Brno – Soběšice 2013: (chvílemi) pěkně ostrý závod (+ 142x foto)

Minulou sobotu opět zaburácely areálem Kociánka v Králově Poli motory desítek historických automobilů a motocyklů, aby se utkaly v závodě do vrchu.
Seznam kapitol
  1. Brno – Soběšice 2013
  2. Fotogalerie

Závod Brno – Soběšice má ve své současné podobě tradici sahající do konce minulého století a v posledních letech se z něj stala jedna z nejrespektovanějších akcí svého druhu u nás. Většinou se jezdí poslední sobotu v září, letos výjimečně se konal v sobotu předposlední. Veteran Automoto Club Brno oprášil kdysi slavnou značku, která má nevšední historický odkaz. Vůbec první mezinárodní automobilový a motocyklový závod do vrchu se totiž jel okresní silnicí z Králova Pole do Soběšic už v roce 1924.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V následujících letech se vyznačoval rychle rostoucí kvalitou jezdců, razantně rostly také rychlosti jejich strojů. Zatímco v prvním ročníku zvítězili v motocyklech Švýcar After na Motosacoche časem 3:01,9 a v autech jezdec Wetzka na Austro-Daimleru v čase 3:01,1, o pět let později už zajel Liška na motocyklu Premier za 2:22,1 a Egon Bondy na voze Bugatti za 2:01,1.

Zajímavosti | Retro | Sportovní auta | Fascinace | Sport | Design | Ostatní značky

Brno – Soběšice 2012: krása, rychlost a olejové skvrny (100x foto)

Do roku 1929 byl závod Brno – Soběšice nejvýznamnějším sportovním podnikem tehdejšího Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko (ČAMS). V roce 1929 se jel ostrý závod naposledy, neboť již bylo jasné, že o rok později roli vlajkové lodi ČAMS převezme Masarykův okruh. Všechny organizační kapacity se tak zaměřily na plánování prvního závodu na novém okruhu, který se v roce 1930 skutečně jel a stal se začátkem historie jedinečného podniku světové úrovně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V letech 1974 až 1987 se pod taktovkou brněnského Veteran Automoto Clubu na trať Brno - Soběšice vracela historická vozidla, z nichž mnohá pamatovala dobu původních ostrých závodů, přičemž se jezdilo vždy v termínu Mezinárodního strojírenského festivalu v Brně. Moderní a do současné doby pokračující historie se začala psát až v roce 1999, kdy na silnici vedoucí z areálu ústavu pro tělesně postiženou mládež Kociánka do Soběšic Veteran Automoto Club Brno uspořádal jízdu historických vozidel.

Tradice pokračuje dodnes a zatím poslední jízda se jela 21. září letošního roku. K potěšení pořadatelů, účastníků i zástupů diváků se pro tento den počasí až zázračně zlepšilo a obávaný déšť se překvapivě vůbec neobjevil. Profesionální časomíra a zkušený pořadatelský tým umožnily i letos hodnocení jízd v desítkách různých kategorií. Závod se jede primárně jako jízda pravidelnosti (u časů zajetých ve dvou jízdách se hodnotí co nejmenší odchylka), ale ve výsledkové listině najdete i nejlepší časy (v autech je letos ovládly tři vozy BMW 328).

Ani během letošního ročníku se nic neočekávaného nestalo, a tak se soustřeďte hlavně na přiloženou fotogalerii. Opět to chvílemi zavánělo přehlídkou vozů Tatra 57 a klasických britských motocyklů, ale objevily se zde i vyslovené skvosty. Pokud vás zajímají značka a typ konkrétního stroje na snímcích, není nic snazšího, než vyhledat jeho startovní číslo (uvedeno bývá zpravidla na přídi vozu či reflektoru motocyklu) ve startovní listině. Do výsledků závodu Brno - Soběšice 2013 pak můžete nahlédnout přímo na příslušných stránkách Veteran Automoto Clubu Brno. A nenechte se mást: i když jsou nadepsány „2012“, jde skutečně o výsledky závodů letošních…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 319/1, 1935
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Talbot T23, 1937
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Z-5 Express (1936)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Triumph T 100 (1959), v pozadí AJS 31 (1960); BSA 500 M20 (1943); v popředí Čechie 350 (1947), za ní BSA 350 (1947) 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Majitelé těchto vozů BMW 327 jeli opravdu velmi rychle... 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Panhard-Levassor X19, 1912
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Trocha Ameriky: zleva Ford A (1928), Buick Series 40 (1936) a Buick Special 40 (1938) 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Bugatti T44, 1929 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kopřivnická klasika: Tatra 54 (1931), Tatra 57A (1936) a Tatra 75 Sport (1934) 
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Brno – Soběšice 2013
  2. Fotogalerie
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků