BMW M5: 555 koní a 0 – 100 km/h za 4,5 s

Automobilka BMW konečně uvedla podrobnější specifikace ke svému supersedanu BMW M5. Nezklamou, ani nepřekvapí...

Kombinace jízdního komfortu prémiového sedanu vyšší střední třídy a ovladatelnosti vysokovýkonného sportovního vozu podle mnichovského vnímání reality nese již čtvrstoletí modelové označení BMW M5. Společnost BMW M GmbH položila v roce 1984 s první generací tohoto modelu základy pro zcela novou kategorii vozidel, o níž jsme se zmínili již v souhrnném článku o šesti generacích BMW řady 5. BMW M5 nabídlo mezi vůbec prvními sportovní charakter inspirovaný závodními vozy v praktické karoserii sedan bez jakýchkoli omezení v každodenním provozu. Že je o takové vozy mezi zákazníky po celém světě velký zájem svědčí již čtyři modelové generace automobilů BMW M5.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Model BMW Concept M5 podrobně představený teprve před několika dny ukazuje, jak bude vypadat budoucnost vysokovýkonného sportovního vozu se čtyřmi dveřmi a pěti sedadly. Vyhněme se marketingovým klišé a pojďme k technice. Základem exkluzivního charakteru BMW M5 jsou suverénní sportovní vlastnosti a typické stylistické prvky M, aplikované na karoserii sedanu BMW řady 5. Sériovému provedení velmi blízká studie BMW Concept M5 je poháněna novým vysokootáčkovým motorem V8 s technologií M TwinPower Turbo. Přeplňovaný osmiválec s objemem 4,4 l (to pro čtenáře AR ale žádným překvapením není) je zdrojem prvotřídní akcelerace. Dosahuje nejvyššího výkonu 555 koní (408 kW) a točivého momentu 690 Nm, což je o 53 koní (39 kW) a 171 Nm více než u ME E60. V porovnání s předchozím motorem (atmosféricky plněným desetiválcem) byly současně zvýšeny jak výkonové parametry, tak i hospodárnost. Četné inovace v oblasti poháněcího ústrojí přinesly v porovnání se čtvrtou generací BMW M5 snížení spotřeby paliva a emisí o více než 25 %. Zrychlení z klidu na 100 km/h činí 4,5 s, tedy přesně tolik, co třeba u konkurenčního Mercedesu E63 AMG (tomu k tomuto výsledku ale stačí osmiválcová „atmosféra“...).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Točivý moment přenáší na zadní kola studie BMW Concept M5 sedmistupňová dvouspojková převodovka M DKG Drivelogic. Vůz je navíc (bohužel) vybaven funkcí Auto Start Stop, která přechodně vypíná motor, když vůz zastaví například na křižovatce nebo v dopravní zácpě, aby se zabránilo zbytečné spotřebě paliva při volnoběhu. Design sedanu BMW M5 byl cizelován prostřednictvím charakteristických stylistických prvků M. Veškeré specifické úpravy, vyvinuté exkluzivně pro BMW Concept M5, jsou zároveň funkční, neboť se přímo podílejí na provozních vlastnostech. Mezi nejnápadnější změny patří velké otvory pro přívod chladicího vzduchu k motoru a optimalizované aerodynamické prvky včetně decentního spoileru na víku zavazadlového prostoru a difuzoru integrovaného do spodní části zadního nárazníku.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při pohledu z profilu padnou do oka hlavně dvacetiplacová kovaná M kola z lehké slitiny, obutá do pneumatik 265/35 ZR 20 vpředu a 295/30 ZR 20 vzadu. Sportovní charakter podtrhuje snížená světlá výška. Pro vozy M charakteristické „žábry“ na předních blatnících se na studii BMW Concept M5 ukazují v nové interpretaci. Po celém vnějším obvodu mají ozdobné lemování s vrstvou skutečného chromu a horizontálně je rozděluje chromovaná lišta, která kromě bočních směrových ukazatelů nese také logo M. Z „žaber“ vychází prolis sahající přes kliky dveří až k zadním světlometům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Typickým rozpoznávacím znakem vozů M jsou dvě dvojité koncovky výfuku, vyvedené po obou stranách difuzoru. K optimálním aerodynamickým vlastnostem, zejména k většímu přítlaku ve vysokých rychlostech, přispívá také decentní zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru. Podvozek pak byl laděn během rozsáhlých testů na Nordscheife okruhu Nürburgring. Mezi exkluzivní podvozkové komponenty M patří mimo jiné kompletní zavěšení kol, specifická kinematika náprav a mimořádně účinná brzdová soustava s optimalizovanou hmotností, která se vyznačuje stabilním výkonem i při maximálním zatížení. BMW Concept M5 se může navíc pochlubit specifickým zadním diferenciálem, vyvinutým přímo společností BMW M GmbH. Aktivní M diferenciál optimalizuje stabilitu vozidla ovládáním lamelové uzávěrky zadního diferenciálu prostřednictvím elektromotoru, který umožňuje vytvářet mimořádně rychlým a přesným způsobem potřebný svorný účinek v případech, kdy zadní kola začnou ztrácet trakci na povrchu s nízkou přilnavostí nebo s rozdílnou adhezí na pravé a levé straně, případně na výjezdu ze zatáčky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 249 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 130 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků