Poslední zářijový víkend nad Kociánkou v Brně - Králově Poli opět zaburácely motory desítek auto a motoveteránů. V rámci osvěžení se z tehdejšího běsnění kolem pařížského autosalonu jsme se tam zašli podívat a poněkud se rozptýlit.
Vůbec první mezinárodní automobilový a motocyklový závod do vrchu se jel okresní silnicí z Králova Pole do Soběšic v roce 1924 a v následujících letech se vyznačoval rychle rostoucí kvalitou jezdců. Razantně rostly také rychlosti strojů. Zatímco v prvním ročníku zvítězili v motocyklech Švýcar After na Motosacoche časem 3:01,9 a v autech jezdec Wetzka na Austro-Daimleru v čase 3:01,1, o pět let později už zajel Liška na motocyklu Premier za 2:22,1 a Egon Bondy na voze Bugatti za 2:01,1.
Vozy Tatra a Aero patří k tradičním ozdobám podobných setkání
Až do roku 1929 byl závod Brno – Soběšice nejvýznamnějším sportovním podnikem Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko (ČAMS). V roce 1929 se zde jel ostrý závod naposledy, neboť již bylo jasné, že o rok později roli vlajkové lodi ČAMS převezme Masarykův okruh. Všechny organizační kapacity se tak zaměřily na plánování prvního závodu na novém okruhu, který se v roce 1930 skutečně jel a stal se začátkem historie jedinečného podniku světové úrovně.
V letech 1974 až 1987 se pod taktovkou brněnského Veteran Automoto Clubu na trať Brno - Soběšice vracela historická vozidla, z nichž mnohá pamatovala dobu původních ostrých závodů, přičemž se jezdilo vždy v termínu Mezinárodního strojírenského festivalu v Brně. Moderní a do současné doby pokračující historie se začala psát až v roce 1999, kdy na silnici do Soběšic Veteran Automoto Club Brno uspořádal jízdu historických vozidel. Od té doby se zde jezdí závody, a to vždy v poslední zářijovou sobotu.
Neodmyslitelné místo na Soběšicích patří motocyklům
Ta letošní nebyla výjimkou a v areálu brněnského Ústavu pro postiženou mládež Kociánka se za příznivého počasí opět setkaly desítky historických automobilů a motocyklů. Byla to příležitost prohlédnout si často překrásné kousky z dějin individuální dopravy, ba co víc: většina shromážděných strojů opět vyrazila do Soběšic, aby v několika profesionálně měřených jízdách změřila své síly. Stroje vyrážely na trať v časových odstupech.
Některým to jelo rychleji, jiným pomaleji, takže se posádky občas na trati potkávaly
Zvláště někteří se svými vozy a motocykly předváděli jízdu skutečně na hraně a vidět třeba mohutnou Lagondu 4 ½ Litre z roku 1932 na úzkých kolech letící zatáčkou „dveřmi napřed“ nenechalo nikoho z přihlížejících klidným. Ale nejezdilo se jen na nejvyšší rychlost, posádky s pomalejšími stroji se snažily v jízdách pravidelnosti. Tak či onak, silnice se chvílemi ztrácela v dýmu proměnlivého odstínu, duněla řevem motorů a v zatáčkách přibývalo olejových skvrn.
Jako tehdá: jen do kopce...
Letošní závod Brno – Soběšice zkrátka opět nabídl vše, co od podobného podniku očekáváme, a své si na něm našli pamětníci, rodiny s dětmi i motorističtí gurmáni. Zkuste část této atmosféry nasát alespoň z přiložených snímků, jež můžeme považovat také za jakési rozloučení s končící sezónou.
Prostějovský Wikov 40 (1932)
Sportovní vozy Wikov 7/28 Sport (1929) vlevo a modrý Salmson GSS (1924) vpravo
Zahájení si nenechal ujít brněnský primátor Bc. Roman Onderka
Praga Super Piccolo (1934), jeden z nejkrásnějších kousků sbírky Piccol Huberta Grmely
Mohutný kabriolet Mercedes-Benz 320 (1938)
Krásný dvouvačkový MG Lester Special (1936) ing. Zahradníčka
Citroen 11 AL (1937) s výklopným sedadlem pro tchýni vzadu
Chrysler 70 (1930), jeden z mála přítomných amerických vozů
Leskem mosazi zářily stroje Ford T a Chenard & Walcker, oba z roku 1912
Elegantní a velmi rychlý roadster BMW 328 (1940)
Motocyklům je v Soběšicích tradičně věnována značná pozornost, nechybí klasické britské stroje ani dlouhá a nepřehlédnutelně zbarvená Čechie
Tatrovky 75 Roadster (1936), 57 A Sport (1936) a 11 Normandie (1926)
Britská sportovní elegance, zleva Lagonda 4½ Litre (1932), MG TC (1947) a MG Lester Special (1936)
Další Tatrovky, T12 (1932), T57 B (1946) a T75 Cabrio (1935)
O takřka dramatické předjížděcí manévry nouze nebyla
A tentokrát Pragovky: vlevo již výše zmíněná Super Piccolo (1934), uprostřed Piccolo (1926) a vpravo sportovní roadster Alfa 1000 mil (1932)
Výrobky zahraničních značek zastupovaly například stroje Alfa Romeo 6C 1750 Sport (1929), DKW F5 (1935) nebo BMW 327 (1938)