Bosch zná recept na úspěch. Už 125 let

„Neplatím vysoké mzdy, protože jsem bohatý. Jsem bohatý, protože platím vysoké mzdy,“ řekl kdysi úspěšný podnikatel Robert Bosch.

V polovině května uplynulo 150 let od narození významného německého inženýra Roberta Bosche. V 25 letech založil firmu, která úspěšně funguje dodnes. 

Klepněte pro větší obrázek
Zakladatel koncernu Robert Bosch (1861 - 1942).

Nade všechny v současnosti vyniká automobilová divize společnosti Robert Bosch GmbH sídlící ve Stuttgartu. Je nejen největší z 320 částí koncernu, ale hlavně největším světovým dodavatelem v automobilovém průmyslu. Spolupracuje snad se všemi významnými světovými automobilkami a továrny má po celé zeměkouli včetně České republiky.

Vyrábí startéry, alternátory, brzdové komponenty, ABS, ESP, vstřikovací systémy, palivové pumpy, parkovací asistenty, svíčky, navigační systémy, stereo soustavy a v neposlední řadě baterie do elektrických motorů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Nejbližší plány

V roce 2010 se automobilová divize díky zisku 28,1 miliardy eur postarala o 59 procent zisku celého koncernu. Šéf divize Bernd Bohr letos očekává zejména díky nárůstu prodeje na asijském trhu překročení třiceti miliard eur. Plánuje investovat 3,2 miliardy eur do výzkumu a vývoje a nabrat deset tisíc nových zaměstnanců (převážně v asijsko-pacifických zemích), kterých by tak bylo po světě 177 tisíc.

Momentálně má Bosch v plánu dvacet nových projektů pro dvanáct automobilek, převážně v oblasti elektromobility, kde chce v rámci snižování nákladů standardizovat základní díly.

Tajemství úspěchu

Robert Bosch kdysi řekl: „Neplatím vysoké mzdy, protože jsem bohatý. Jsem bohatý, protože platím vysoké mzdy.“ 

Dalším jeho výrazným podnikatelským rysem bylo to, že kladl velký důraz na dlouhodobé kontrakty. Ty byly založené na vzájemné důvěře. „Raději bych přišel o peníze, než o důvěru,“ vysvětloval.

A ve stejném duchu se chovají i dnešní představitelé společnosti. Filosofií společnosti je stále stabilita. Proto má skupina za 125 let své existence teprve šestého šéfa.

Robert Bosch se vždy snažil sledovat konkurenci, technologický vývoj. I to od něho převzali jeho následovníci. „Naše společnost je stále založena hlavně na tom, že je schopná předvídat, chovat se kreativně,“ řekl předseda dozorčí rady Hermann Scholl.

Chválil i prezident

Květnového galavečeru ve Stuttgartu, kde se slavila výročí 150 let od narození Roberta Bosche (1861 - 1942) a 125 let od založení firmy, se zúčastnilo dva tisíce hostů z řad podnikatelů a politiků. Nechyběl bývalý americký ministr zahraničí Henry Kissinger ani hlavy významných automobilek, například Martin Winterkorn z Volkswagenu, Dieter Zetsche z Mercedesu, Norbert Reithofer z BMW či Carl-Peter Forster z Tata Motors.

Úspěšný Bosch na něm neunikl chvále politiků. Ocenil ho dokonce německý prezident Christian Wulff. Řekl: „Bosch může být hrdý na to, že se postaral o větší komfort miliónů lidí a změnil tvář světa automobilismu.“ Neopomněl také zdůraznit, že firma byla vždy na čele technického vývoje, ale nikdy neusnula na vavřínech, stále touží po změnách.

Význam ekologie 

Prezident společnosti Franz Fehrenbach zdůraznil význam ochrany životního prostředí. Na vývoj v oblasti ekologie jde v současnosti až polovina rozpočtu Bosche. „To nám dává velké ekonomické příležitosti. Ochrana životního prostředí nevolá po menším, ale po větším množství technologie. Jinými slovy, ekologie není něco proti ekonomickým zájmům, ale je to činitel růstu,“ věří.

Právě na ekologické pohony se Bosch zaměřuje i v automobilovém průmyslu. A sklízí úspěchy. Za svůj P2 Parallel Full Hybrid System umožňující u hybridních vozidel ovládat elektrický pohon i spalovací motor stejnou řídicí jednotkou dostal cenu Premier Automotive Supplier´s Contribution to Excellence (PACE). Ta se uděluje za významné inovace automobilových dodavatelů.

Do elektrických pohonů investuje Bosch 400 milionů eur ročně a vývoji elektrických a hybridních součástí se u něj v současnosti věnuje 800 specialistů.

Dědečkův odkaz

Vnuk zakladatele společnosti Christof Bosch, připomněl na oslavě přítomným, že skupina Bosch vždy akceptovala své sociální povinnosti: „Nejlepší slovo, které to popisuje, je udržitelnost.“ Je si jistý, že stejný termín by dnes použil i jeho dědeček. Alfred Loerckle z místního pracovního úřadu dodal: „Úspěch Bosch Group je založen na věrnosti celých generací.“

A jak by se asi na úspěch firmy díval sám zakladatel? Prý zcela určitě stejně jako při oslavách padesátého výročí. Tehdy řekl, že „všichni strašně přehánějí“.

Klepněte pro větší obrázek
Plán magnetického startéru.

 
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Passat 1.8
Rok výroby: 2002
Stav: 176 845 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků