupracoval s dalšími výrobci automobilů, dodavatelskými firmami i úřady na jednotné úpravě komunikace,“ dodal Ress.

Klepněte pro větší obrázek

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků