Brouk potřetí: už ne tak sladký

Nechtěl bych být v kůži designéra nového Beetla. Měl stvořit něco odvážného, překvapivého, přitom se směl pohybovat jen v úzce vymezených hranicích. Podle mého se však zadání zhostil se ctí. Jeho „Brouk pro 21. století“ má daleko ke kýčovitému a přeslazenému vozu, kterým byl představitel minulé generace.
Seznam kapitol
  1. Narostl; Více koní, prosím; K vozovce přisátý; Rozumná cena
  2. Kompletní fotogalerie

Brouka jistě netřeba představovat. Lidový vůz okouzlil motoristy na celém světě. Dodnes jich Volkswagen prodal více než 23 milionů. Jeho obliba se dědila v rodinách z otců na syny. Ikonické tvary prvního modelu z 30. let minulého století, jehož výroba skončila v roce 1985, učarovaly.

V roce 1998, šedesát let po představení prvního modelu, se objevil druhý v řadě - New Beetle. Před svojí premiérou vzbuzoval obrovská očekávání, nakonec však „autíčko pro Barbíny“ nezaujalo.

Vzpomínáte třeba na tu podivnou vázičku s kytičkou na přístrojové desce? Jeho prodeje byly chabé a nebylo divu, vůz byl extrémně předražený. Stál malé jmění. 

Klepněte pro větší obrázek
Tohle se povedlo - interiér působí střídmě, účelně.

A nyní je tu tedy Brouk potřetí. Jaký je? Rozhodně lepší než předcházející model, nicméně na prvního (v mých očích) nemá. A to i přesto, že nabízí klimatizovaný komfort, je nabitý moderními technologiemi a je mnohem větší.  

Narostl...

Stejně jako jeho předchůdce i Beetle (už ne New) vyšel z aktuální generace Golfu. Je nyní významně delší a širší. Jeho rozměry jsou – délka 4278 mm, šířka 2021 mm, výška 1486 mm a rozvor 2537 mm. Tedy je o 12 mm nižší a o 84 mm širší.

Nabízí mnohem více místa na dvou zadních sedadlech, hlavně nad hlavami. Větší je i zavazadlový prostor, nyní až 310 litrů, na silnici je opravdu nepřehlédnutelný. 

Klepněte pro větší obrázek
Brouk potřetí. Moderní interpretace pionýra z 30. let.

Větší rozchod kol dovolil kouzlit s designem. Silueta vozu je sportovnější, svalnatější, působí zvláštně „zploštěným“ dojmem. Mužnější tvář má i interiér, v němž stojí za povšimnutí „designovka“, nevelká odkládací přihrádka pro rukavice.

K prvnímu brouku odkazují hlavně kulaté světlomety a silně vyklenuté boční plochy a v interiéru ploché prvky lakované v barvě vozu a kompaktní přístrojová deska s jedním výrazným kruhovým centrálním sdruženým přístrojem. 

Více koní, prosím

Testoval jsem vůz s nejslabším motorem v nabídce a bohužel to bylo znát. Auto působilo chvílemi až těžkopádně. Čtyřválcový benzinový motor o zdvihovém objemu 1,2 l a výkonu 77 kW (105 k) při 5000 otáčkách na hmotnost vozu neměl. Nejvíce to bylo znát při prudké akceleraci… No prudké, to jsem přehnal.

Vůz zrychloval z „nuly na sto“ za 10,9 sekundy a dosahoval maximální rychlosti 180 km/h. Určitě bych doporučoval silnější čtyřválce – na výběr jsou 1,4 TSI (118 kW), 2,0 TSI (147 kW), 2,0 TDI (103 kW), doplňuje je ještě stejně silný diesel 1,6 TDI (77 kW). Ten zrychluje ještě hůře, za 11,5 s, ale chlubí se „papírovou“ kombinovanou spotřebou 4,5 l/100 km. (Spotřeba testovaného vozu se pohybovala kolem 7,2 l/100 km.)

K vozovce přisátý

Moji náladu však vylepšovala skvělá přilnavost Beetla. Jako kdyby ten auťák neměl jen čtyři kola, ale desítky pavoučích noh. Proti minulému modelu slušný posun kupředu. Ovšem řízení stále působilo chladným odtažitým dojmem. V rychle projížděných zatáčkách to nebyla žádná švanda.  

Tyhle nedostatky mne překvapily. Musím říci, že jsem čekal o něco lepší projev. Zvláště když musím znovu zopakovat, že Brouk vychází z Golfu.

Klepněte pro větší obrázek

Zájemcům o moderní interpretaci auta-legendy však zmiňované „pihy na kráse“ vadit nebudou. Mají proč je přehlédnout. Jednak je nový vůz o poznání hezčí, přitažlivější ve srovnání s předcházejícím modelem, a za další německý koncern čaroval s cenou.

Rozumná cena

Vůz už nestojí malé jmění, jako dříve, ale má dobrou startovací cenu – 379 000 korun (1,2 TSI, výbava Basic). Testovaný vůz s šestistupňovou manuální převodovkou a výbavou Design stál o něco více, bez stokoruny 400 000 korun.  

Jako kdyby si v automobilce uvědomili, že je načase skončit s hrátkami na exkluzivitu, na „originální, jedinečný, výjimečný“ retro vůz. Nakročili k zákazníkům. K těm, kteří pořád nemohou zapomenout na prvního brouka a kterých je stále méně. Kdoví, kdyby je „prováhali“ nyní, s příštím modelem by už možná neměli koho oslovovat.

A na závěr ještě „zpravodajská“ povinnost: vůz má už v základu třeba elektronický stabilizační systém ESP a protiblokovací systém ABS včetně brzdového asistenta, dále ASR, EDS a MSR a asistenta pro rozjezd do kopce.

A kdo by si chtěl vůz vylepšit, má samozřejmě příležitost. Zmíním jen systém ParkPilot nebo 400watový audio systém, který byl vyvinutý speciálně pro nový Beetle. Nese exkluzivní značku Fender. 

Více v připravovaném testu...

 

Foto E15 Anna Vacková
Následující kapitola
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků