Bob Lutz vysvětluje, proč padl americký autoprůmysl

Podle Boba Lutze, bývalého šéfa výroby v General Motors, měl pád amerického autoprůmyslu v minulém desetiletí pět příčin. Osmdesátiletý manažer to zmínil v New Yorku v průběhu letošního autosalonu a následně i v televizních debatách.

„Detroitská trojka neuměla zareagovat na měnící se trh, na požadavek doby. Lidé chtěli menší, úspornější vozy. V tomto jsme vyklidili prostor Japoncům. Oni na to byli lépe připraveni, malá auta vyráběli už dávno. My jsme situaci jen zhoršovali lpěním na velkých vozech s osmiválcovými motory.
Základem bylo, aby americký automobilový průmysl přehodil výhybku, aby se oprostil od těžkých a velkých vozů, osmiválcových motorů, automatických převodovek a tak dále. Museli jsem postupovat odshora dolů k šestiválcovým motorům, pohonu předních kol... Byl to ohromný úkol, náročný pro inženýry i na finanční prostředky.

Přitom Japonci nemuseli měnit nic… oni se vždy zaměřovali na spodní patra trhu.

Dalším problémem byl směnný kurz. Naše vláda v čase studené války, někdy zkraje 60. a potom v 70. letech, poskytla Japonsku výhodný směnný kurz. Každý si pak stěžoval na podhodnocený jen. Japonci po desetiletí měli na každém autě výhodu oproti nám 3000 až 4000 dolarů. To bylo velmi těžké s nimi soutěžit.

Chybovali i nejvyšší představitelé, šéfové Velké trojky. Vedení bylo zaměřeno více na finanční výsledky než na kvalitu produkce. V tomto nesou svoji vinu. Byli odtrženi od reality. Uvažovali pouze jako absolventi Harvardu. Přemýšleli hlavně o tom, jak optimalizovat výdělek a ne jaké skvělé vozy zákazníkům nabídnou.

Čtvrtý důvod byl spojený také s vedením, s ústupky odborům, jejichž předáci jaksi nebyli schopni pochopit, že kráva nemohla být dojena navěky.

A pak také obviňuji média obecně. Hlavně za jejich dlouhodobou zaujatost. Jestliže totiž bylo něco japonské nebo německé, tak to bylo automaticky dobré. Pokud to však pocházelo z Detroitu, tak to bylo špatné.“ 

Klepněte pro větší obrázek
Dnes je osmdesátiletý Bob Lutz poradce Lotusu.
 
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek