Březen v číslech: vše se pokazilo po zemětřesení v Japonsku

V březnu nebylo ve světě automobilů o události nouze.  Firmy hlásily obchodní výsledky za rok 2010, byly zveřejněny únorové statistiky prodejů, hlavně to však byla přírodní katastrofa v Japonsku, která zamíchala plány automobilek skoro po celém světě. Vybrali jsme tři události, které si zaslouží vlastní odstavce, a několik dalších shrnutých do tabulky níže.

30 procent

Výroba aut by kvůli zemětřesení mohla klesnout až o 30 procent, hlásaly novinové titulky na sklonku března. Problémem je nedostatek určitých dílů, které jsou vyráběny právě v Japonsku postihnutém devastací infrastruktury. Nechvalně známou se tak v souvislosti s japonskou katastrofou stala společnost Hitachi Automotive Systems, která se celosvětově podílí na výrobě jedné ze součástek ze 60 procent. Přesto, že obecně bude trpět především prodej japonských značek, ani evropské či americké nebudou zcela vyloučeny.

„Závislost na některých komponentech od japonských dodavatelů problematizuje výrobu celého odvětví,“ uvedl Jan Linhart z KPMG Česká republika.

Největší americká automobilka General Motors, ještě na začátku března se pyšnící téměř dvojnásobným únorovým prodejem v USA, pozastavila ve druhé polovině března výrobu ve své továrně v Shreveportu. V některých evropských závodech zase začala omezovat produkci francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën, v době vydání tohoto článku už možná omezila výrobu aut její slovenská továrna. Honda Motor ohlásila omezení výroby ve svých montážních továrnách ve Spojených státech a Kanadě. Důvod byl již zmíněn: přetrvávající nedostatek součástek.

Je otázkou, zda bude dopad až takový, jak straší extrémní scénář výzkumné společnosti IHS Automotive: celosvětová produkce aut za šest týdnů může klesnout až o 30 procent, což by znamenalo pokles výroby až o 100 tisíc vozů denně. Jisté však je, že ve statistikách za budoucí měsíce japonské zemětřesení nepůjde přehlédnout.

58,4 milionu

Celosvětová výroba osobních vozů vzrostla za uplynulý rok 2010 o 21 procent na 58,4 milionu vozů. Celkem 56 procent bylo vyrobeno v Asii a 26 procent v Evropě, oznámila Mezinárodní organizace výrobců automobilů (OICA).

Česká republika se umístila na pěkném 14. místě s produkcí 1,07 milionu vozů, což představuje 1,4 procenta světové výroby osobních aut. Mezi evropskými výrobci osobních automobilů bez Ruska skončilo Česko na pátém místě za Německem, Francií, Španělskem a Velkou Británií, po přepočtu výroby osobních automobilů na 1000 obyvatel byla loni Česká republika na druhém místě ve světě, vyplývá ze statistik OICA.

2050

Evropská komise navrhla 28. března zákaz vjezdu vozů se spalovacími motory do měst v roce 2050. Zatím to sice není legislativní návrh, ale pokud by členské státy nezávazný plán nakonec realizovaly, emise z dopravy by měly do poloviny století klesnout o 60 procent. Je zřejmé, že návrh akcelerovala současná nepříjemná situace ohledně cen ropy. „Závislost dopravních systémů na ropě můžeme snížit, aniž bychom obětovali jejich efektivnost a ohrozili mobilitu," uvedl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Plán Evropské komise má celkem 40 bodů, které se zaměřují především na přesun od automobilů k železniční a lodní dopravě. 
 

3,3 miliardy eurCena, za kterou Volkswagen dokončil převzetí prodejce automobilů Porsche Holding
940 milionů eurInvestice Fiatu v Srbsku, kde automobilka zahájí výrobu nového modelu
2,63 miliardy eurNový loňský rekordní zisk automobilky Audi představuje téměř dvojnásobek předchozích hodnot
3,2 miliardy eurRolls-Royce a Daimler spolu za tuto cenu koupí německého výrobce motorů Tognum 
80%Únorový růst prodeje aut v Rusku, ze kterého těží i Škoda
8,5 miliardy KčAutomobilka Škoda Auto loni znásobila čistý zisk na 8,5 mld. Kč
12%Shell chce o tolik do roku 2014 zvýšit svou produkci ropy
2013Porsche bude vyrábět nový automobil Cajun v Lipsku, s prodejem počítá v 2013
1200Opel propustí množství zaměstnanců ze závodu v Bochumi
22. březnaKlaus toho dne podepsal novelu umožňující zveřejňovat nekvalitní benzinky
5 miliard eurSpolečnost Porsche SE navýší výrazně kapitál
4,15 miliardy jüanůNejvětší čínská automobilka SAIC prudce zvýšila zisk

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 141 717 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2003
Stav: 188 745 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2005
Stav: 172 154 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků