Právem velebná spolehlivost japonských aut bývá vykoupena vyššími cenami originálních náhradních dílů ve srovnání s evropskými automobilkami. Jednou z příčin je clo ve výši 3,0 až 4,5 procenta, kterým jsou zatíženy automobilové součástky dovážené do EU z Japonska.
Podle japonského byznys deníku Nikkei, citovaného na Autonews.com, se ročně protočí v tomto byznysu asi 3,7 miliardy eur (96 miliard Kč).
Evropská unie je podle tohoto zdroje připravena zrušit s okamžitou platností dovozní cla na autodíly výměnou za zrušení cel, které uvaluje Japonsko na potraviny z Evropy. Například víno podléhá dovozní dani 15 procent, u sýrů je to dokonce 30 procent.
EU je údajně ochotna zrušit až 90 procent všech cel na dovoz zboží z Japonska. Automobily ze země vycházejícího slunce však budou mít nadále v Evropě konkurenční nevýhodu, neboť budou stále podléhat desetiprocentnímu clu.
Kvůli úpravě celního styku mezi EU a Japonskem se příští týden sejdou v Bruselu zástupci obou stran na třetí kolo vzájemných rozhovorů.