Bridgestone přináší tipy pro jízdu v zimních podmínkách

Bridgestone, největší výrobce gumárenských produktů na světě, se intenzivně věnuje podpoře bezpečnosti silničního provozu. V rámci těchto aktivit před nadcházející zimou upozorňuje řidiče na skutečnost, že za nepříznivého zimního počasí dramaticky roste riziko vážných nehod. Vzhledem k tomu, že zima nás může v plné síle zaskočit již v podzimních měsících, přináší Bridgestone s předstihem důležité tipy pro bezpečnou jízdu v nejnáročnější části roku.

Řidiči by měli pamatovat na to, že druh používaných pneumatik určuje chování vozidla v náročných zimních podmínkách. Je to jediný bezpečnostní systém moderního automobilu, který má kontakt s vozovkou. Řízení vozidla v zimním počasí je mnohem snadnější, pokud máte sadu vhodných zimních pneumatik. Jejich přilnavost je již při teplotě 7 ºC mnohem lepší než u letních pneumatik.

V zimě by se řidiči neměli tolik spoléhat na své vlastní dovednosti a asistenční systémy. Musíme mít na paměti, že každý vůz má ve skutečnosti značnou hmotnost a brzdná dráha se na kluzkém povrchu prodlouží více než čtyřnásobně. Výsledky testů také potvrzují, že při teplotách kolem 0 °C zastaví vůz z rychlosti 100 km/h na mokrém povrchu až po více než 60 metrech. A to za předpokladu, že je vybaven zimními pneumatikami. Tato dráha bude dokonce více než dvojnásobná, pokud pojedete po sněhu na letních pneumatikách. Tento rozdíl je způsoben především rozdílnou konstrukcí dezénu a složením použité směsi. Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi, která si zachovává pružnost i v nízkých teplotách. Dalším faktorem je dezén přizpůsobený provozu v zimních podmínkách větším počtem hran a drážek, které zlepšují trakci na sněhu a zlepšují odvod vody ze stopy.

Způsob brzdění je v zimních podmínkách životně důležitý. Vůz je řiditelný a ovladatelný pouze tehdy, pokud se kola otáčejí. Zablokovaná kola na kluzké vozovce mají ve většině případů za následek ztrátu kontroly nad vozem. Řidič musí brzdit opatrně a ve vozech bez ABS volit metodu pulzování, aby nedocházelo k blokování kol. Vysoká hustota hran na povrchu dezénu zimní pneumatiky pomáhá udržovat kontrolu nad vozem. Do drobných zářezů v dezénu pneumatiky se dostává sníh, který zlepšuje přenos sil, protože sníh přilne lépe ke sněhu než k pryžové směsi. Vůz na letních pneumatikách bez hran má na zasněžené silnici více než dvojnásobnou brzdnou dráhu.

To samé platí pro rozjezd a akceleraci na sněhu a ledu. Při rychlé akceleraci pneumatiky brzy ztratí trakci. Zvýšení otáček motoru nepomůže. I když spěcháte, měli byste se rozjíždět pozvolna, a případně i na druhý převodový stupeň, je-li to nutné. Tímto způsobem zachytí hrany, zářezy a bloky zimní pneumatiky do dezénu maximální možné množství sněhu a udrží potřebnou úroveň trakce.

Při průjezdu zatáčkou nebo vyhýbacím manévru je velmi důležité vyvarovat se prudkého brzdění a příliš velkého natočení volantu. Jinak byste ztratili kontrolu nad vozem. V extrémních podmínkách, je-li asfalt pokrytý ledem, může být nebezpečné dokonce i uvolnění pedálu plynu. Pokud začnou zadní (přetáčivost) nebo přední (nedotáčivost) kola klouzat po zasněžené silnici, měli byste opatrně uvést kola do přímého směru a zpomalit, jakmile dojde k obnovení trakce. Řídíte-li vůz s pohonem předních kol a vjedete do zatáčky s kluzkým povrchem příliš rychle, měli byste uvolnit pedál plynu, abyste zatížili přední kola. Při přetáčivém smyku musíte natočit volant opačným směrem a brzdit, až když vůz jede opět požadovaným směrem.

Úspěch těchto zásahů závisí do značné míry na hloubce dezénu. Čím je hlubší, tím rychleji získáte zpět kontrolu nad vozem a zpomalíte. Bridgestone doporučuje jezdit na pneumatikách s hloubkou dezénu minimálně 4 mm. Pokud jste si zakoupili jen dvě nové zimní pneumatiky, umístěte je na zadní nápravu vozidla. Tím snížíte riziko nebezpečného smyku zadních kol, který se obtížněji předvídá a ovládá.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků