Brusel chce vytvořit stovky tisíc dobíjecích stanic pro elektromobily

Nasednete do elektromobilu a projedete jím napříč celou Evropu. Utopie? Ne tak docela. Evropská komise chce po celé Evropě vytvořit síť dobíjecích stanic, kde by bylo možné auta jezdící na elektřinu dobíjet.

Podle návrhu zákona, jehož autorem je dopravní komisař Siim Kallas, má dobíjecích stanic na starém kontinentě vzniknout několik set tisíc. 

Zákon by od každé členské země vyžadoval minimální počet dobíjecích stanic. Třeba Německo, které mělo v roce 2011 1937 veřejně přístupných dobíjecích stanic, by jich muselo mít 150 tisíc a to do roku 2020. Malta, která před dvěma lety neměla žádné, by jich potřebovala 1000. Velká Británie by pak počet elektrických „doků pro auta“ musela zvýšit z 703 na 122 tisíc, píše se v draftu, který ve čtvrtek v Bruselu představil komisař.

 

„Cílem je vytvořit kritické množství dobíjecích bodů, aby výrobci aut začali elektromobily vyrábět masově a tedy za dostupné ceny,“ zdůvodnila komise.

 

Zvýšení počtu elektromobilů na evropských dálnicích by snížilo emise skleníkových plynů a také závislost Evropy na ropě.

Návrh se ale netýká pouze podpory elektřiny, ale veškerých „zelených“ paliv. Pokud zákon vstoupí v platnost, vzniknou mimo jiné také čerpací stanice se zkapalněným plynem (LNG) pro lodě a auta.

Komise věří, že si lidé vozidla fungující na alternativní paliva pořídí, jakmile uvidí, že k nim existuje síť čerpacích stanic. Pokud by síť existovala, lidé by si vozidla začali kupovat a to by postupně začalo snižovat jejich cenu.

Náklady na vytvoření sítě komise odhaduje na 10 miliard eur (250 miliard korun) do roku 2020. Účet by zaplatil průmysl. Návrh zákona však nejdříve musí získat podporu národních parlamentů a evropského parlamentu. Tento proces může trvat rok i více.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků