Brněnští ekologové Hollan s Anderem vykazují spotřebu až 29 l/100 km

Prosazování alternativní dopravy brněnskými náměstky Hollanem a Anderem je zajímavé, ale v kontextu průměrné spotřeby přes 13 l/100 km dostává trochu zvláštní rozměr.

Údaje o tom, kolik najedou brněnští náměstci se svými automobily, byly docela zajímavé, ale nakonec to není to nejzajímavější, co z toho všeho vyplývá. Podle dostupných dat se totiž zdá, že se u brněnských zastánců alternativní dopravy na ekologii zas až tolik nedbá. 

Zajímavosti | Život řidiče | Škoda | Byznys | Palivo | Škoda Superb

Brněnští vnucovači cyklistiky najedou 80 000 km ročně služebními auty

Na základě žádosti spolku Brno autem zveřejnil brněnský magistrát přesné údaje o tom, kolik náměstci Matěj Hollan (hnutí Žít Brno) a Martin Ander (Strana zelených) najedou každý měsíc se služebními auty. Podle vyjádření Martina Andera jsou to logická čísla a navíc dané automobily využívají jiné osoby a jsou používány pro různé akce. Původní zveřejněný dokument najdete přímo na stránkách brněnského magistrátu. 

Ten do tabulek také přidal rozpis nákladů, přičemž nás zaujaly náklady na pohonné hmoty ve vztahu k najetým kilometrům. Pak totiž stačí dohledat ceny paliva v Jihomoravském kraji pro dané měsíce a můžeme zjistit, s jakou průměrnou spotřebou se na brněnském magistrátu jezdí. Výsledky jsou docela překvapivé. 

Život řidiče

Brněnští vnucovači cyklistiky: Reakce Martina Andera

Matěj Hollan podle zveřejněných dat jezdil v minulém roce s celkovým průměrem 12,45 l/100 km, jeho nejlepší měsíční výsledek byl osm litrů, naopak ten nejhorší je téměř 16 l/100 km z prosince 2015. Za prvních šest měsíců letošního roku to pak máme 14,3 l/100 km. 

Martin Ander je na tom o něco hůře. Jeho průměr za rok 2015 je totiž 13,25 l/100 km. Velmi zajímavý byl pro něj březen 2015, kdy jeho vůz najel 1273 km, ale náklady na pohonné hmoty byly zhruba 11 tisíc korun. To nám při průměrné ceně paliva 31,26 kč/l vychází na spotřebu téměř 29 l/100 km. Za letošní rok činí průměrná spotřeba náměstka Andera 12,64 l/100 km.

Odpověď na otázku, co přesně za automobily tito zastánci alternativní dopravy používají, jsme zatím nedostali (údajně to budeme vědět v pondělí). Podle spotřeby to vypadá na automobil typu šestiválcové Škody Superb, se kterou její řidič navíc na spotřebu moc nejezdí. Se starou generací Superbu 3.6 FSI jeden náš bývalý kolega shodou okolností také z Brna jezdil během testu v průměru za 12,8 l/100 km, někteří čtenáři ale uváděli průměr pod deset litrů. 

Život řidiče | Názory

Pět odpovědí na otázku, proč je uzavřené Smetanovo nábřeží nesmysl  

V současnosti se údajně zuřivě pracuje na přesednutí do vozů na CNG, současná auta už na magistrátu údajně byla. Je ale zajímavé, že až dosud zatím podobně vysoké průměrné spotřeby nikoho nezajímaly a nikomu vůbec nevadily. 

Kompletní údaje a vypočtené spotřeby najdete níže v tabulkách. Protože nevíme, zda opravdu jezdí náměstci s benzinovým automobilem, nebo tankují naftu, představuje cena paliva průměr obou variant. Realita tak nakonec bude trochu jiná, ale o mnoho se lišit nebude. 

Jen pro zajímavost, po sečtení nákladů na PHM, mytí, provozní kapaliny, dálniční poplatky (ty jsou mimochodem také zajímavé, protože jedno auto vykázalo 3900 Kč/rok, druhé například letos vykázalo 2449 Kč), opravy a údržbu, nám to pro letošních prvních šest měsíců vychází na 6,16 Kč/km u pana Andera, respektive na 4,4 Kč/km u pana Hollana. 

Matěj Hollan - průměrná spotřeba služebního automobilu 
Rok 2015 Počet km Náklady na PHM [Kč] Průměrná cena paliva* [Kč] Vypočtená průměrná spotřeba [l/100 km] 
1. 3748 15941,7 31,89 13,34
2. 3494 15968,51 30,51 14,98
3. 7565 19043,61 31,26 8,05
4. 8081 32900,68 31,9 12,76
5 5861 24245,57 32,37 12,78
6 6380 25764,18 32,62 12,38
7 5386 18833,46 32,82 10,65
8 2747 13008,96 32,41 14,61
9 5613 23360,7 31,69 13,13
10 4271 18654,21 31,62 13,81
11 3067 12195,6 30,77 12,92
12 1793 8466,04 29,66 15,92
Průměr 58006 228383,2 31,63 12,45
Rok 2016
1. 1896 7639,0 28,73 14,02
2. 3061 13257,4 26,81 16,15
3. 2521 8374,81 26,3 12,63
4. 3747 18497,32 27,0 18,28
5 4168 14964,8 27,57 13,02
6 5047 17745,73 28,81 12,20
Průměr 20440 80479,06 27,4 14,30
*Cena paliva představuje průměr pro benzin i naftu pro daný měsíc, který jsme stanovily na základě údajů www.penize.cz
Martin Ander - průměrná spotřeba služebního automobilu 
Rok 2015 Počet km Náklady na PHM [Kč] Průměrná cena benzinu [Kč] Vypočtená průměrná spotřeba [l/100 km]
Škoda Superb 2.8 V6 (2003)
1. 3053 11758,32 31,84 12,10
2. 1659 6459,73 30,45 12,79
3. 1273 11507,44 31,42 28,77
4. 2000 7295,64 31,92 11,43
5 2525 11279,82 32,59 13,71
6 2978 13873,27 32,87 14,17
7 4122 17132,87 33,21 17,32
Průměr       15,76
Škoda Superb 1.8 TSI (2009)
8 1963 8661,43 33,11 6,35
9 2916 12205,4 32,38 19,20
10 2383 11435,44 31,99 12,26
11 2100 6855,72 30,82 9,33
12 3657 9872,85 29,92 9,02
Průměr       11,55
Rok 2016
Škoda Superb 1.8 TSI (2011)
1. 2439 6969,48 28,92 9,88
2. 2470 8652,85 27,65 12,67
3. 1995 7280,17 26,98 13,53
4. 707 3048,04 27,73 15,55
5 2785 9439,6 28,6 11,85
6 2248 8613,09 29,57 12,96
Průměr     28,24 12,32
*Cenu benzinu jsme stanovily na základě údajů www.penize.cz
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 172 195 km
Cena: 92 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 142 369 km
Cena: 60 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 6 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků