46
Fotogalerie

BMW M3/M4: technika pod oficiálním drobnohledem

To, co bylo před pár dny neoficiální, dostává aktuálně oficiální podobu. BMW zveřejnilo tiskovou zprávu, ve které představuje technické detaily modelů M3 a M4, jejichž premiéra se nezadržitelně blíží.

Kapitoly článku:


Pod kapotou tedy s definitivní platností bude řadový šestiválec TwinPower Turbo, který údajně dokáže spojit charakter vysokootáčkové atmosféry s klady přeplňované jednotky. Maximální výkon činí 430 koní, točivý moment se bude pohybovat za hranicí 500 Nm. BMW, jak si dnešní eko-doba žádá, samozřejmě nemůže nezmínit ještě další údaj, který se týká (čeho jiného než) spotřeby. Nová generace bude rovnou o čtvrtinu úspornější. Zároveň se snižovala také hmotnost. Ta klesla pod 1500 kg.

Motor pohání zadní nápravu přes šestistupňovou manuální převodovku, kterou BMW prezentuje jako standard. Nová převodovka je tišší a kromě jiného také dostane funkci, kdy při podřazování motor sám přidá meziplyn. V porovnání s odstupující verzí je o 12 kilogramů lehčí. Když už je řeč o hmotnosti, máme se těšit na její ideální rozložení na obě nápravy.

Alternativou pro manuál je dvouspojková sedmistupňová převodovka DCT. Kromě bleskové změny převodů dostala také funkci Launch Control. Samozřejmostí je možnost nastavení tak, jak to známe ze současných BMW. Za zmínku určitě také stojí fakt, že hnací hřídel vedoucí od převodovky k diferenciálu byl vyroben z karbonem vyztuženého plastu (CFRP). Oproti předchůdci je lehčí o čtyřicet procent a navíc je vyroben z jednoho kusu, tudíž odpadla nutnost použít středové ložisko. Zadní aktivní diferenciál je elektronicky řízený, přičemž systém dokáže diferenciál zcela uzavřít.

Podvozek dostal většinu součástí vyrobených z hliníkových slitin. Lehčí je díky tomu například zadní pětiprvková náprava nebo ramena. Celkově se podařilo snížit neodpruženou hmotnost na kole o tři kilogramy. Zadní pomocný rám pak dostal pevné spojení s karoserií bez elastických prvků, což je záležitost, kterou si konstruktéři převzali ze závodních speciálů. Zároveň BMW slibuje také speciálně vyvinuté devatenáctipalcové disky (opět mají být lehčí) a na míru připravené pneumatiky.

Na rozdíl třeba od M6 Gran Coupé dostane M3/M4 elektromechanický posilovač řízení upravující své chování v závislosti na rychlosti. Řidič si zároveň bude moci vybrat jeden ze tří režimů (Comfort, Sport, Sport+). Stejnou volbu pak dostává v případě adaptivního odpružení. Standardní brzdy si budete moci na přání nahradit karbon-keramickými kotouči.

Bezesporu to nejzajímavější najdeme pod kapotou. Na místo původního osmiválce přichází dvakrát přeplňovaný šestiválec s maximálním výkonem 430 koní. O točivém momentu stále BMW trochu mlží. Odrazit se můžeme buď od tvrzení, že přesáhne hranici 500 Nm, nebo že je o více než 30 % vyšší v porovnání s předchozím osmiválcem, který dokázal vyprodukovat 400 Nm při 3900 ot./min. Takže se vlastně bavíme o hodnotě vyšší než 520 Nm. Samozřejmě ta bude dostupná v daleko širším pásmu otáček. O nižší spotřebě už řeč byla, přidat můžeme informaci, že norma Euro 6 by neměla být problém.

Motor používá dvě turbodmychadla, přímý vstřik paliva, systémy Valvetronic nebo Double-Vanos. Ve výfuku najdeme elektronicky ovládané klapky, které se v případě potřeby postarají o patřičný zvukový doprovod. Finálního odhalení sériové verze bychom se měli dočkat nejpozději v lednu na autosalonu v Detroitu,

BMW řada 3

BMW řady 3 platí v podstatě za synonymum „malého“ sportovního sedanu. Současná verze F30 (sedan), resp. F31 (kombi) má opět tradiční zadní pohon, ale stále více zákazníků volí čtyřkolku xDrive.

Ceny, motory, data • BMW řady 3 Touring • Nové motory • Test BMW 330i • Historie BMW řady 3

Doporučujeme

Články odjinud