BMW X5M a X6M: duo plné kontroverze je tu

Oficiální informace o dvou hvězdách newyorkského autosalonu jsou venku a s nimi mizí i poslední spekulace a dohady.

BMW X6M a X5M jsou vozy, na jejichž dávno avizovaný příchod jsme si museli počkat poněkud dlouho. Možná i proto mnoha zarytým fanouškům značky způsobily tyto dva vozy více vrásek na čele, než by bylo zdrávo. Ani my jsme ze zrodu těchto „eMek” nebyli nikdy nadšeni, přesto jsme jejich příchod na trh sledovali více než pozorně. Přinesli jsme vám celou řadu špionážních fotografií a uniklé fotografie modelu X6M (které mimochodem mezi těmi dnešními, oficiálními stále neuvidíte) jsme vám nabídnuli již v sobotu. Nyní už je ovšem konec všem spekulacím, špionážím a únikům, nová X M jsou oficiálně na světě.

V prvé řadě je dobré smířlivě konstatovat, že vývoj jde dramaticky kupředu a to ne vždy směrem, kterým bychom si přáli. A tak se musíme smířit s tím, že písmenko M nebude výsadou už pouze více či méně sportovních modelů, ale na své karoserii jej ponesou i větší vozy, které na okruhu nikdy nebudou „jako doma“ a jakákoli skutečně sportovní jízda jim bude z podstaty cizí. Prodávat je zkrátka třeba, marketingovým výzkumníkům vyšlo, že právě X5 a X6 s tradičním označením M by mohly „jít na dračku“, takže proč nešlápnout tradicím na krk a nezkusit nabídnout právě takové vozy. A tak z Mnichova do New Yorku přijíždí dvojice „ostrých“ SUV, z nichž jedno připomíná sportovní modely alespoň svou střechou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hned na úvod se podívejme, co tyto dvě hrdličky ukrývají pod kapotou. Již před časem jsme spekulovali, že své místo si tu najde přeplňovaný osmiválec o výkonu kolem 500 koní. Nyní už víme, že od pravdy jsme nebyli daleko, o pohon se totiž postará přeplňovaný 4,4 litrový osmiválec s výkonem 408 kW/555 koní a maximálním točivým momentem 680 Nm v rozmezí 1 500 až 5 650 ot./min. Podle oficiální zprávy stačí oběma modelům pouhých 4,7 vteřiny na zrychlení z nuly na 100 km/h. Maximální rychlost je pak standardně omezena na 250 km/h, ovšem jestli se zákazník rozhodne pro doplňkový balík „M Driver“, jeho „sportovní” UV („S”UV) bude moci uhánět až 275 km/h a to už je vzhledem k hmotnosti a rozměrům co říci.
Oba modely jsou standardně vybaveny šestistupňovým automatem s možností sekvenčního řazení přes „pádla“ umístněné pod sportovním tříramenným volantem. Ač půjde o klasický automat, má se použití hydrodynamického měniče momentu vyhýbat jak čert kříži a řadit co možná nejrychleji a „natvrdo”. Manuální převodovka je dnes u M modelů BMW raritou a ani u tohoto ji rozhodně nečekejme.
Vůz samozřejmě dostal inteligentní systém pohonu všech kol xDrive, který však byl upraven tak, aby se více výkonu dostávalo na kola zadní nápravy. S prázdnou neodešel ani zbytek podvozku - ten se můžou pochlubit adaptivním tlumiči a aktivními stabilizátory, vše je naladěno pro maximální výkony na silnicích. Úpravou prošel i stabilizační systém DSC, který dostat tzv. M Dynamic Mode, který jej učiní poněkud méně citlivým, rozumějte později zasahujícím.
O brzdění se postarají větší kotouče o průměru masivních 15,5" vpředu a neméně masivních 15,2" vzadu. Mají mít propracovanější odvětrávání, ovšem nejsou ani vrtané, natož pak keramické či jinak specifické. Jak si poradí s kombinací 555 koní a dvou tun suché hmotnosti, zůstává zatím nezodpověditelnou otázkou.
Kola vozu mají v základu průměr 20" a pneu o rozměrech 275/40 R20 vpředu a 315/35 R20 vzadu. A když už se boří tradice, je třeba to vzít od podlahy, a tak budou X5M a X6M vybaveny dojezdovými runflat pneumatikami, které se dosud M modelům vyhýbaly. Kdo ví, co runflaty udělají se schopností podvozku fungovat kdekoli jinde než na „vyžehlené” silnici tuší, proč je žádné M dosud nedostalo. Ti ostatní to budou moci nyní poznat v blyštivé, dvacetipalcové verzi na X5M a X6M, což bude jistě nezapomenutelný zážitek.
Co se týče samotného vzhledu, očekávat zde nějakou inovativnost určitě nemůžeme, avšak musíme konstatovat, že na výrobu nového bodykitu šel výrobce opravdu s citem a ani jeden z dvojice nepůsobí „přeplácaně“, ovšem upřímně řečeno, sportovně taky moc ne. Uvnitř se X5M a X6M vyznačuje kůženým čalouněním, sportovními sedadly se zvýrazněným bočním vedením a především neodmyslitelný sportovní volant nesoucí logo sportovní edice.
Obě novinky budou nesporně propracovanými vozy, plnými technických „vychytávek”. Přesto si závěrem nemůžeme nepovzdechnout nad tím, co by asi vzniklo, kdyby stejné úsilí v Mnichově věnovali vozu, který je pro dosahování vysokých jízdních výkonů na silnici libovolného typu stvořen mnohem lépe než X5 nebo X6...
Obě novinky čeká již za několik hodin oficiální představení před zraky odborné veřejnosti na newyorkském autosalonu a pár měsíců poté se BMW X5M a X6M dostanou i do prodeje. A v Mnichově zabili dvě mouchy jednou ranou. Nebo více?
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
BMW X6M, X5M a přeplňovaný osmiválec pod lupou

 

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 175 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 275 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků