BMW Motorsport GmbH: 40 let „velkého M“

Tento měsíc uplynuly čtyři dekády od založení divize BMW Motorsport. Začínala s automobilovými závody, ale záhy obrátila svoji pozornost na modifikace cestovních automobilů.
Seznam kapitol
  1. Závodní počátky, Na tratích se dařilo, "Emka" na silnicích: opravdový úspěch
  2. Fotogalerie

Závodní počátky

Do značné míry autonomní oddělení BMW Motorsport GmbH vzniklo jako jedna z vůbec prvních divizí svého druhu. Jejím prvním produktem se staly závodní speciály BMW 3,0 CSL, jež záhy ovládly seriál evropských závodů cestovních vozů ETCC (European Touring Car Championship).

V rámci homologační série byl nabídnut omezený počet vozů typu BMW 3,0 CSL určených běžnému silničnímu provozu, o nichž jsme nedávno hovořili v souvislosti se vzpomínkou na BMW E3 a E9 jakožto „velkou šestku“. Nicméně doba cestovních vozů BMW M teprve měla přijít.

Ojetiny | Zajímavosti | Retro | BMW | Sportovní auta | Fascinace | Sport | Sedany | Kupé

BMW E3 a E9: „nová šestka“ jako sedan a kupé

Za zmínku stojí, že jedním z hlavních iniciátorů založení samostatného oddělení zabývajícího se vývojem a výrobou závodních speciálů byl muž jménem Robert Lutz, známější ovšem jako Bob Lutz. Povědomé? Jistě, jde o jednu z největších postav automobilového průmyslu 20. století.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M1 bylo prvním silničním pokusem oddělení BMW Motorsport

V padesátých letech byl pilotem Amerického námořnictva a v letech 1963 až 1971 působil ve vysokých manažerských pozicích koncernu General Motors. Poté se na čtyři roky stal viceprezidentem BMW pro globální prodeje a ve chvíli otevření divize BMW Motorsport mu bylo 40 let.

Poté působil u Chrysleru i u Fordu, kde se do značné míry podepsal pod úspěšné projekty Sierra a Explorer, aby se v roce 2001 vrátil do General Motors. Zde až do roku 2010 pracoval na různých pozicích včetně prezidenta GM Europe, ale nejvyšší vedení využívalo především jeho dokonalou orientaci v tržním prostředí různých regionů.

Na tratích se dařilo

Ale zpět k BMW Motorsport. Tato společnost začínala v květnu roku 1972 s pouhými osmi zaměstnanci, například v roce 1988 jich však bylo již na 400. Prvním šéfem oddělení se stal Jochen Neerpasch, jemuž se podařilo angažovat nejen špičkové řemeslníky, ale také znamenité piloty včetně Chrise Amona, Dietera Questera a nebo Hanse-Joachima Stucka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 635 CSi (E24) na trati / BMW M635 CSi se v USA prodávalo jako M6

A ti se v rámci šampionátu ETCC pravidelně objevovali za volanty vozů BMW 3,0 CSL a 635 CSi také na brněnském Masarykově okruhu, kde zvláště v první polovině sedmdesátých let předváděli fantastické souboje se speciály Ford Capri. Po odchodu Neerpasche v roce 1980 vstoupila značka BMW skrze své oddělení Motorsport do Formule 1 s přeplňovaným čtyřválcovým motorem o objemu 1,5 l a výkonu 800 koní (588 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW Motorsport zanechalo výrazný otisk také v seriálu Formule 1

Prvním automobilem určeným především do běžného provozu se stalo progresivní kupé BMW M1 představené v roce 1978 na autosalonu v Paříži. Šlo ale spíše o závodní vůz s prvky cestovního, takže zřejmě vůbec prvním „emkem“, jak je známe dnes, bylo teprve o rok novější BMW M535i vycházející z první regulérní generace BMW 5 (E12).

Zajímavosti | BMW

BMW 5: ohlédnutí za pěti generacemi „pětky“

Ale čas běžel dál a běžní zákazníci si žádali více. BMW Motorsport se proto na počátku osmdesátých let pochlapili modelem M5 odvozeným ze sedanu BMW 5 generace E28, posíleným na 286 koní (209 kW). Tento šestiválec byl osazen čtyřventilovou technikou a šesti samostatnými škrticími klapkami a své místo našel také pod kapotou „šestkového“ kupé BMW (E24). V Evropě se tento vůz ještě prodával jako BMW M635 CSi, ale například v USA již nesl označení M6.

"Emka" na silnicích: opravdový úspěch

Skutečnou ikonou závodních tratí i silničního provozu se však stalo teprve kompaktní BMW M3 (E30) vyráběné od roku 1986. Založilo tradici lehkých, technicky vyspělých a rozsáhle modifikovatelných automobilů, o jehož pohon se staral atmosféricky plněný čtyřválec s objemem 2,3 l a výkonem 195 koní (144 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M3 začalo s generací E30 a výkonem 195 koní...
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
... a pokračovalo generací E36 s výkonem 286 koní...
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
... a generací E46, jež z objemu 3,2 l dávala i bez přeplňování špičkových 343 koní

Vozy BMW přestavěné v dílnách BMW Performance se vyznačují převážně dvoumístným označením začínajícím písmenem M a končícím číslicí vyjadřující příslušnost k modelové řadě. Výjimkami v tomto systému jsou kromě prvních a výše zmíněných staveb také verze odvozené z roadsterů Z3 a Z4 a nejmenších „jedniček“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M5 v generacích E28 (šestiválec), E34 (poprvé i jako kombi), E39 (osmiválec) a E60 (deset válců do V) 

Sláva vozů „M“ pokračuje, ale klasické vysokootáčkové atmosférické motory se bohužel nenávratně stávají minulostí. A ještě poznámka k tomu značení: pokud někde uvidíte BMW opatřené znaky „M“ s tradiční trojbarevnou trikolórou, ovšem bez čísla, nemusí jít vždy o produkt lidové tvořivosti.

BMW Motorsport totiž pro vozy BMW tradičně připravuje nejrůznější prvky a sady pro vylepšování vzhledu karoserie či techniky, jimž právě samotné „M“ přísluší.

Následující kapitola
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 4 příspěvky
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků