Brněnští ekologové a jejich spotřeba: S čím tedy jezdí?

Článek na téma spotřeby brněnských zastánců alternativních druhů dopravy vzbudil velký rozruch. Zapátrali jsme dále a zjistili pár nových informací. Nezajímavé nejsou.

Nedávno jsme zveřejnili docela jednoduchou tabulku, která ukazovala počet najetých kilometrů brněnských náměstků Hollana a Andera a která hlavně dávala do souvislosti tyto kilometry s náklady na pohonné hmoty. Vypočtená průměrná spotřeba opravdu zaujala, nicméně v době, kdy jsme toto zveřejňovali, panovaly určité nejasnosti kolem několika faktů. Dnes jsme o něco chytřejší, takže můžeme věc upřesnit. 

Zajímavosti | Život řidiče

Brněnští ekologové Hollan s Anderem vykazují spotřebu až 29 l/100 km

Pro jistotu ještě jednou zopakujeme, že základní data, ze kterých jsme vyšli, zveřejnil samotný magistrát města Brna jako odpověď na žádost spolku Brno autem, jde tedy o čísla oficiální. V době zveřejnění prvního článku jsme nevěděli, jaká přesně auta byla používána, takže jsme museli počítat s průměrnou cenou nafty i benzinu. Dnes už vozový park známe, i když jen na půl. 

Matěj Hollan a jeho „vyjádření“ 

Informace nemůžeme nabídnout kompletní z jednoduchého důvodu. Matěj Hollan se k věci postavil tak, že se nebude vyjadřovat. Nikoliv stylem, že by na naše opakované výzvy zareagoval a napsal, že se k „věci nehodlá vyjádřit, protože...“, ale prozatím se rozhodl, že nebude reagovat vůbec, což je trochu smutné. 

Martin Ander se na rozdíl od pana Hollana rozhodl prostřednictvím své tiskové mluvčí alespoň trochu komunikovat (a za to děkujeme), přestože na jeho slíbené vyjádření také už čekáme týden. Nicméně v tomto případě alespoň víme, která konkrétní auta využíval. 

Život řidiče

Brněnští vnucovači cyklistiky: Reakce Martina Andera

Nejprve starý Superb V6, pak 1.8 TSI

Aktualizovanou tabulku podle nových informací jsme už přidali do původního článku, níže ji najdete znovu. Martin Ander jezdil prvních sedm měsíců roku 2015 se Škodou Superb 2.8 V6 roku výroby 2003, se kterou za toto období vykázal průměr necelých šestnáct litrů na sto. 

Následně přesedl do předposlední generace Škody Superb osazené motorem 1.8 TSI, přičemž vyzkoušel dva exempláře. S tím prvním dojezdil zbytek roku 2015 s průměrem 11,55 l/100 km, další Superb 1.8 TSI sloužil v první polovině letošního roku, kdy vykázal celkovou spotřebu 12,32 l/100 km. 

Testy | Škoda | Škoda Superb

Škoda Superb 2.8 V6: to nejlepší (kompaktní test)

Nejsou to nereálná čísla, ale svědčí o výrazném provozu po městě nebo o ne zrovna ekologicky šetrném cestování po dálnici. Jen pro zajímavost, server sprintmonitor.de zaměřený právě na reálnou spotřebu aut, kterou zadávají reální řidiči, uvádí pro Superb 1.8 TSI z let 2008 až 2015 průměrnou spotřebu 8,1 l/100 km. Nejlepší řidič udává u svého Superbu 1.8 TSI průměr 6,64 l/100 km, ten nejhorší pak 11,05 l/100 km. Nejvíce řidičů udává jako průměr pro tento automobil 8,5 l/100 km.

Celkový průměr vs. výchylky 

Níže v upravené tabulce si můžete prohlédnout všechna čísla týkající se Martina Andera, v původní neupravené pak i hodnoty Matěje Hollana. Zajímavá je především dlouhodobá spotřeba, ale za pozornost stojí také výchylky. Ty jsou dány skutečností, že jednotlivé měsíce nejsou izolované, takže se občas stalo, že byl vůz dotankován na konci měsíce, ve kterém ale už nejezdil. Výjimkou je ovšem březen 2015.

Ten se vztahuje k Superbu 2.8 V6, který má nádrž na 62 litrů. Pokud se stalo, že bylo tankováno těsně na konci měsíce, pak bylo v březnu fakticky projeto o 62 litrů méně. Podle původních čísel natankoval pan Ander 366 litrů. Po této opravě tedy na ujetí 1273 km potřeboval 304 litrů. I tak vychází průměrná spotřeba na necelých 24 l/100 km. 

Sluší se podotknout, že zmíněná auta byla nakoupena už dříve, takže je Martin Ander dostal, celkové průměry ale docela jasně ukazují na ne příliš velkou snahu o ekologické cestování. V současnosti je údajně testována Octavia na CNG. 

Stále doufáme, že se ke svým průměrům vyjádří jak Martin Ander, který to nakonec slíbil, tak že se ozve i Matěj Hollan, který zatím nijak nereagoval. Jakmile dostaneme vyjádření, rádi se o něj podělíme. 

Martin Ander - průměrná spotřeba služebního automobilu 
Rok 2015 Počet km Náklady na PHM [Kč] Průměrná cena benzinu [Kč] Vypočtená průměrná spotřeba [l/100 km]
Škoda Superb 2.8 V6 (2003)
1. 3053 11758,32 31,84 12,10
2. 1659 6459,73 30,45 12,79
3. 1273 11507,44 31,42 28,77
4. 2000 7295,64 31,92 11,43
5 2525 11279,82 32,59 13,71
6 2978 13873,27 32,87 14,17
7 4122 17132,87 33,21 17,32
Průměr       15,76
Škoda Superb 1.8 TSI (2009)
8 1963 8661,43 33,11 6,35
9 2916 12205,4 32,38 19,20
10 2383 11435,44 31,99 12,26
11 2100 6855,72 30,82 9,33
12 3657 9872,85 29,92 9,02
Průměr       11,55
Rok 2016
Škoda Superb 1.8 TSI (2011)
1. 2439 6969,48 28,92 9,88
2. 2470 8652,85 27,65 12,67
3. 1995 7280,17 26,98 13,53
4. 707 3048,04 27,73 15,55
5 2785 9439,6 28,6 11,85
6 2248 8613,09 29,57 12,96
Průměr     28,24 12,32
*Cenu benzinu jsme stanovily na základě údajů www.penize.cz
Matěj Hollan - průměrná spotřeba služebního automobilu 
Rok 2015 Počet km Náklady na PHM [Kč] Průměrná cena paliva* [Kč] Vypočtená průměrná spotřeba [l/100 km] 
1. 3748 15941,7 31,89 13,34
2. 3494 15968,51 30,51 14,98
3. 7565 19043,61 31,26 8,05
4. 8081 32900,68 31,9 12,76
5 5861 24245,57 32,37 12,78
6 6380 25764,18 32,62 12,38
7 5386 18833,46 32,82 10,65
8 2747 13008,96 32,41 14,61
9 5613 23360,7 31,69 13,13
10 4271 18654,21 31,62 13,81
11 3067 12195,6 30,77 12,92
12 1793 8466,04 29,66 15,92
Průměr 58006 228383,2 31,63 12,45
Rok 2016
1. 1896 7639,0 28,73 14,02
2. 3061 13257,4 26,81 16,15
3. 2521 8374,81 26,3 12,63
4. 3747 18497,32 27,0 18,28
5 4168 14964,8 27,57 13,02
6 5047 17745,73 28,81 12,20
Průměr 20440 80479,06 27,4 14,30
*Cena paliva představuje průměr pro benzin i naftu pro daný měsíc, který jsme stanovily na základě údajů www.penize.cz
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 2 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků