BMW chce zcela utišit své diesely, elektronicky

BMW vydalo pozoruhodnou tiskovou zprávu, ve které představuje řadu dosavadních úspěchů i budoucích záměrů na poli „akustické optimalizace” svých vozů. Mezi tisíci slov najdeme i zmínku o tom, jak hodlá touto cestou zvýšit dynamiku a efektivitu svých aut. Pokud vám to nejde do hlavy a napadá vás leda to, že se z reproduktorů autorádia budou linout podprahové instrukce jako: „Jedeš úsporně, Helmute, nepřidávej,” nebo „Ty to ale ženeš, Uwe,” pak vás BMW překvapí. Uvažuje totiž úplně jinak.

Ačkoli spousta novinářů i lidí dnes žije v tom, že „diesel nepoznáte od benzinu” (není to tak dávno, co jsme u nás i tento nesmysl probírali), BMW kupodivu přiznává, že jeho dieselové motory jsou slyšet a to ne zrovna libě. Ač nepochybuje o jejich efektivitě, považuje za nesporné, že zvuk dieselů nelahodí uchu řidiče či cestujících tak jako benzinový motor.

Tento problém řeší většina automobilek, většinou mechanickými úpravami. Je pochopitelně složité v době stále vyšších požadavků na efektivitu naftových motorů a tedy logicky i obvykle rostoucích kompresních poměrů dosahovat alespoň relativně kultivovaného projevu motoru jako takového a většinou (čest výjimkám) jsou z podstaty hlučné motory před ušima posádky maskovány sofistikovanějším uložením, odhlučněním apod.

U BMW ale dotáhli snahu o vytvoření Potěmkinova motoru ještě dále. Aktuálně se totiž soustředí na vývoj elektronických systémů, které produkovaný hluk potlačují a mění. Nejde o nic až tak přelomového, podobný systém už pár let montuje Honda do svého Legendu (více informací o něm třeba zde), najdeme jej v novém Chevroletu Equinox a zřejmě i v řadě dalších aut, kde se jím automobilky až tak nechlubí.

Jenže u BMW nešli jen cestou potlačení hluku - po ztišení projevu motoru totiž zjistili, že řidiči auto vnímají jako nevýrazné, zvukový projev přispívá dobrému pocitu z akcelerace. Dalšími průzkumy zjistili, že i různé zvuky jsou pro řidiče různě uposkojivé. Např. zvuk motoru čtyřválcového Mini byl upraven tak, aby zněj jako šestiválec nebo také osmiválec. A stejní řidiči po jízdě v Mini s touto úpravou a posléze i bez ní byli skálopevně přesvědčeni, že prvně zkoušený vůz jel lépe, ač jel úplně stejně.

Tím se dostáváme zpět na úvod. Zatímco např. zmiňovaná Honda řeší touto cestou akustický komfort posádky, BMW chce takto nabízet dynamičtější a efektivnější auta. Jak? Inu dynamičtější tak, že si řidiči budou myslet, že jedou rychleji a efektivnější tak, že budou v Mnichově moci udělat hlučnější a efektivnější motory, jejichž projev potlačí či pozmění tak, aby nepůsobily hlučněji než ty dosavadní nebo dokonce působily ještě lépe. Snad pak také dostanou sedadla nějaký „protivibrátor”, který potlačí i logicky vyšší vibrace.

Nevím jak vám, ale mě už toto začíná trochu připomínat Matrix. Věci už se nedělají tak, aby byly skutečně tiché, skutečně výkonné (skutečné kvalitní, skutečně trvanlivé, ...), ale aby se tak co možná nejlépe tvářily. Stačí odstranit negativní projev a co oči nevidí a uši neslyší, to srdce nebolí. Ja mám ovšem raději realitu, tu skutečně skutečnou, ne virtuální...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo Manuel Reichle s BMW 635d co bude zřejmě znít jako M6, vpravo jeho kolega a Mini též se zvukovým projevem na přání
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků