BMW Vision Efficient Dynamics: 3 válce v naftě

BMW se pokouší svůj koncept EfficientDynamics dovést k dokonalosti. Budoucnost se zdá být ponurá - plná naftových tříválců...

Ve Frankfurtu se světu představí prototyp, jenž bude tím nejzelenějším a nejpřetechnizovanějším BMW, jaké kdy vyjelo na silnici. O jeho přípravě jsme věděli, kusé informace přitom hovořily zprvu o dvoumístném kupé, pak o čtyřmístném cestovním voze a jindy dokonce o tříválcovém hybridu. Jak se zdá, všechny tyto zkazky jsou nakonec pravdivé. V zásadě by mělo jít o rychlé sportovní auto, přičemž nejzajímavější na něm bude jeho pohonná jednotka: tříválcový dieselový hybridní systém. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přímovstřikový tříválec s přeplňováním má zdvihový objem 1,5 l a dosahuje výkonu 163 koní (120 kW). Na každé nápravě se nachází jeden elektromotor, oba jsou zásobované z baterie li-ionových článků a v kombinaci se spalovacím motorem dosahují celkového výkonu 356 koní (260 kW). Všechny tři pohonné jednotky lze přitom používat samostatně, v kombinaci nebo zároveň. Spalovací motor v případě potřeby pohání skrze šestistupňovou dvouspojkovou převodovku kola zadní nápravy. Přední kola jsou pak poháněna pouze z akumulátorů, přesto lze údajně v rámci soustavy Vision EfficientDynamics dosahovat jízdních vlastností srovnatelných s „čtyřkolkou“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vision EfficientDynamics má zároveň přesvědčit veřejnost o tom, že vysloveně ekologické auto nemusí zákonitě nabízet jen slabé jízdní výkony a povrchní vlastnosti na silnici. Podle BMW jejich novinka zrychlí z klidu na 96 km/h za 4,8 s a dosáhne rychlosti 250 km/h, to vše při průměrné spotřebě 3,73 l/100 km a emisích 99 g/km.

Ale opět se dostáváme do podobných problémů s porovnáváním veličin spotřeby a emisí, s nimiž jsme vás seznámili třeba na tomto místě v souvislosti s testací Chevroletu Volt: tato auta mohou být napájena i z běžné elektrické sítě, takže fosilní palivo v podstatě vůbec spotřebovávat nemusí a ekologická zátěž se přesouvá z výfuku do elektrárny. Studie BMW Vision EfficientDynamics si vystačí s běžnou domovní zástrčkou na 220 V, z níž své baterie nabije za 2,5 h. Odpojíte-li však na moment třeba svoji míchačku (380 V), postačí k plnému nabití akumulátorů 44 minut. Vůz na čistě elektrický pohon ujede 50 km, s asistencí spalovacího motoru pak až 650 km. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Významné slovo při konstrukci prototypu měla též optimalizace aerodynamiky. Nízká příď přispívá k nízkému celkovému odporu charakterizovanému hodnotou cx 0,22, přičemž nejméně „odporný“ současný cestovní vůz dosahuje 0,24 (paradoxně je to konkurenční Mercedes-Benz E-Class Coupe). Pečlivá, na závodních tratích ověřená řešení navíc umožňují účinné omezování vztlaku při vysokých rychlostech.

Tato studie stojí na rozvoru náprav 2 855 mm, je dlouhá 4 600 mm, široká 1 900 mm a vysoká 1 239 mm. Použité materiály mají zaručit maximální tuhost při minimální hmotnosti. Základní struktura samonosné karosérie je spolu s prvky náprav z hliníku, střecha a dveře jsou z polykarbonátů. Nosná část sedadel byla vyrobena z kevlaru.

Jádrem hospodárného provozu však zůstává optimální využívání všech druhů energie. O vnitřní i vnější osvětlení se starají výhradně sady LED, které se vyznačují proměnnou barvou světla a intenzitou. Uvnitř to přispívá k pohodě cestování, vnější jednotky pak mohou automaticky reagovat na aktuální povětrnostní podmínky. Samozřejmostí jsou projekční head-up displej a systém pro vidění ve tmě. K vyšší hospodárnosti přispívá celá artilerie elektronických systémů, jež dohlíží na náležité hospodaření s energií. Podle údajů navigační soustavy tak třeba elektronika odpojí ventilátory klimatizace či chlazení motorů v případě, že očekává brzké najetí na dálnici, kde jich již nebude třeba.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ano, zní to jak další z nekonečné řady pohádek, jež jsou zatím sériové produkci vzdálené, v jejich případě je ale třeba číst mezi řádky. Koncept se jmenuje Vision EfficientDynamics, tedy v podstatě vize efektivní dynamiky. A ta rozhodně vážně naznačuje, co se v budoucích BMW skutečně objeví. Skoro stoprocentně můžeme počítat s nasazením dieselového třívalce 15d, ostatně o tom se spekuluje již delší dobu. A takové BMW 315d s tříválcem zní trochu jako zlý sen, ať už bude mít výkon a dynamiku jakou chce. Pokud se budíte hrůzou již po jízdě s dnešním BMW 320d, překypujícím na vůz prémiové třídy leda nekultivovaností a neovladatelností, pak 315d bude ještě docela jiná káva...

Hybridní technologie se pak jistě brzy dočká nasazení především ve velkých a těžkých vozech, kterým bude pomáhat v jejich zcela neefektivním fungování. BMW ostatně již ve Frankfurtu představí hned dva vozy určené pro milovníky prvoplánové ekologie: půjde o modely X6 ActiveHybrid a 7 ActiveHybrid, které jsme vám představili na tomto místě.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW Vision EfficientDynamics
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků