Po prvních kilometrech za volantem BMW M2 to vypadá, že nabídka emkových modelů má nového krále. Tohle auto je totiž nehorázně zábavné.
Kapitoly článku:
Už nějakou dobu se tak různě objevuje názor, že automobily obecně začínají být snad až příliš velké a třeba taková emková BMW nejsou výjimkou. Když potom usednete za volant M3 (nebo něčeho většího z produkce divize M), pobavíte se, ale těžko se zbavujete pocitu, že celému tomu představení tak trochu chybí lehkost a hravost. Divize BMW M jako kdyby to tušila, a tak nabídla zákazníkům něco, co by mohlo všechny zastánce tohoto názoru uspokojit. Na trh dorazilo malé BMW M2.
Automobilka oficiálně vypustila do éteru všechny materiály už v říjnu minulého roku, následovala výstavní premiéra na autosalonu v Detroitu a ti šťastnější novináři se nedlouho poté vypravili do Ameriky, aby nabrali první dojmy. Už od začátku vypadalo toto auto dost slibně a po přečtení názorů zmíněných šťastnějších kolegů se domněnka o povedeném emku pouze potvrdila. Proto jsem měl radost, když se u nás objevila pozvánka nabízející možnost otestovat M2 na Hungaroringu. Takže: Jaké BMW M2 vlastně je?
BMW M2 zaujme výrazným nárazníkem a hlavně pořádně rozšířenými blatníky. Nápravy se sem totiž nastěhovaly z většího BMW M4
Je to trochu M235i a trochu M4
Coby základ tohoto automobilu posloužilo BMW M235i, ale to od pohledu prodělalo celou řadu velice důležitých změn. Ledasco prozradí už prosté porovnání základních rozměrů a technických údajů, které najdete níže v tabulce.
BMW M2 vs. M235i |
|
BMW M2 |
BMW M235i |
Výkon [kW/k] |
272/370 |
240/326 |
Max. točivý moment [Nm] |
465 |
450 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
4,3 |
4,8 |
Max. rychlost [km/h] |
250 |
250 |
Délka/šířka/výška [mm] |
4468/1854/1410 |
4454/1774/1408 |
Rozvor náprav [mm] |
2693 |
2690 |
Rozchod vpředu/vzadu [mm] |
1579/1601 |
1516/1534 |
Jak je vidět, M2 je oproti svému civilnějšímu sourozenci především výrazně širší. Rozdíl 8 cm není dán nějakou obyčejnou úpravou typu jen tak pro nic za nic přifouknuté karoserie, těch osm centimetrů je daných zejména větším rozchodem kol na obou nápravách. Ty se sem nastěhovaly přímo z většího sourozence v podobě M4. Ale to není všechno.
Inženýři použili z M4 také sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku (standardem je ale i pro český trh manuál) nebo zadní diferenciál. Ten je vybaven jednou spojkou a ta upravuje jeho svornost. Jak moc bude diferenciál uzavřen, o tom rozhoduje přirozeně elektronika, přičemž se tak děje na základě informací o natočení volantu, sešlápnutí plynového pedálu, tlaku v brzdové soustavě, rychlosti otáčení kol a stáčivosti kolem svislé osy. Z BMW M4 dostala M2 také elektromechanické řízení.
Je to sice malé kupé, ale na pozoru by se před ním měl mít kdejaký supersport. Mimochodem na prezentaci zaznívaly od lidí z BMW názory, že je tento vůz o sto procent lepší než předchozí 1 M Coupe
Jenže to pořád není všechno. Z M4 (nebo M3, jak chcete) se do M2 nastěhovaly také některé části motoru. V základu jde o šestiválec vybavený jedním dvoukomorovým turbodmychadlem TwinScroll původem z M235i. Ten ale prošel opět řadou úprav, kdy ve výsledku dostal od svých větších sourozenců písty, jejich horní kroužky nebo lůžka hlavních ložisek klikového hřídele.
Protože se počítá s velmi sportovní jízdou a s jízdou bokem, BMW řádně upravilo taktéž mazání. Systém pracuje s dvěma olejovými pumpami. Stranou pozornosti inženýrů nemohlo zůstat ani chlazení.
Karoserie je tužší
Kromě „vybrakování“ skladu dílů pro BMW M4 (M3) ale přirozeně došlo také na vlastní úpravy. Samozřejmostí jsou jiné pružiny a tlumiče vyladěné tak, aby odpovídaly hmotnosti automobilu a jejímu rozložení. Kromě toho se sem nastěhoval nový přední nárazník, čtyři koncovky výfuku dozadu nebo třeba decentní spoiler. V interiéru, jak už to tak u emkových automobilů bývá, mnoho zásadních novinek čekejte.
Standardem jsou devatenáctipalcová kola, pořádné brzdy a dvě dvojité koncovky výfuku. Zvuk řadového šestiválce je parádní
Zajímavá věc se objeví ale po otevření kapoty. Konstruktéři totiž přední část vyztužili. Na pohled jsou vidět poměrně masivní výztuhy vedoucí přes oba přední rohy karoserie, další výztuhy vedou od uchycení tlumičů pod čelní okno, zpevněna byla rovněž přední část v oblasti za chladičem a také spodní část téměř pod celým motorovým prostorem. V podstatě můžeme říci, že BMW postavilo kolem motoru dodatečnou klec, která má za úkol zvýšit tuhost. Díky tomu by mělo BMW M2 nabídnout především velmi dobré reakce na řízení.