BMW Alpina: úspěšný příběh pokračuje

Loni se ve světě prodalo 1200 vozů značky BMW Alpina, z toho 12 v Česku. Taková chabá čísla by položila leckterého producenta automobilů. Nikoli Alpinu. Ta si přímo zakládá na tom, že prodává tak málo…

Exkluzivní vozy pro vyhraněnou klientelu  - tak jsou stručně charakterizovány automobily, které již od roku 1965 ohromují svět.

Rodinnou firmu Alpina založil Burkhard Bovensiepen v roce 1961. Stalo se to v městečku Buchloe ležícím 120 kilometrů západně od Mnichova. Zpočátku se společnost zabývala výrobou doplňků pro vozy BMW, stejně tak jako jejich úpravami.

Postupně se ale z úpravce vozů BMW stala značka Alpina malovýrobcem vozů, které se vyznačovaly spojením vrcholného luxusu, individuálního přístupu a hlavně vysokými výkony, sportovností.

Jsou to vlastně důkladně přepracované vozy BMW s vlastními motory, specificky naladěným podvozkem a bohatou výbavou.

Dvě VIN čísla

Vozy BMW Alpina jsou vyráběny na linkách továren značky BMW, procházejí stejnými testy spolehlivosti a dokáže se o ně postarat každý oficiální prodejce BMW. Jedná se však o svébytná vozidla s vlastní identitou. První takový kompletní vůz od výrobce Alpina byl model BMW Alpina B6 2,8 z roku 1978. Do tehdejšího BMW řady 3 přinesl šestiválcový motor.

V roce 1964 bylo přijato důležité rozhodnutí - ne každý dealer BMW může prodávat vozy Alpina, ale každý autorizovaný dealer je musí být schopen nejen opravovat, ale i poskytovat garanční opravy.

Od roku 1974 má Alpina vlastní VIN číslo. Má však i VIN číslo BMW, obě dvě jsou však platná.

V roce 1995 začala Alpina dodávat své motory a další komponenty přímo na linku do BMW. Do té doby to fungovalo jinak. V továrně BMW se vyrobilo auto, pak se odvezlo do Buchloe a tam se komplet předělalo.

Na lince BMW se ale nedělají interiéry. To zůstalo na rukodělné dílně přímo v Buchloe - lišty, kožené polstrování, volanty a mnohé další…

Japonec v šoku

Každé auto má svoji jedinečnou identifikaci, na štítku je uvedeno i sériové číslo. Protože je v Alpině malovýroba, tak jsou dodnes schopni dodat na jakýkoli model jakýkoli díl, třeba z roku 1969. Všechny formy totiž mají stále u sebe. Pokud se tedy stane na autě nehoda, jsou schopni díl vždy dodat.

Pavel Baštář, výkonný ředitel Invelt Praha vzpomínal na setkání s novináři na svoji poslední návštěvu Alpiny: „Když jsme tam byli loni, tak nám řekli, že tam nedávno přijel jeden zákazník z Japonska. Ten si koupil v roce 1970 vůz Alpina a byl s ním spokojený. Jezdí s ním dodnes. Když to řekl, vzápětí mu představili mechanika, který kdysi montoval motor do jeho auta. Ten Japonec to nebyl vůbec schopen pochopit.“

Alpina není emko

Podle Pavla Baštýře vám v Alpině všichni řeknou, že s jejich vozem se ročně najezdí v průměru 40 až 45 tisíc kilometrů. Tohle by těžké někdo zvládl s M5 nebo M3. Leda tak s korzetem. Alpina je sice supersportovní, ale nastavená jinak.
V Alpině jsou prý takés hodně hákliví, když se řekne, že “je to tuning“. Není. Alpina je samostatný produkt, samostatný výrobek. A jsou také hrozně pyšní na to, že mohou používat spojení BMW Alpina.

V Česku úspěšně

V Česku prodává vozy značky Alpina Invelt Praha Ten se stal partnerem Alpiny v roce 2010. Loni prodal čtyři kusy B3, 2 kusy B3, 3 kusy B5 a tři kusy B7.

„Byl to úplně neuvěřitelný výsledek,“ řekl Jiří Jírovec, generální ředitel a spolumajitel společnosti Invelt. „Na autosalonu ve Frankfurtu nás majitel pochválil. Pro srovnání – ve Francii jich prodali loni 20.“ 

A kde Alpina prodává nejvíce? Má tři hlavní trhy – Evropu (tady si nejvíce vozy BMW Alpina kupují Němci a Britové), Japonsko (200 vozů) a USA.
Ve Spojených státech prodali loni 460 vozů, byly to pouze B7.

Když se Pavel Baštýř v Buchlau pídil po tom, proč  tam neprodávají i jiné modely, třeba B5, dostal odpověď – „Protože bychom museli rozšiřovat výrobu.“

 

 

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků