BMW řady 8 slaví čtvrt století

Připomeňme si ikonický model BMW řady 8, který dodnes patří k velmi ceněným sběratelským artiklům. Tedy, pokud je v originálním stavu...
Seznam kapitol
  1. BMW řady 8
  2. BMW řady 8: Fotogalerie

BMW si spolu s fanoušky, kteří neváhali dorazit ve svých osmičkách i z velké dálky, připomnělo pětadvacet let od začátku výroby tohoto dnes již ikonického modelu. BMW řady 8 (E31) prozatím nástupce nedostalo.

Elegantní kupé BMW řady 8 se představilo v roce 1989 na autosalonu ve Frankfurtu a pod kapotou jste našli buď osmiválec (pochopitelně benzínový a atmosférický) v modelu 840i, nebo vrcholný dvanáctiválec v modelu 850i.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW řady 8 navázalo na tradici luxusních prémiových kupé mnichovské značky

Při vývoji, do kterého BMW investovalo přes jeden a půl miliardy tehdejších západoněmeckých marek, byly v hojné míře použity tehdy novátorské počítačové simulace (jistě, odpovídající informačním technologiím té doby).

Výsledkem nezměrného úsilí byl velmi nízký koeficient odporu s hodnotou jen 0,29, což je špičková hodnota i na dnešní poměry. Aerodynamická efektivita si vynutila například vyklápěcí světlomety, které dneska už na moderních autech neuvidíte.

Život řidiče | Byznys

Auto jako investice aneb jak si koupit hračku a neprodělat na tom

Objemy motorů se postupně měnily, od 4,0 l do 4,4 l v případě osmiválců a od 5,0 po 5,6 litru u dvanáctiválců. Výkon, jenž dosahoval od 286 po 380 koní, vždy putoval na zadní kola přes šestistupňovou manuální nebo čtyř a pětistupňové automatické převodovky.

BMW řady 8 jako jedno z prvních aut vůbec dostalo elektronickou kontrolu trakce, elektronický plyn a v případě BMW spolu s modelem Z1 také zadní nezávislé zavěšení multi-link. Na palubě jste našli výbavu, kterou teprve dnes považujeme u podobných aut za samozřejmost.

Tomu všemu samozřejmě odpovídala cena, která po přepočtu na dnešní hodnoty začínala někde u dvou a půl milionu bez daně. Možná i to se, spolu s válkou v Perském zálivu a ekonomickou recesí na počátku devadesátých let, podepsalo na velmi malém odbytu řady 8. BMW do roku 1999 vyrobilo jen 30 602 aut, z toho v USA prodalo pouze něco přes sedm tisíc kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mrkací světlomety jsou hudbou minulosti, ale u řady 8 vytvářejí nezaměnitelný vzhled

Nejvíce zákazníků si našel dvanáctiválec 850i, ten si koupilo přes dvacet tisíc lidí. Osmiválec 840Ci oslovil jen necelých osm tisíc zájemců. Modely 850Ci a 850CSi koupily dohromady necelé tři tisíce lidí. Prototypy 830i a M8 se nakonec do sériové výroby nikdy nedostaly.

Dovedete si představit, že by dneska nejprodávanější BMW bylo to s benzínovým dvanáctiválcem a pohonem zadních kol? Ale to jen žertujeme, dnes je prostě jiná doba a jiní zákazníci. Když se ale podíváte na nabídku bazarů, dvanáctiválec jde koupit od nějakých pěti tisíc eur, tedy necelých 140 000 korun.

Jenom musíte najít někoho velmi šikovného, kdo vám tohle složité auto dokáže udržet v provozuschopném a originálním stavu. Budeme vám držet palce, protože z dlouhodobého hlediska se může jednat o skvělou (a hlavně rychlou a krásnou) investici.

Následující kapitola
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků