BMW M3/M4: technika pod oficiálním drobnohledem

To, co bylo před pár dny neoficiální, dostává aktuálně oficiální podobu. BMW zveřejnilo tiskovou zprávu, ve které představuje technické detaily modelů M3 a M4, jejichž premiéra se nezadržitelně blíží.
Seznam kapitol
  1. BMW M3/M4
  2. Fotogalerie

Pod kapotou tedy s definitivní platností bude řadový šestiválec TwinPower Turbo, který údajně dokáže spojit charakter vysokootáčkové atmosféry s klady přeplňované jednotky. Maximální výkon činí 430 koní, točivý moment se bude pohybovat za hranicí 500 Nm. BMW, jak si dnešní eko-doba žádá, samozřejmě nemůže nezmínit ještě další údaj, který se týká (čeho jiného než) spotřeby. Nová generace bude rovnou o čtvrtinu úspornější. Zároveň se snižovala také hmotnost. Ta klesla pod 1500 kg.

BMW | Sportovní auta | Byznys | BMW řada 3

BMW M3 a M4 dostanou šestiválec o výkonu 430 koní

Motor pohání zadní nápravu přes šestistupňovou manuální převodovku, kterou BMW prezentuje jako standard. Nová převodovka je tišší a kromě jiného také dostane funkci, kdy při podřazování motor sám přidá meziplyn. V porovnání s odstupující verzí je o 12 kilogramů lehčí. Když už je řeč o hmotnosti, máme se těšit na její ideální rozložení na obě nápravy.

Alternativou pro manuál je dvouspojková sedmistupňová převodovka DCT. Kromě bleskové změny převodů dostala také funkci Launch Control. Samozřejmostí je možnost nastavení tak, jak to známe ze současných BMW. Za zmínku určitě také stojí fakt, že hnací hřídel vedoucí od převodovky k diferenciálu byl vyroben z karbonem vyztuženého plastu (CFRP). Oproti předchůdci je lehčí o čtyřicet procent a navíc je vyroben z jednoho kusu, tudíž odpadla nutnost použít středové ložisko. Zadní aktivní diferenciál je elektronicky řízený, přičemž systém dokáže diferenciál zcela uzavřít.

Podvozek dostal většinu součástí vyrobených z hliníkových slitin. Lehčí je díky tomu například zadní pětiprvková náprava nebo ramena. Celkově se podařilo snížit neodpruženou hmotnost na kole o tři kilogramy. Zadní pomocný rám pak dostal pevné spojení s karoserií bez elastických prvků, což je záležitost, kterou si konstruktéři převzali ze závodních speciálů. Zároveň BMW slibuje také speciálně vyvinuté devatenáctipalcové disky (opět mají být lehčí) a na míru připravené pneumatiky.

Na rozdíl třeba od M6 Gran Coupé dostane M3/M4 elektromechanický posilovač řízení upravující své chování v závislosti na rychlosti. Řidič si zároveň bude moci vybrat jeden ze tří režimů (Comfort, Sport, Sport+). Stejnou volbu pak dostává v případě adaptivního odpružení. Standardní brzdy si budete moci na přání nahradit karbon-keramickými kotouči.

Bezesporu to nejzajímavější najdeme pod kapotou. Na místo původního osmiválce přichází dvakrát přeplňovaný šestiválec s maximálním výkonem 430 koní. O točivém momentu stále BMW trochu mlží. Odrazit se můžeme buď od tvrzení, že přesáhne hranici 500 Nm, nebo že je o více než 30 % vyšší v porovnání s předchozím osmiválcem, který dokázal vyprodukovat 400 Nm při 3900 ot./min. Takže se vlastně bavíme o hodnotě vyšší než 520 Nm. Samozřejmě ta bude dostupná v daleko širším pásmu otáček. O nižší spotřebě už řeč byla, přidat můžeme informaci, že norma Euro 6 by neměla být problém.

Motor používá dvě turbodmychadla, přímý vstřik paliva, systémy Valvetronic nebo Double-Vanos. Ve výfuku najdeme elektronicky ovládané klapky, které se v případě potřeby postarají o patřičný zvukový doprovod. Finálního odhalení sériové verze bychom se měli dočkat nejpozději v lednu na autosalonu v Detroitu,

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. BMW M3/M4
  2. Fotogalerie
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků