BMW řady 8 slaví čtvrt století

Připomeňme si ikonický model BMW řady 8, který dodnes patří k velmi ceněným sběratelským artiklům. Tedy, pokud je v originálním stavu...
Seznam kapitol
  1. BMW řady 8
  2. BMW řady 8: Fotogalerie

BMW si spolu s fanoušky, kteří neváhali dorazit ve svých osmičkách i z velké dálky, připomnělo pětadvacet let od začátku výroby tohoto dnes již ikonického modelu. BMW řady 8 (E31) prozatím nástupce nedostalo.

Elegantní kupé BMW řady 8 se představilo v roce 1989 na autosalonu ve Frankfurtu a pod kapotou jste našli buď osmiválec (pochopitelně benzínový a atmosférický) v modelu 840i, nebo vrcholný dvanáctiválec v modelu 850i.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW řady 8 navázalo na tradici luxusních prémiových kupé mnichovské značky

Při vývoji, do kterého BMW investovalo přes jeden a půl miliardy tehdejších západoněmeckých marek, byly v hojné míře použity tehdy novátorské počítačové simulace (jistě, odpovídající informačním technologiím té doby).

Výsledkem nezměrného úsilí byl velmi nízký koeficient odporu s hodnotou jen 0,29, což je špičková hodnota i na dnešní poměry. Aerodynamická efektivita si vynutila například vyklápěcí světlomety, které dneska už na moderních autech neuvidíte.

Život řidiče | Byznys

Auto jako investice aneb jak si koupit hračku a neprodělat na tom

Objemy motorů se postupně měnily, od 4,0 l do 4,4 l v případě osmiválců a od 5,0 po 5,6 litru u dvanáctiválců. Výkon, jenž dosahoval od 286 po 380 koní, vždy putoval na zadní kola přes šestistupňovou manuální nebo čtyř a pětistupňové automatické převodovky.

BMW řady 8 jako jedno z prvních aut vůbec dostalo elektronickou kontrolu trakce, elektronický plyn a v případě BMW spolu s modelem Z1 také zadní nezávislé zavěšení multi-link. Na palubě jste našli výbavu, kterou teprve dnes považujeme u podobných aut za samozřejmost.

Tomu všemu samozřejmě odpovídala cena, která po přepočtu na dnešní hodnoty začínala někde u dvou a půl milionu bez daně. Možná i to se, spolu s válkou v Perském zálivu a ekonomickou recesí na počátku devadesátých let, podepsalo na velmi malém odbytu řady 8. BMW do roku 1999 vyrobilo jen 30 602 aut, z toho v USA prodalo pouze něco přes sedm tisíc kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mrkací světlomety jsou hudbou minulosti, ale u řady 8 vytvářejí nezaměnitelný vzhled

Nejvíce zákazníků si našel dvanáctiválec 850i, ten si koupilo přes dvacet tisíc lidí. Osmiválec 840Ci oslovil jen necelých osm tisíc zájemců. Modely 850Ci a 850CSi koupily dohromady necelé tři tisíce lidí. Prototypy 830i a M8 se nakonec do sériové výroby nikdy nedostaly.

Dovedete si představit, že by dneska nejprodávanější BMW bylo to s benzínovým dvanáctiválcem a pohonem zadních kol? Ale to jen žertujeme, dnes je prostě jiná doba a jiní zákazníci. Když se ale podíváte na nabídku bazarů, dvanáctiválec jde koupit od nějakých pěti tisíc eur, tedy necelých 140 000 korun.

Jenom musíte najít někoho velmi šikovného, kdo vám tohle složité auto dokáže udržet v provozuschopném a originálním stavu. Budeme vám držet palce, protože z dlouhodobého hlediska se může jednat o skvělou (a hlavně rychlou a krásnou) investici.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. BMW řady 8
  2. BMW řady 8: Fotogalerie
BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 139 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 40 000 Kč
BMW X1 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 173 000 km
Cena: 228 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků