9
Fotogalerie

BMW Z4 Manhart: Zetko po transplantaci srdce

Je vám BMW Z4M málo? Pak pro vás Manhart Racing připravill desetiválcové provedení roadsteru BMW Z4 minulé generace.

Fanoušci značky z Mnichova se zřejmě stále nesrovnali s prohlášením automobilky, že sportovní varianta roadsteru Z4 s tradičním označením M zkrátka nebude. Nejvýkonnější verzí tak zůstává provedení sDrive35i poháněné řadovým, přeplňovaným zážehovým šestiválcem s výkonem 306 koní (225 kW) a točivým momentem 400 Nm, za příplatek lze přiobjednat sadu úprav z programu BMW Motorsport s výkonem zvýšeným na 333 koní (245 kW). Pokud vám ani tyto hodnoty nejsou dost dobré, měli jste dosud jedinou volbu, a sice svěřit svůj vůz firmě Hamann Motorsport, kde se místním konstruktérům podařilo dosáhnout výkonové špičky 360 koní (265 kW) a maxima točivého momentu ve výši 540 Nm, o čemž jsme vás informovali na tomto místě. Nyní je vše jinak, společnost Manhart Racing připravila provedení, jež tyto hranice posouvá do zcela nových dimenzí a snad dá fandům BMW zapomenout na odmítnutou verzi M.

BMW Z4 Manhart V10 07.jpg BMW Z4 Manhart V10 08.jpg BMW Z4 Manhart V10 09.jpg

Günther Manhart se svým týmem ladí motory BMW již 25 let a nyní se zde rozhodli vzít atmosféricky plněný vidlicový desetiválec, používaný v modelech M5 a M6, a vestavět jej do lehkého roadsteru Z4. Čtenáři bude zřejmě jasné, že natěsnat tuto robustní pohonnou jednotku do krátké přídě kompaktní „zetčtyřky“ nebylo jednoduchým úkolem, ale nakonec se věc podařila. Desetiválec je uložen přímo nad přední nápravou a pohotovostní hmotnost tohoto vozu činí slušných 1 450 kg. Ale ani to lidem pana Manharta zjevně nebylo dost. Proto přeprogramovali řídicí jednotku a nejvyšší výkon poskočil ze standardních 507 koní (373 kW) až na 550 koní (405 kW). Díky tomu vůz zrychluje z klidu na 100 km/h za 3,9 s, odstraněn byl omezovač nejvyšší rychlosti, ale Manhart její hodnotu neuvádí. Zato je zjevný poměr 2,6 kilogramu na koně, což je úchvatná hodnota výrazně překonávající třeba podobně koncipované Audi R8 V10.

Za pozornost jistě stojí, že motor není spojen s mnohdy otravnou sekvencí SMG, ale s manuální převodovkou, která se do BMW M5 montovala pouze pro americký trh. Vůz dále dostal spojku Fichtel & Sachs a diferenciál též z M5. Je vidět, že si s vozem u Manhartu opravdu pohráli, spojení BMW Z4, motor 5,0 V10 od M divize a manuální převodovka z americké M5 zní opravdu mimořádně.

BMW Z4 Manhart V10 01.jpg BMW Z4 Manhart V10 02.jpg BMW Z4 Manhart V10 03.jpg

Mezi další úpravy patří nerezové výfukové potrubí AC Schnitzer se dvěma páry kulatých koncovek, šestistupňová převodovka s manuálním řazením byla doplněna spojkou Fichtel & Sachs a spolehlivý přenos výkkonu na vozovku má zajistit diferenciál, jenž je spolu se zmíněnou převodovkou převzat ze sériového modelu M5 (E60). Vpředu se nachází lité, černě lakované ráfky 8,5Jx19 ET35 a vzadu 10Jx19 ET20, jež obouvají pneumatiky o rozměru 235/35 ZR19, resp. 285/30 ZR19.

Cena toho skvostu známa není, ale u Manhartu vám ji jistě rádi sdělí. Nízká ovšem nebude ani náhodou...

BMW Z4 Manhart V10 04.jpg BMW Z4 Manhart V10 05.jpg BMW Z4 Manhart V10 06.jpg
BMW Z4 Manhart

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud