BMW M5: 555 koní a 0 – 100 km/h za 4,5 s

Automobilka BMW konečně uvedla podrobnější specifikace ke svému supersedanu BMW M5. Nezklamou, ani nepřekvapí...

Kombinace jízdního komfortu prémiového sedanu vyšší střední třídy a ovladatelnosti vysokovýkonného sportovního vozu podle mnichovského vnímání reality nese již čtvrstoletí modelové označení BMW M5. Společnost BMW M GmbH položila v roce 1984 s první generací tohoto modelu základy pro zcela novou kategorii vozidel, o níž jsme se zmínili již v souhrnném článku o šesti generacích BMW řady 5. BMW M5 nabídlo mezi vůbec prvními sportovní charakter inspirovaný závodními vozy v praktické karoserii sedan bez jakýchkoli omezení v každodenním provozu. Že je o takové vozy mezi zákazníky po celém světě velký zájem svědčí již čtyři modelové generace automobilů BMW M5.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Model BMW Concept M5 podrobně představený teprve před několika dny ukazuje, jak bude vypadat budoucnost vysokovýkonného sportovního vozu se čtyřmi dveřmi a pěti sedadly. Vyhněme se marketingovým klišé a pojďme k technice. Základem exkluzivního charakteru BMW M5 jsou suverénní sportovní vlastnosti a typické stylistické prvky M, aplikované na karoserii sedanu BMW řady 5. Sériovému provedení velmi blízká studie BMW Concept M5 je poháněna novým vysokootáčkovým motorem V8 s technologií M TwinPower Turbo. Přeplňovaný osmiválec s objemem 4,4 l (to pro čtenáře AR ale žádným překvapením není) je zdrojem prvotřídní akcelerace. Dosahuje nejvyššího výkonu 555 koní (408 kW) a točivého momentu 690 Nm, což je o 53 koní (39 kW) a 171 Nm více než u ME E60. V porovnání s předchozím motorem (atmosféricky plněným desetiválcem) byly současně zvýšeny jak výkonové parametry, tak i hospodárnost. Četné inovace v oblasti poháněcího ústrojí přinesly v porovnání se čtvrtou generací BMW M5 snížení spotřeby paliva a emisí o více než 25 %. Zrychlení z klidu na 100 km/h činí 4,5 s, tedy přesně tolik, co třeba u konkurenčního Mercedesu E63 AMG (tomu k tomuto výsledku ale stačí osmiválcová „atmosféra“...).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Točivý moment přenáší na zadní kola studie BMW Concept M5 sedmistupňová dvouspojková převodovka M DKG Drivelogic. Vůz je navíc (bohužel) vybaven funkcí Auto Start Stop, která přechodně vypíná motor, když vůz zastaví například na křižovatce nebo v dopravní zácpě, aby se zabránilo zbytečné spotřebě paliva při volnoběhu. Design sedanu BMW M5 byl cizelován prostřednictvím charakteristických stylistických prvků M. Veškeré specifické úpravy, vyvinuté exkluzivně pro BMW Concept M5, jsou zároveň funkční, neboť se přímo podílejí na provozních vlastnostech. Mezi nejnápadnější změny patří velké otvory pro přívod chladicího vzduchu k motoru a optimalizované aerodynamické prvky včetně decentního spoileru na víku zavazadlového prostoru a difuzoru integrovaného do spodní části zadního nárazníku.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při pohledu z profilu padnou do oka hlavně dvacetiplacová kovaná M kola z lehké slitiny, obutá do pneumatik 265/35 ZR 20 vpředu a 295/30 ZR 20 vzadu. Sportovní charakter podtrhuje snížená světlá výška. Pro vozy M charakteristické „žábry“ na předních blatnících se na studii BMW Concept M5 ukazují v nové interpretaci. Po celém vnějším obvodu mají ozdobné lemování s vrstvou skutečného chromu a horizontálně je rozděluje chromovaná lišta, která kromě bočních směrových ukazatelů nese také logo M. Z „žaber“ vychází prolis sahající přes kliky dveří až k zadním světlometům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Typickým rozpoznávacím znakem vozů M jsou dvě dvojité koncovky výfuku, vyvedené po obou stranách difuzoru. K optimálním aerodynamickým vlastnostem, zejména k většímu přítlaku ve vysokých rychlostech, přispívá také decentní zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru. Podvozek pak byl laděn během rozsáhlých testů na Nordscheife okruhu Nürburgring. Mezi exkluzivní podvozkové komponenty M patří mimo jiné kompletní zavěšení kol, specifická kinematika náprav a mimořádně účinná brzdová soustava s optimalizovanou hmotností, která se vyznačuje stabilním výkonem i při maximálním zatížení. BMW Concept M5 se může navíc pochlubit specifickým zadním diferenciálem, vyvinutým přímo společností BMW M GmbH. Aktivní M diferenciál optimalizuje stabilitu vozidla ovládáním lamelové uzávěrky zadního diferenciálu prostřednictvím elektromotoru, který umožňuje vytvářet mimořádně rychlým a přesným způsobem potřebný svorný účinek v případech, kdy zadní kola začnou ztrácet trakci na povrchu s nízkou přilnavostí nebo s rozdílnou adhezí na pravé a levé straně, případně na výjezdu ze zatáčky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 175 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 275 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků