95
Fotogalerie

Brno – Soběšice 2012: krása, rychlost a olejové skvrny (100x foto)

Poslední zářijový víkend nad Kociánkou v Brně - Králově Poli opět zaburácely motory desítek auto a motoveteránů. V rámci osvěžení se z tehdejšího běsnění kolem pařížského autosalonu jsme se tam zašli podívat a poněkud se rozptýlit.

Vůbec první mezinárodní automobilový a motocyklový závod do vrchu se jel okresní silnicí z Králova Pole do Soběšic v roce 1924 a v následujících letech se vyznačoval rychle rostoucí kvalitou jezdců. Razantně rostly také rychlosti strojů. Zatímco v prvním ročníku zvítězili v motocyklech Švýcar After na Motosacoche časem 3:01,9 a v autech jezdec Wetzka na Austro-Daimleru v čase 3:01,1, o pět let později už zajel Liška na motocyklu Premier za 2:22,1 a Egon Bondy na voze Bugatti za 2:01,1.

P1120451.JPGP1120452.JPGP1120458.JPG
Vozy Tatra a Aero patří k tradičním ozdobám podobných setkání

Až do roku 1929 byl závod Brno – Soběšice nejvýznamnějším sportovním podnikem Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko (ČAMS). V roce 1929 se zde jel ostrý závod naposledy, neboť již bylo jasné, že o rok později roli vlajkové lodi ČAMS převezme Masarykův okruh. Všechny organizační kapacity se tak zaměřily na plánování prvního závodu na novém okruhu, který se v roce 1930 skutečně jel a stal se začátkem historie jedinečného podniku světové úrovně.

V letech 1974 až 1987 se pod taktovkou brněnského Veteran Automoto Clubu na trať Brno - Soběšice vracela historická vozidla, z nichž mnohá pamatovala dobu původních ostrých závodů, přičemž se jezdilo vždy v termínu Mezinárodního strojírenského festivalu v Brně. Moderní a do současné doby pokračující historie se začala psát až v roce 1999, kdy na silnici do Soběšic Veteran Automoto Club Brno uspořádal jízdu historických vozidel. Od té doby se zde jezdí závody, a to vždy v poslední zářijovou sobotu.

P1120505.JPGP1120506.JPGP1120507.JPGP1120518.JPGP1120509.JPGP1120511.JPG
Neodmyslitelné místo na Soběšicích patří motocyklům

Ta letošní nebyla výjimkou a v areálu brněnského Ústavu pro postiženou mládež Kociánka se za příznivého počasí opět setkaly desítky historických automobilů a motocyklů. Byla to příležitost prohlédnout si často překrásné kousky z dějin individuální dopravy, ba co víc: většina shromážděných strojů opět vyrazila do Soběšic, aby v několika profesionálně měřených jízdách změřila své síly. Stroje vyrážely na trať v časových odstupech.

P1120551.JPGP1120552.JPGP1120559.JPGP1120560.JPGP1120556.JPGP1120561.JPG
Některým to jelo rychleji, jiným pomaleji, takže se posádky občas na trati potkávaly

Zvláště někteří se svými vozy a motocykly předváděli jízdu skutečně na hraně a vidět třeba mohutnou Lagondu 4 ½ Litre z roku 1932 na úzkých kolech letící zatáčkou „dveřmi napřed“ nenechalo nikoho z přihlížejících klidným. Ale nejezdilo se jen na nejvyšší rychlost, posádky s pomalejšími stroji se snažily v jízdách pravidelnosti. Tak či onak, silnice se chvílemi ztrácela v dýmu proměnlivého odstínu, duněla řevem motorů a v zatáčkách přibývalo olejových skvrn.

P1120573.JPGP1120566.JPGP1120567.JPG
Jako tehdá: jen do kopce...

Letošní závod Brno – Soběšice zkrátka opět nabídl vše, co od podobného podniku očekáváme, a své si na něm našli pamětníci, rodiny s dětmi i motorističtí gurmáni. Zkuste část této atmosféry nasát alespoň z přiložených snímků, jež můžeme považovat také za jakési rozloučení s končící sezónou.
 

P1120440.JPGP1120441.JPGP1120442.JPG
Prostějovský Wikov 40 (1932)
P1120449.JPGP1120526.JPGP1120538.JPG
Sportovní vozy Wikov 7/28 Sport (1929) vlevo a modrý Salmson GSS (1924) vpravo
P1120459.JPGP1120450.JPGP1120444.JPG
Zahájení si nenechal ujít brněnský primátor Bc. Roman Onderka
P1120463.JPGP1120462.JPGP1120464.JPG
Praga Super Piccolo (1934), jeden z nejkrásnějších kousků sbírky Piccol Huberta Grmely
P1120472.JPGP1120525.JPGP1120583.JPG
Mohutný kabriolet Mercedes-Benz 320 (1938)
P1120475.JPGP1120476.JPGP1120477.JPG
Krásný dvouvačkový MG Lester Special (1936) ing. Zahradníčka
P1120480.JPGP1120482.JPGP1120481.JPG
Citroen 11 AL (1937) s výklopným sedadlem pro tchýni vzadu 
P1120484.JPGP1120485.JPGP1120547.JPG
Chrysler 70 (1930), jeden z mála přítomných amerických vozů
P1120490.JPGP1120539.JPGP1120542.JPG
Leskem mosazi zářily stroje Ford T a Chenard & Walcker, oba z roku 1912 
P1120492.JPGP1120493.JPGP1120495.JPG
Elegantní a velmi rychlý roadster BMW 328 (1940) 
P1120502.JPGP1120516.JPGP1120503.JPG
Motocyklům je v Soběšicích tradičně věnována značná pozornost, nechybí klasické britské stroje ani dlouhá a nepřehlédnutelně zbarvená Čechie
 
P1120519.JPGP1120522.JPGP1120543.JPG
Tatrovky 75 Roadster (1936), 57 A Sport (1936) a 11 Normandie (1926)
P1120523.JPGP1120524.JPGP1120520.JPG
Britská sportovní elegance, zleva Lagonda 4½ Litre (1932), MG TC (1947) a MG Lester Special (1936)
P1120549.JPGP1120562.JPGP1120531.JPG
Další Tatrovky, T12 (1932), T57 B (1946) a T75 Cabrio (1935)
P1120528.JPGP1120537.JPGP1120541.JPG
O takřka dramatické předjížděcí manévry nouze nebyla 
P1120532.JPGP1120546.JPGP1120536.JPG
A tentokrát Pragovky: vlevo již výše zmíněná Super Piccolo (1934), uprostřed Piccolo (1926) a vpravo sportovní roadster Alfa 1000 mil (1932)  
P1120544.JPGP1120578.JPGP1120582.JPG
Výrobky zahraničních značek zastupovaly například stroje Alfa Romeo 6C 1750 Sport (1929), DKW F5 (1935) nebo BMW 327 (1938)

Doporučujeme

Články odjinud