BMW postaví novou továrnu, ve hře je také Česko a Slovensko

Německá automobilka BMW chce posílit své postavení na evropském trhu. Proto plánuje stavbu nové továrny. Ve hře o získání investice jsou Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko. O možnosti investice BMW se hovořilo již loni, automobilka tyto informace tehdy popřela.

„Jednoznačně budeme potřebovat víc výrobních kapacit a jednu z továren chceme postavit i ve východní Evropě,“ řekl listu Hospodárske noviny člen představenstva BMW Ian Robertson, podle kterého připadá v úvahu postavení továrny na Slovensku.

Na Slovensku již mají své závody německý Volkswagen, korejská Kia Motors a francouzský koncern PSA Peugeot Citroën. Automobilový průmysl je hlavním tahounem exportně orientované ekonomiky.

V Česku vedle mladoboleslavské Škody Auto vyrábí jihokorejská automobilka Hyundai a TPCA, společný podnik firem Peugeot, Citroën a Toyota.

Automobilka by Česku pomohla

Otevření továrny pro vozy BMW by pro českou ekonomiku mělo nesporný přínos především tím, že by vznikla nová pracovní místa, shodli se analytici oslovení ČTK. Zvyšování závislosti tuzemské výroby na automobilovém průmyslu je ale podle Jiřího Šimary ze společnosti Cyrrus rizikem.

Vidět je to zejména v poslední době, kdy v Evropě prodeje automobilů klesají. V tomto ohledu má podle něj Česko štěstí, že automobilky, které v tuzemsku vyrábějí, patří mezi ty silnější, na které pokles prodejů tolik nedoléhá. To je případ i BMW, které patří mezi automobilky, jejichž výrobky se ukazují jako méně rizikové než vozy italských nebo francouzských značek.

Vstup BMW do Česka by kromě přímých pracovních míst povzbudila výrobu i u místních výrobců autodílů, uvedl Jan Linhart z KPMG. Pro tyto subdodavatele je vždy výhodné, pokud mohou dodávat pro více automobilek a snáze tak vykrývat propady odbytu, pokud se některé z nich přestane dařit. Rozšiřování automobilového průmyslu se proto podle něj vyplatí podporovat mimo jiné i proto, že v současné době pro Česko neexistuje alternativa, která by dokázala tento průmysl nahradit.

Možnost že BMW nakonec zamíří do Česka, je ale podle Šimary malá. Pravděpodobnější prý je, že se továrna nakonec postaví buď na Slovensku, nebo v Maďarsku. Hlavním důvodem by měla být cena pracovní síly, která je v těchto zemích levnější.

Miliardová investice

Robertson výši investice do nového závodu neuvedl. Investice by se podle odhadů mohla pohybovat kolem miliardy eur (přes 25 miliard korun) a vytvořit by mohla několik tisíc pracovních míst.

BMW loni zvýšila prodej o 10,6 procenta na rekordních 1,845 milionu vozů. Společnost, která vyrábí automobily značek BMW, Mini a Rolls-Royce, také vykázala rekordní zisk i tržby. Letos očekává jednociferný růst prodeje.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků