Brusel chce vytvořit stovky tisíc dobíjecích stanic pro elektromobily

Nasednete do elektromobilu a projedete jím napříč celou Evropu. Utopie? Ne tak docela. Evropská komise chce po celé Evropě vytvořit síť dobíjecích stanic, kde by bylo možné auta jezdící na elektřinu dobíjet.

Podle návrhu zákona, jehož autorem je dopravní komisař Siim Kallas, má dobíjecích stanic na starém kontinentě vzniknout několik set tisíc. 

Zákon by od každé členské země vyžadoval minimální počet dobíjecích stanic. Třeba Německo, které mělo v roce 2011 1937 veřejně přístupných dobíjecích stanic, by jich muselo mít 150 tisíc a to do roku 2020. Malta, která před dvěma lety neměla žádné, by jich potřebovala 1000. Velká Británie by pak počet elektrických „doků pro auta“ musela zvýšit z 703 na 122 tisíc, píše se v draftu, který ve čtvrtek v Bruselu představil komisař.

 

„Cílem je vytvořit kritické množství dobíjecích bodů, aby výrobci aut začali elektromobily vyrábět masově a tedy za dostupné ceny,“ zdůvodnila komise.

 

Zvýšení počtu elektromobilů na evropských dálnicích by snížilo emise skleníkových plynů a také závislost Evropy na ropě.

Návrh se ale netýká pouze podpory elektřiny, ale veškerých „zelených“ paliv. Pokud zákon vstoupí v platnost, vzniknou mimo jiné také čerpací stanice se zkapalněným plynem (LNG) pro lodě a auta.

Komise věří, že si lidé vozidla fungující na alternativní paliva pořídí, jakmile uvidí, že k nim existuje síť čerpacích stanic. Pokud by síť existovala, lidé by si vozidla začali kupovat a to by postupně začalo snižovat jejich cenu.

Náklady na vytvoření sítě komise odhaduje na 10 miliard eur (250 miliard korun) do roku 2020. Účet by zaplatil průmysl. Návrh zákona však nejdříve musí získat podporu národních parlamentů a evropského parlamentu. Tento proces může trvat rok i více.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků