BMW Zagato: konečně krásný bavorák

O vozech BMW šlo říct v letech minulých hodně, jen ne, že byly krásné. Ovšem to platilo jen do chvíle, než se objevilo kupé BMW Zagato. Sporťák připravený pro letošní setkání milovníků výjimečných aut Concorso d’Eleganza Villa d’Este u jezera Como. Spojení německé techniky a italského designérského umu tu zabodovalo…
Seznam kapitol
  1. Ručně. Pouze; Bella figura; Kouzla s barvami
  2. Zagato - poslední mohykán; BMW a italský design; Kompletní fotogalerie

Milánská karosárna Zagato má za sebou už desítky úspěchů. A nový sporťák, kterému střihla šat, je dalším. O vzniku krasavce hovořil Andrea Zagato, představitel třetí generace své rodiny ve vedení italské karosárny.

„„Je relativně snadné udělat designérskou studii. Nemusí splňovat žádné požadavky na pasivní bezpečnost nebo ochranu chodců. Výzva spočívá v tom, přenést emocionalitu studie na vozidlo přihlášené k provozu na veřejných komunikacích. A máme pocit, že právě to se nám u vozu BMW Zagato Coupé podařilo.“

Klepněte pro větší obrázek
Příď je výrazně trojrozměrná, velmi široká. Dynamicky dopředu směřující čelní partie je protažena daleko dolů. Vůz díky tomu působí jakoby připraven ke skoku. 

Jen slova uznání měl Karim Habib, šéfdesignér pro automobily BMW: „Spolupráce se Zagatem byla zážitkem. Bylo skvělé vytvářet něco s lidmi, kteří mají stejné porozumění pro dobrý design a vášeň pro automobily. Jejich zkušenosti, jejich řemeslné umění a neporovnatelný cit pro tvary – to vše je hmatatelně zhmotněno v BMW Zagato Coupé.“

Ručně. Pouze

Kompletní karoserie vozu BMW Zagato Coupé byla vyrobena ručně z hliníkových plechů. Jejich zpracování, tvarování zabralo desítky hodin. Unikátní vnější plášť byl „střižen“ kolem mechanických konstrukčních částí vozidla.

Klepněte pro větší obrázek
Celá zadní partie je tvarovaná téměř bez spár, působí jako z jednoho kusu. Nic nepřerušuje vnímání ploch, solidní skulpturu zádě.

Fascinující je především pohled na záď vozu. Tvůrce inspirovaly aerodynamické studie Wunibalda Kamma. Jak BMW 328 Kamm Coupé z roku 1940, tak i Alfa SZ a TZ kdysi dostaly typickou Kammovu záď.

Ta je v Itálii známa pod označením „coda tronca“. Zagato si ji vyzkoušel již počátkem šedesátých let.

Záď se celkově prezentuje velmi širokými a nízkými proporcemi. BMW Zagato Coupé působí při pohledu zezadu energickým a solidním dojmem a se svými masivními tvary zaujímá na silnici stabilní postoj. Nejnápadnějším znakem na zádi je u vozů Zagato typická prosklená horní část zádě.

Velký difuzor zakončuje spodní část masivního zadního nárazníku. Je protažen daleko do stran a má obrácený tvar ozdobné lišty s nápisem Zagato v prosklených plochách. To vše je ještě víc zdůrazněno dvěma matnými koncovkami výfukové soustavy, které jsou posunuty ke krajům vozidla.

Bella figura

Zadání znělo jasně: postavit vůz pro vysoké rychlosti. Přitom vůz, který by byl schopen jezdit na veřejných komunikacích. A to se podařilo.

Klepněte pro větší obrázek
Střechu typu „double bubble“ tvoří dvě vypouklé kopule. Nabízí větší prostor při jízdě s helmou, zlepšuje aerodynamiku vozidla a zvyšuje torzní tuhost střechy. Téměř každý vůz navržený Zagatem ji má.

Extrémně dlouhá kapota motoru, daleko dozadu posunutá kabina a střecha „double bubble“ s dvojicí vyboulení – z vozu prýští energie. Plynulá linie střechy je zakončena kompaktní svalnatou zádí. Zde se soustřeďuje síla vozidla, odtud je přenášena na vozovku.

Je to jedinečný, osobitý, „pravý“ Zagato. Zároveň je zřejmé, že patří do rodiny vozů BMW. Precizní linie v dynamické siluetě se táhnou přes napjaté plochy směrem k zádi a s velkou hloubkou vymodelované plochy podtrhují jeho sportovní podstatu.

„BMW Zagato Coupé má pro mě zcela zvláštní magii. Vyzařuje na první pohled spontánnost. Ta, společně s nekonvenčními řešeními v typickém stylu Zagata, propůjčuje vozu originální eleganci,“ řekl Norihiko Harada, šéfdesignér karosárny Zagato.

Kouzla s barvami

Nepřehlédnutelný je lak karoserie vozu BMW Zagato Coupé. Exkluzivní, výrazně červený odstín Rosso Vivace vůz „oživuje“.

V závislosti na dopadu světla přitom sahá barevné spektrum od téměř černé až po světle zářivou červenou. Této mimořádné hloubky a vyzařování je dosaženo náročným postupem lakování.

Jako základová barva byla použita nejprve vrstva černé barvy a poté vrstva metalicky lesklého stříbrného laku. Jedinečný efekt pak vytvořilo šest tenoučkých vrstev exkluzivně vyvinutého červeného odstínu. Nakonec byl celý proces dokončen dvěma vrstvami čirého laku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiéru propůjčují sportovní eleganci ručně zpracované prvky, jako jsou horizontální lišty na přístrojové desce a ve dveřích. Vyšívané „z“ na sedadlech je nejvýraznějším rysem v interiéru, který poukazuje na původ vozu BMW Zagato Coupé.


 

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ručně. Pouze; Bella figura; Kouzla s barvami
  2. Zagato - poslední mohykán; BMW a italský design; Kompletní fotogalerie
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků