BMW M3 GTS: vzpomínka na staré časy

Zdá se to skoro neuvěřitelné. BMW v době, kdy vyrábí všechno možné, jen ne auta, představilo něco, co auto více než připomíná - M3 GTS.

Kdo byl zvyklý vnímat BMW jako auta pro náročné řidiče, stojící vždy na funkčně orientovaných základech, musel v posledních létech zažít hodně suchých polknutí. Běžné modely, kdysi oplývající kvalitou a schopností podávat mimořádné jízdní výkony, zapadly téměř do šedi běžné konfekce. Ze sportovních modelů se staly leda obstojné cesťáky a ze symbolů nesporných funkčních kvalit jen povrchní marketingové cetky.

Uznávám, že současný stav BMW nabízí více interpretací, ale trend je nesporný - v Mnichově zamíříli jinam než dříve a na kvalitách jejich vozů je to znát. Od firmy mířící směrem k ukazateli spotřeby paliva vykazujícím záporné hodnoty (ano, sjeďte si s nějakým novým vozem vybaveným prvky efficient dynamics), bych čekal leccos, jen ne představení něčeho, co bude připomínat skutečně sportovní vůz. Přesto se to stalo. BMW před pár hodinami vytáhlo na světlo světa model M3 GTS a vypadá to na slušný nářez.

Zapomeňte na CSL, GT nebo GT4 Street. Všechny dřívější spekulace o názvu ostřejší (no, spíše konečně ostré...) verze M3 vzaly za své. BMW použilo jméno, které v jeho historii nemá tradici, vlastnosti takto nazvaného vozu ale tradičně vypadají.

Nová M3 GTS se bude moci v prvé řadě pochlubit výrazně nižší hmotností, která „běžnou” M3 velmi trápí. Dieta to byla opravdu pořádná a na cestě od M3 k M3 GTS se ručička na váze propadla téměř o 200 kilogramů. Šetřilo se na první pohled hlavně v interiéru - pryč musela zadní sedadla, ta přední nahradila lehká skořepinová. Prvky z lehčích materiálů se v interiéru objevují téměř na všech místech, k tomu se zaprášilo i po klimatizaci, navigaci a dalších věcech, které při ostré jízdě určitě neužijete, dokonce i zadní okna jsou místo ze skla z makrolonu. Váhové škrty nepřežilo ani zadní ocelový tlumič výfuku, který je u GTS titanový.

Výsledných 1 490 kg pohotovostní hmotnosti nevypadá na první pohled na zázrak, ale rozdíl oproti 1 680 kg výchozího modelu je více než významný.

Ale změny neskončily u eliminace potahového harampádí, pár věcí také přibylo. Místo zadních sedadel si můžete všimnout rámu (spíše zpevňujícího než bezpečnostního) a hasícího přístroje, mnohem podstatnější změny se ale odehrály na podvozku a pod kapotou. Tam si našel místo tentýž osmiválcový motor, jeho objem byl ale zvýšen na 4,4 litru (z původních čtyřech litrů) a podává nyní 450 koní výkonu. Ten je přenášen samozřejmě na kola zadní nápravy, žel bohu výlučně přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, která kvůli své časté samolibosti mnoho sportovních zážitků neslibuje. Ale BMW trvdí, že pro využití v GTS dostala nové naladění, a tak můžeme ještě chvíli doufat, že nebude čárou přes rozpočet.

O krocení vyššího výkonu se starají brzdy s plovoucími kotouči, do kterých se zakusují šestipístkové třmeny. Ty najdeme za novými 19" odlehčenými koly s pneumatikami o rozměru 255/35 pro přední a mohutných 285/30 pro zadní osu. S koly pak pracuje nové zavěšení se žlutě lakovanými pružinami a nastavitelnými tlumiči.

Když už jsme zabrousili k barvě, je třeba se na celé dílo podívat i zvenčí. Vzhled naštěstí nedoznal nijak mimořádně dramatických změn, jakkoli sytě oranžová barva prezentačního kusu naznačuje opak. Krom zmíněných kol je nové jen „lízátko” pod předním spojlerem a větší křídlo na víku kufru, opět nastavitelné.

Konkrétní dynamické parametry zatím BMW nezveřejnilo, ale cíl vozu je jasný - překonat čas BMW M3 CSL řady E46 na legendární Nordschleife, kde je s časem výrazně pod osm minut dodnes (považte, jde o vůz z roku 2003 s 343 koňmi) daleko nejrychlejším sériově vyráběným BMW vůbec. Snad není jediným cílem M3 GTS popřít, že dříve to šlo BMW lépe...

Ať už vznikl tento vůz z jakéhokoli popudu, díky Bohu za něj. Po všemožných X6, 5 GT a dalších podivných výtvorech vyjede z továrny BMW něco, co má naději rozdávat skutečnou radost z jízdy a ne se tak jen marně tvářit v reklamních spotech.

Pokud to vidíte podobně, našetřete si na jaro 115 000 euro (necelé 3 miliony Kč). Právě za tuto cenu bude vůz za pár měsíců k dostání na Německém trhu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Oficiálních fotografií zatím mnoho není, další pohledy nabídne přiložené video
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků