Brno – Soběšice 2012: krása, rychlost a olejové skvrny (100x foto)

Poslední zářijový víkend nad Kociánkou v Brně - Králově Poli opět zaburácely motory desítek auto a motoveteránů. V rámci osvěžení se z tehdejšího běsnění kolem pařížského autosalonu jsme se tam zašli podívat a poněkud se rozptýlit.

Vůbec první mezinárodní automobilový a motocyklový závod do vrchu se jel okresní silnicí z Králova Pole do Soběšic v roce 1924 a v následujících letech se vyznačoval rychle rostoucí kvalitou jezdců. Razantně rostly také rychlosti strojů. Zatímco v prvním ročníku zvítězili v motocyklech Švýcar After na Motosacoche časem 3:01,9 a v autech jezdec Wetzka na Austro-Daimleru v čase 3:01,1, o pět let později už zajel Liška na motocyklu Premier za 2:22,1 a Egon Bondy na voze Bugatti za 2:01,1.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vozy Tatra a Aero patří k tradičním ozdobám podobných setkání

Až do roku 1929 byl závod Brno – Soběšice nejvýznamnějším sportovním podnikem Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko (ČAMS). V roce 1929 se zde jel ostrý závod naposledy, neboť již bylo jasné, že o rok později roli vlajkové lodi ČAMS převezme Masarykův okruh. Všechny organizační kapacity se tak zaměřily na plánování prvního závodu na novém okruhu, který se v roce 1930 skutečně jel a stal se začátkem historie jedinečného podniku světové úrovně.

V letech 1974 až 1987 se pod taktovkou brněnského Veteran Automoto Clubu na trať Brno - Soběšice vracela historická vozidla, z nichž mnohá pamatovala dobu původních ostrých závodů, přičemž se jezdilo vždy v termínu Mezinárodního strojírenského festivalu v Brně. Moderní a do současné doby pokračující historie se začala psát až v roce 1999, kdy na silnici do Soběšic Veteran Automoto Club Brno uspořádal jízdu historických vozidel. Od té doby se zde jezdí závody, a to vždy v poslední zářijovou sobotu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Neodmyslitelné místo na Soběšicích patří motocyklům

Ta letošní nebyla výjimkou a v areálu brněnského Ústavu pro postiženou mládež Kociánka se za příznivého počasí opět setkaly desítky historických automobilů a motocyklů. Byla to příležitost prohlédnout si často překrásné kousky z dějin individuální dopravy, ba co víc: většina shromážděných strojů opět vyrazila do Soběšic, aby v několika profesionálně měřených jízdách změřila své síly. Stroje vyrážely na trať v časových odstupech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Některým to jelo rychleji, jiným pomaleji, takže se posádky občas na trati potkávaly

Zvláště někteří se svými vozy a motocykly předváděli jízdu skutečně na hraně a vidět třeba mohutnou Lagondu 4 ½ Litre z roku 1932 na úzkých kolech letící zatáčkou „dveřmi napřed“ nenechalo nikoho z přihlížejících klidným. Ale nejezdilo se jen na nejvyšší rychlost, posádky s pomalejšími stroji se snažily v jízdách pravidelnosti. Tak či onak, silnice se chvílemi ztrácela v dýmu proměnlivého odstínu, duněla řevem motorů a v zatáčkách přibývalo olejových skvrn.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jako tehdá: jen do kopce...

Letošní závod Brno – Soběšice zkrátka opět nabídl vše, co od podobného podniku očekáváme, a své si na něm našli pamětníci, rodiny s dětmi i motorističtí gurmáni. Zkuste část této atmosféry nasát alespoň z přiložených snímků, jež můžeme považovat také za jakési rozloučení s končící sezónou.
 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prostějovský Wikov 40 (1932)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sportovní vozy Wikov 7/28 Sport (1929) vlevo a modrý Salmson GSS (1924) vpravo
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zahájení si nenechal ujít brněnský primátor Bc. Roman Onderka
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Praga Super Piccolo (1934), jeden z nejkrásnějších kousků sbírky Piccol Huberta Grmely
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mohutný kabriolet Mercedes-Benz 320 (1938)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Krásný dvouvačkový MG Lester Special (1936) ing. Zahradníčka
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Citroen 11 AL (1937) s výklopným sedadlem pro tchýni vzadu 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chrysler 70 (1930), jeden z mála přítomných amerických vozů
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Leskem mosazi zářily stroje Ford T a Chenard & Walcker, oba z roku 1912 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Elegantní a velmi rychlý roadster BMW 328 (1940) 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motocyklům je v Soběšicích tradičně věnována značná pozornost, nechybí klasické britské stroje ani dlouhá a nepřehlédnutelně zbarvená Čechie
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatrovky 75 Roadster (1936), 57 A Sport (1936) a 11 Normandie (1926)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Britská sportovní elegance, zleva Lagonda 4½ Litre (1932), MG TC (1947) a MG Lester Special (1936)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Další Tatrovky, T12 (1932), T57 B (1946) a T75 Cabrio (1935)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
O takřka dramatické předjížděcí manévry nouze nebyla 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
A tentokrát Pragovky: vlevo již výše zmíněná Super Piccolo (1934), uprostřed Piccolo (1926) a vpravo sportovní roadster Alfa 1000 mil (1932)  
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výrobky zahraničních značek zastupovaly například stroje Alfa Romeo 6C 1750 Sport (1929), DKW F5 (1935) nebo BMW 327 (1938)
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 224 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků