BMW v tichosti připravuje laserové světlomety

Sbohem xenony, bi-xenony i LED. Budoucnost automobilní osvětlovací techniky patří laseru. Unikly nové informace z BMW.

Koncem devadesátých let vtrhly na světové trhy světlomety s xenonovými výbojkami, jež díky svým nesporným přednostem postupem času ve středních a dražších vozech deklasovaly klasické halogenové žárovky po desítkách let jejich jednoznačné dominance. Doba ale spěje dále, Lexus LS 600h v sériové produkci představil hlavní světlomety sestavené z LED, jež pak mezi širší publikum rozšířilo Audi R8.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW připravuje laserové světlomety, jež by měly záhy překonat nejen xenony, ale také LED
 

Systémy složené z LED hrají stále úlohu nejdokonalejší osvětlovací techniky současnosti a jejich výzkum a vývoj probíhá prakticky ve všech strojírenských odvětvích včetně letectví. Netřeba však dodávat, že každá technologie během svého vývoje začne dosahovat svých limitů.

Na horizontu se ale objevuje (staro)nová hvězda: laser. A také u jejího zrodu, resp. praktického uplatnění v automobilním průmyslu, stojí značka BMW, jež laserové světlomety bez větší pozornosti laické i odborné veřejnosti instalovala do studie BMW i8 představené letos ve Frankfurtu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Podle nejnovějších informací dnes pracuje BMW ve spolupráci se svými dodavateli na jejich urychleném zavedení do sériové výroby. A jak by to celé mělo vypadat? Trojice zdrojů soustředí světelný tok do paprsku s průměrem 10 mikronů, jenž se v čočkách s vrstvou žlutého fosforu uvnitř rozprostírá podle potřeby na vozovku před vozem.

BMW

BMW i3 a i8: první z nové značky v detailech

O xenonech hovořit ani nebudeme, ale i v porovnání se zdroji LED vyhrává laser takřka na všech frontách: v provozu spotřebuje o polovinu méně energie a intenzita zdroje je až tisícinásobně větší. Laserová dioda je navíc oproti konvenční LED mnohonásobně menší. V rámci požadované vyváženosti našeho zpravodajství je však třeba závěrem připomenout také automobilku Audi.

Audi

Audi A2: elektrický koncept nabízí dojezd až 200 km

Ta totiž na svém stánku ve Frankfurtu vystavila koncepční studii Audi A2 EV, na níž se laserová technika objevila také. Skryta zde byla v zadních svítilnách a umožňovala v náročných klimatických podmínkách promítat za vůz červené trojúhelníky varující vzadu jedoucí řidiče.
 

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 175 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 275 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků