BMW M550d a X5/X6 M50d: tři turbíny skutečností

Přepište dějiny: BMW skutečně přechází na „trojnásobnou foukanou“! Upravený diesel 3,0 l bude poprvé nabízen pod označením „M“.
Seznam kapitol
  1. BMW M550 X5/X6 M50d
  2. Fotogalerie

Může to znít jako jistý druh svatokrádeže, a to hned pro několik skupin motoristů. Zapomeňte na osmiválce, vrcholem nabídky dieselových motorů značky BMW se stanou třílitrové šestiválce! A přeplňování jednou turbínou jim nestačí; potvrdily se naše tři roky staré informace a novinka vystartuje ne s jedním, ne se dvěmi, ale rovnou s třemi turby!

BMW

BMW sází na tři turba, dostane je i nové M3?

Doba se s administrativními tlaky na snižování emisí rychle mění, proto nyní dochází k takovému extrému, že tento „trojturbodiesel“ bude nabízen výhradně pod značkou BMW M Performance, jež dosud sloužila výhradně sportovně orientovaným, speciálním modelům, z nichž většina se stala kultovními. A nebo tato revoluční pohonná jednotka změní vnímání sportovního automobilu jako takového…?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový "trojturbový" diesel bude k mání pro modelové řady BMW 5, X5 a X6

Hlavní hvězdou stánku značky BMW na nadcházejícím březnovém autosalonu v Ženevě se stane právě vznětový, nakonec opět řadový třílitrový šestiválec s trojicí turbodmychadel, který bude beze změn výkonových parametrů instalován celkem do čtyř modelů. Připravte se na příchod sedanu a kombi BMW M550d xDrive a M550d xDrive Touring a crossoverů BMW X5 M50d a X6 M50d. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Revoluční turbodiesel bude kombinován výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou a sadami úprav karoserie i podvozku

Značka BMW nyní přistoupila k vytvoření samostatné divize M Performance Automobiles, jež by měla na jedné straně nabízet speciální modely (včetně těch se vznětovými motory), ale na druhou stranu by měla zabránit devalvaci renomovaného jména M Division. Z tohoto důvodu je vhodné tento krok kvitovat s povděkem, podobně si vážíme také rozhodnutí vyčlenit elektromobily a hybridy do nové značky BMW „i“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový vznětový "třílitr" sází také na řadu sportovně vyhlížejících doplňků

Ale zpět k nové pohonné jednotce. Řeč je o řadovém šestiválci (řada „zasvěcených“ přitom již mnohokrát předpovídala brzký zánik této lehké a vyvážené koncepce!) s objemem 3,0 l, výkonem 381 koní (280 kW) při 4 000 ot./min. a točivým momentem plných 740 Nm v rozmezí od 2 000 do 3 000 ot./min. Měrný výkon dosahuje hodnoty 127,3 koní (93,6 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M550d xDrive

Sestava trojice turbodmychadel sestává z dvojice malých turbín a jedné velké a má vozům zajistit silný a rychle dostupný zátah již z nízkých otáček, ale také vynikající špičky výkonu a točivého momentu. Za zmínku stojí také skutečnost, že konstruktéři do audiosoustavy vozů včlenili speciální generátor zvuků, které mají za úkol pomoci posádce zapomenout na to, že cestuje v „traktoru“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na novou pohonnou jednotku navazuje ve všech čtyřech modelech standardně osmistupňová automatická převodovka, která přenáší točivý moment na kola obou náprav skrze soustavu xDrive, jejíž nastavení je ale pro každý z vozů jiné. Motor je natolik výkonný, že všem čtyřem zaručí spolehlivé dosažení rychlosti elektronicky omezené na 250 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW M550d xDrive Touring

Nejrychlejším modelem z celé sestavy je podle předpokladů sedan BMW M550d xDrive, který zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,7 s při kombinované spotřebě jen 6,3 l/100 km (a to se dnes počítá!). Kombík M550d xDrive Touring vykazuje hodnoty o 0,2 s, resp. 0,1 l/100 km horší. Obě nové verze „pětky“ disponují devatenáctipalcovými litými ráfky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Crossover BMW X5 M50d zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 s a průměrné spotřeby 7,5 l/100 km (sami zvažte, zda vám za to metráky přebytečné hmotnosti, vysoká karoserie, široká kola a stísněný interiér stojí…), zatímco bizarní polokupé BMW X6 M50d dosáhne rychlosti 100 km/h o 0,1 s dříve za cenu spotřeby o 0,2 l/100 km vyšší. Oba crossovery vyjíždějí na dvacetipalcových ráfcích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW X5 M50d

V obou verzích řady „5“ plní požadavky emisní normy Euro VI, zatímco crossovery „X“ se musí spokojit s hodnocením Euro V. Všechny zmíněné modely se vyznačují nově odladěným podvozkem s prvky převzatými z dosavadních modelů BMW M včetně ramen, pružin, tlumičů, silentbloků závěsů motoru a převodovky či hydraulického posilovače řízení typu Servotronic.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW X6 M50d
Následující kapitola
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků