BMW M5 Cabrio, Touring: dvě lahůdky z archivu

U příležitosti čtvrtstoletého výročí magické formule „M5“ bavorští představili dva dosud nevídané prototypy.

Historie vozů BMW stavěných v divizi M je velmi bohatá, na tomto místě jsme si však posteskli, že třeba současné BMW M3 není vyráběno v provedení kombi a k jejich přípravě musel sáhnout až ladič Manhart. Mezi dnešními „eMky” je však spíše výjimkou, takovou M5 si dnes můžete pořídit jako sedan i kombík a v podstatě i jako kupé a kabriolet (M6), ostatně i M3 je dnes k dispozici jako kupé, sedan a kabrio. Že se písmeno M dostalo i na vozy jako je X5 a X6 na tomto místě snad ani raději nebudeme rozebírat. Jenže to jsme v roce 2009, v minulosti znamenalo „trojbarevné” M v názvu modelu především rychlá kupé a sedany, sem tam nějaké kabrio a kombík byl naprostá výjimka.

Jenže jak se dnes můžeme přesvědčit, choutkám na rozšíření řady modelů s M ve znaku odolávalo BMW již před desítkami lety, tehdy ovšem úspěšně. BMW M5 vždy patřilo k nejrychlejším sedanům své doby, ale stačilo jen málo, aby rodina vozů s tímto výsostným znakem byla ještě širší. Vypovídají o tom dva prototypy, které automobilka BMW dosud nikde neprezentovala. Tím prvním je čtyřmístný kabriolet řady E34 z osmdesátých let, který bavorští drželi pod pokličkou plných dvacet let, druhým pak kombík řady E39 z konce minulé dekády.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW M5 Cabrio (E34)

Tradiční diskusí mezi vyznavači vozů M5 je hledání nejlepšího vozu M5 všech dob. Nejvíce se shodují na tom, že jím byla řada E39, ale někteří předchůdci v jejich očích disponují nepřehlédnutelnými přednostmi. Vozy M5 E28 například sdílely modifikovaný tříapullitrový šestiválec z legendárního závodního stroje M1 a dodnes soudí, že to „správné“ auto řady M musí mít pod kapotou řadový šestiválec. A v otázce hesla M5 z tohoto pohledu bojuje o pomyslný titul toho „nejlepšího“ řada E34. Jednalo se o poslední kompletně ručně vyráběný vůz řady M, často se dokonce stávalo, že jeden vůz celý připravoval jediný pracovník, majitel vozu se přitom mohl jméno tohoto pracovníka dozvědět.

Ale zpět k prototypu z osmdesátých let. Jednalo se o čtyřmístný kabriolet postavený na podvozku řady E34, vyznačoval se prodlouženými dveřmi a byl detailně připraven do sériové výroby. Pouze týden před oficiálním představením v Ženevě (expozice BMW s ním dokonce počítala) však BMW produkci M5 Cabrio zarazilo. Důvodem byla údajně obava z oslabení pozice výrobně celkem levného kabrioletu M3, jenž ale do kasy nesl velmi vysoké zisky...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW M5 Touring (E39)

Za zmínku jistě stojí i druhý prototyp na téma M5, o jehož existenci veřejnost rovněž dosud nevěděla a my vás s ním můžeme seznámit díky snímkům chlapíků z Bimmertoday. Jedná se o kombík řady E39, jenž používá stejný pětilitrový osmiválec do V s výkonem 400 koní jako jeho sériově vyráběný sourozenec s karosérií sedan. Jelikož tento model stádium prototypu nepřekročil, zůstává jediným kombíkem M5 (kromě současného E61) výše zmíněná generace E34 M5 s řadovým šestiválcem.

BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 142 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 147 579 km
Cena: 165 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 45 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků