BMW M550d a X5/X6 M50d: tři turbíny skutečností

Přepište dějiny: BMW skutečně přechází na „trojnásobnou foukanou“! Upravený diesel 3,0 l bude poprvé nabízen pod označením „M“.
Seznam kapitol
  1. BMW M550 X5/X6 M50d
  2. Fotogalerie

Může to znít jako jistý druh svatokrádeže, a to hned pro několik skupin motoristů. Zapomeňte na osmiválce, vrcholem nabídky dieselových motorů značky BMW se stanou třílitrové šestiválce! A přeplňování jednou turbínou jim nestačí; potvrdily se naše tři roky staré informace a novinka vystartuje ne s jedním, ne se dvěmi, ale rovnou s třemi turby!

BMW

BMW sází na tři turba, dostane je i nové M3?

Doba se s administrativními tlaky na snižování emisí rychle mění, proto nyní dochází k takovému extrému, že tento „trojturbodiesel“ bude nabízen výhradně pod značkou BMW M Performance, jež dosud sloužila výhradně sportovně orientovaným, speciálním modelům, z nichž většina se stala kultovními. A nebo tato revoluční pohonná jednotka změní vnímání sportovního automobilu jako takového…?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový "trojturbový" diesel bude k mání pro modelové řady BMW 5, X5 a X6

Hlavní hvězdou stánku značky BMW na nadcházejícím březnovém autosalonu v Ženevě se stane právě vznětový, nakonec opět řadový třílitrový šestiválec s trojicí turbodmychadel, který bude beze změn výkonových parametrů instalován celkem do čtyř modelů. Připravte se na příchod sedanu a kombi BMW M550d xDrive a M550d xDrive Touring a crossoverů BMW X5 M50d a X6 M50d. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Revoluční turbodiesel bude kombinován výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou a sadami úprav karoserie i podvozku

Značka BMW nyní přistoupila k vytvoření samostatné divize M Performance Automobiles, jež by měla na jedné straně nabízet speciální modely (včetně těch se vznětovými motory), ale na druhou stranu by měla zabránit devalvaci renomovaného jména M Division. Z tohoto důvodu je vhodné tento krok kvitovat s povděkem, podobně si vážíme také rozhodnutí vyčlenit elektromobily a hybridy do nové značky BMW „i“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový vznětový "třílitr" sází také na řadu sportovně vyhlížejících doplňků

Ale zpět k nové pohonné jednotce. Řeč je o řadovém šestiválci (řada „zasvěcených“ přitom již mnohokrát předpovídala brzký zánik této lehké a vyvážené koncepce!) s objemem 3,0 l, výkonem 381 koní (280 kW) při 4 000 ot./min. a točivým momentem plných 740 Nm v rozmezí od 2 000 do 3 000 ot./min. Měrný výkon dosahuje hodnoty 127,3 koní (93,6 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M550d xDrive

Sestava trojice turbodmychadel sestává z dvojice malých turbín a jedné velké a má vozům zajistit silný a rychle dostupný zátah již z nízkých otáček, ale také vynikající špičky výkonu a točivého momentu. Za zmínku stojí také skutečnost, že konstruktéři do audiosoustavy vozů včlenili speciální generátor zvuků, které mají za úkol pomoci posádce zapomenout na to, že cestuje v „traktoru“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na novou pohonnou jednotku navazuje ve všech čtyřech modelech standardně osmistupňová automatická převodovka, která přenáší točivý moment na kola obou náprav skrze soustavu xDrive, jejíž nastavení je ale pro každý z vozů jiné. Motor je natolik výkonný, že všem čtyřem zaručí spolehlivé dosažení rychlosti elektronicky omezené na 250 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M550d xDrive Touring

Nejrychlejším modelem z celé sestavy je podle předpokladů sedan BMW M550d xDrive, který zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,7 s při kombinované spotřebě jen 6,3 l/100 km (a to se dnes počítá!). Kombík M550d xDrive Touring vykazuje hodnoty o 0,2 s, resp. 0,1 l/100 km horší. Obě nové verze „pětky“ disponují devatenáctipalcovými litými ráfky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Crossover BMW X5 M50d zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 s a průměrné spotřeby 7,5 l/100 km (sami zvažte, zda vám za to metráky přebytečné hmotnosti, vysoká karoserie, široká kola a stísněný interiér stojí…), zatímco bizarní polokupé BMW X6 M50d dosáhne rychlosti 100 km/h o 0,1 s dříve za cenu spotřeby o 0,2 l/100 km vyšší. Oba crossovery vyjíždějí na dvacetipalcových ráfcích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW X5 M50d

V obou verzích řady „5“ plní požadavky emisní normy Euro VI, zatímco crossovery „X“ se musí spokojit s hodnocením Euro V. Všechny zmíněné modely se vyznačují nově odladěným podvozkem s prvky převzatými z dosavadních modelů BMW M včetně ramen, pružin, tlumičů, silentbloků závěsů motoru a převodovky či hydraulického posilovače řízení typu Servotronic.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW X6 M50d
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. BMW M550 X5/X6 M50d
  2. Fotogalerie
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 249 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 130 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků