107
Fotogalerie

BMW i8: výroba hybridního sporťáku pod drobnohledem (+ 107x foto)

Značka BMW poodhalila zákulisí výroby svého sportovního modelu i8. Za pozornost stojí třeba „tkaní“ dílů karoserie…


Ve znamení CFRP

Technicky mimořádně zajímavý model BMW i8 s sebou přináší také celou řadu progresivních materiálů a výrobních postupů. Ještě před koncem loňského roku jsme vás informovali například o tom, že za příplatek bude BMW i8 vybaveno laserovými světly, nyní se můžeme podívat blíže na technologii výroby celého vozu. Její jednotlivé fáze jsme pro vás přehledně seřadili do samostatných fotogalerií.

P90128019-highRes.jpgP90128020-highRes.jpgP90128021-highRes.jpgP90128022-highRes.jpgP90128023-highRes.jpgP90128024-highRes.jpg
Výroba pohonného ústrojí v Dingolfingu

Základem vozu i8 je koncept LifeDrive. Modul Life je modulem pro posádku vyrobeným z uhlíkových kompozitů, hliníkový modul Drive pak představuje základ celé pohonné soustavy. Právě tento konceptu údajně pomohl k rapidnímu zkrácení výroby těchto vozů, ovšem jak uvidíte dále, ničím jednoduchým není…

Součástí výrobního řetězce BMW i8 je továrna Moses Lake v americkém státě Washington vyrábějící uhlíková vlákna, dále potom závod v německém Wackersdorfu, kde se vyrábějí prepregy z uhlíkových vláken. Oba tyto výrobní závody patří společnosti SGL Automotive Carbon Fibers (ACF), která je společným podnikem mezi BMW Group a SGL Group. V procesu uhlíkových kompozitů následují výrobní závody BMW Group v Dingolfingu,
Landshutu a Lipsku.

P90127324-highRes.jpgP90127325-highRes.jpgP90127326-highRes.jpgP90127328-highRes.jpgP90127329-highRes.jpgP90127330-highRes.jpg
Moses Lake, výroba uhlíkových vláken

Konstrukce BMW i8 spočívá právě na uhlíkovými vlákny vyztužených plastech (CFRP), neboli „karbonu“. Vlákna vyrábí americká továrna Moses Lake zásobovaná elektřinou z vodní elektrárny. Základem pro jejich výrobu je termoplastový prekurzor na bázi polyakrylonitrilu. V několikastupňovém procesu dochází k postupnému odstraňování elementů, až na konci zbude pouze uhlík s pevnou krystalickou strukturou. Toto vlákno je silné jen sedm mikronů (lidský vlas má průměr 50 mikronů). Pro použití v automobilovém průmyslu jsou tato vlákna spojována po přibližně 50 000 kusech do velkých svazků a jsou tak připravena pro další použití.

Z USA do Německa

Tyto svazky se z Moses Lake dopravují do německého Wackersdorfu, kde je výrobní závod, v němž z jednotlivých vláken vznikají uhlíkové tkaniny. Textilie z uhlíkových vláken se vyznačují různým uspořádáním vláken, stejně tak jako vrstvením podle zamýšleného způsobu použití. Tkaniny z uhlíkových vláken dodávané z Wackersdorfu se dále zpracovávají na karosářské díly v lisovnách továren BMW v Landshutu a Lipsku. Zatímco v Landshutu vznikají karoserie BMW i8, v Lipsku probíhá výroba karoserií BMW i3.

P90127337-highRes.jpgP90127338-highRes.jpgP90127342-highRes.jpgP90127345-highRes.jpgP90127346-highRes.jpgP90127347-highRes.jpg
Lipsko, výroba dílů z CFRP

Všechny vnější panely karoserie BMW i8 jsou z termoplastů vyráběných v továrně BMW Landshut. Hmotnost těchto dílů je ve srovnání s ocelovými přibližně poloviční. Plasty jsou navíc odolné vůči korozi, při výrobě vyžadují méně energie a současně jsou odolnější při malých poškozeních. Karoserie BMW i8 není lakovaná v celku, nárazníky, přední a zadní boční díly se lakují odděleně, což šetří zdroje. Celý proces lakování probíhá automaticky pomocí robotů.

Strukturální prvky modulu Drive BMW i8 (závěsu pohonného ústrojí) vznikají v továrně BMW Dingolfing. Nosník přední nápravy, stejně tak jako jednotlivé komponenty předního a zadního zavěšení, jsou vyrobeny z hliníkových plechů nebo odlitků. Výrobní proces těchto komponentů vyžaduje provést více než 800 svarů na délce výrobní linky pouhých 50 metrů. Z tohoto důvodu vznikla pozoruhodná koncepce výroby, jejíž součástí jsou roboty umístěné na axiálně posuvných podstavcích, které jsou schopné vyjít vstříc specifickým konstrukčním požadavkům.

P90133197-highRes.jpgP90133198-highRes.jpgP90133199-highRes.jpgP90133202-highRes.jpgP90148087-highRes.jpgP90148088-highRes.jpg
Lipsko, konečná montáž

Dalším významným komponentem modulu Drive je taktéž v Dingolfingu vyráběný vysokonapěťový akumulátor. Jednotlivé lithium-iontové články dodávané externí společností jsou nejdříve testovány na správnou funkčnost. Následně dochází k jejich plazmovému čištění. Elektromotor s výkonem 96 kW pak vzniká v továrně BMW v německém Landshutu. Elektromotor včetně jeho výkonové elektroniky vyvinula BMW Group vlastními prostředky.
 

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud