BMW i3 a i8: první z nové značky v detailech

Mnichovští představují první dva modely, jež by značce BMW měly zajistit prosperitu i v nových časech (+ 114 foto a 6x video)

Již letos v únoru automobilka BMW představila novou značku „i“ (paralela s „M“?), pod níž chce od roku 2013 prodávat ekologicky zaměřená vozidla. Půjde o nabídku nové cesty pro zeleně smýšlející motoristy, nebo definitivní odklon mnichovských vozů od vyhlášeného akcentu na jízdní zážitky? To ukáže teprve čas. Nyní vám alespoň můžeme představit dva první prototypy i3 a i8, na jejichž základě hodlá BMW platformu „i“ veřejnosti představit na letošním autosalonu ve Frankfurtu.

Automobilka BMW zdůrazňuje, že u vozů „i“ hodlá zavádět také specifická konstrukční řešení, což lze pozorovat i na dvou prototypech, jejichž popis najdete v tomto článku. Základem obou vozů se stává soustava LifeDrive sestávající ze dvou celků. Zjednodušeně řečeno, modul Drive je strukturou z hliníkové slitiny, jež nese díly závěsů kol a akumulátory a do značné míry přebírá zodpovědnost za aktivní i pasivní ochranu posádky. Část Life
je pak zhotovena z lehkých a pevných plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) a tvoří klec okolo cestujících i povrchové karosářské díly.

Videosekvence

Tip 1: První video se pokouší zdůraznit schopnosti mobilních aplikací u vozů i3 a i8
Tip 2: Na tomto místě vás mnichovští hodlají přesvědčit o přednostech ve městě
Tip 3: Zde je však poněkud jasnější, že do města se hodí hlavně menší BMW i3…
Tip 4: … naopak pohledy soustředěné na větší BMW i8 najdete zde
Tip 5: Následuje taneček okolo obou prototypů a jejich útrob. Začínáme s BMW i3…
Tip 6: … a exkurzi završíme obhlídkou sportovně střiženého modelu BMW i8

BMW i3 Concept

Začněme modelem BMW i3 Concept. Půjde o vůbec první sériový elektromobil z dílen značky BMW, jenž vychází z loňské studie BMW Megacity. Kompaktní stroj s rozvorem 2 570 mm a délkou 3 845 mm, určený především do městského a příměstského provozu, je poháněn elektromotorem uloženým u zadní, poháněné nápravy. Dosahuje výkonu 170 koní (125 kW) a točivého momentu 250 Nm a BMW i3 Concept s ním zrychlí z klidu na 100 km/h za 7,9 s.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jízdní dosah se má pohybovat v závislosti na provozních podmínkách od 130 do 160 km, akumulátory lze na 80 % jejich kapacity dobít za 1 h. BMW i3 Concept vykazuje pohotovostní hmotnost 1 250 kg a poskytuje zavazadlový prostor s objemem 200 l. Plně čtyřmístný interiér si vystačí bez středového sloupku a je přístupný dvěma páry konvenčních bočních dveří, přičemž ty zadní jsou zavěšeny vzadu a otevírají se „sebevražedně“, tedy proti směru jízdy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Majitel vozu má být v neustálém kontaktu se svým strojem skrze „chytrý telefon“, což mu zajistí přehled o parkovací poloze, místě nejbližší dobíjecí stanice a stavu jednotlivých skupin. Komunikační systém má být navíc schopen rozpoznat náladu řidiče, případě jeho únavu, a přizpůsobit jí naplánovanou trasu tak, aby si na ní řidič odpočinul.     

BMW i8 Concept

Na opačném spektru očekávání ekologicky smýšlejících motoristů stojí model BMW i8 Concept, který do značné míry vychází z konceptu BMW Vision EfficientDynamics, jenž zazářil a autosalonu ve Frankfurtu předloni. Rozhodnutí o produkci tohoto konceptu coby sériového typu BMW i8 padlo v posledních dnech loňského roku. V případě modelu BMW i8 Concept však jde o hybrid. Disponuje stejným elektromotorem jako BMW i3 Concept (výkon byl snížen na 96 kW, točivý moment ale zůstal zachován), ale v tomto případě je uložen vpředu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

K prodloužení dojezdu a zlepšení jízdních výkonů je doplněn zážehovým vznětovým tříválcem (studie BMW Vision EfficientDynamics měla diesel!) s objemem 1,5 l, enormním výkonem 220 koní (164 kW) a takřka neuvěřitelným točivým momentem 300 Nm. Celá pohonná soustava tak dává řidiči k dispozici 260 kW a 550 Nm, elektronicky dělené mezi obě nápravy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

BMW i8 Concept stojí na podvozku s rozvorem náprav 2 800 mm a je dlouhý 4 632 mm, nabízí konfiguraci sedadel 2+2, zavazadlový prostor 150 l a vykazuje pohotovostní hmotnost 1 480 kg. Podle BMW dosáhne nejvyšší rychlosti 250 km/h, z klidu na 100 km/h zrychlí za 4,6 s, v průměrném režimu vykáže spotřebu benzínu 2,7 l/100 km, na čistě elektrický pohon ujede 35 km a dobití baterií na plnou kapacitu netrvá ani 2 h. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW i3 Concept
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW i8 Concept
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků