BMW ActiveHybrid X6 a 7: silné hybridy jsou tu

BMW uvolnilo oficiální snímky a první informace ke svým dvěma hybridům. Jejich společným jmenovatelem je vysoký výkon.

Obě novinky se, jak jinak, světu představí již příští měsíc na autosalonu ve Frankfurtu, kdy rovněž očekáváme uvolnění podrobných údajů. Odvozeny jsou z řad BMW X6, resp. 7, přičemž v obou případech nesou prvotní (nikoli tedy doplňkové) označení ActiveHybrid.

Již jsme si totiž během posledních let zvykli, že všechno u BMW musí být Active nebo alespoň Dynamic. Hybridní modely disponují zážehovým vidlicovým osmiválcem kombinovaným s jedním (sedan řady 7), nebo dvěma elektromotory (X6), přičemž výkon spalovacího motoru i celé pohonné soustavy se mírně liší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dle dostupných informací dává soustava ActiveHybrid ve voze BMW X6 celkový výkon 478 koní (350 kW) a točivý moment vrcholí hodnotou 780 Nm. Samotné elektromotory přitom přidávají 91 resp. 86 koní, zážehový přeplňovaný osmiválec pak rovných 400.

Nová pohonná soustava, posílající výkon na kola přes pro hybridy typickou „bezestupňovou” převodovku ECVT (v tomto případě ovšem s virtuálními sedmi stupni podobně jako u hybridů Lexus), umožní tomuto robustnímu crossoveru zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,6 s. To je ovšem o 0,2 s horší výsledek, než jakého dosahuje standardní provedení BMW X6 xDrive50i osazené pouze osmiválcem s dvojitým přeplňováním. Hybridní provedení tohoto mastodonta totiž dostalo to, co potřebovalo ze všeho nejméně: bezmála další dva metráky pohotovostní hmotnosti navíc... Důvod je zřejmý - „mraky” NiMH akumulátorů pod podlahou zavazadlového prostoru. Ty mají kapacitu 2,4 kWh a dokáží dodat „šťávu” až 57 kW dodatečného výkonu.

U „plnohodnotných” hybridů jsme zvyklí i na rekuperaci brzdné energie tím, že se na brzdění kol podílejí i samotné elektromotory. Tento prvek nechybí ani v ActiveHybrid X6 a dokáže nabídnout brzdný výkon až 50 kW a docílit přetížení 0,3 G - jak BMW sebekriticky uvádí, je to 25x více než u jeho „běžného” EfficientDynamics regenerativního brzdění, které při zpomalení pouze na maximum zapojuje alternátor...

Podle výrobce ujede BMW X6 ActiveHybrid „celých“ 2,5 km čistě na elektrický pohon při rychlosti 60 km/h, v kombinovaném režimu i díky tomu klesla jeho kombinovaná spotřeba na 28,5 mpg. Těžko přitom říci, zda se jedná o jedotky americké, nebo britské, v prvním případě by přepočet vycházel na 8,25 a v druhém na 9,91 l/100 km. Ať tak či onak, výrobce slibuje snížení spotřeby paliva o 20 procent ve všech režimech při zachování obdobné dynamiky.

S úpravou pohonné jednotky přichází i drobné změny vzhledu, jež se však omezují především na výduť na kapotě, jiná litá kola, specifické označení či nový odstín bleděmodrého laku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedan BMW ActiveHybrid 7 sdílí s předchozím vozem část pohonné soustavy, avšak použití jediného elektromotoru (o výkonu jen 20 koní) snížilo její celkový výkon na 459 koní (336 kW) a točivý moment omezilo na 760 Nm.

Použita je v tomto případě osmistupňová automatická převodovka obvyklé koncepce (HDM), přes kterou je výkon posílán na kola zadní nápravy. Velký hybridní sedan s touto výbavou zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,9 s a dosahuje tak lepších parametrů než verze 750i. Důvodem bude zejména právě méně komplikovaná konstrukce - vůz disponuje menší sadou lehčích Li-Ion baterií s kapacitou 400 Wh a hmotností jen 27 kg. Na několikakilometrový dojezd jen „na baterky” tak u ActiveHybrid 7 můžete zapomenout.

V otázce jeho spotřeby panuje podobný problém jak u výše popisovaného vozu. Pokud by tedy byla spotřeba 29,1 mpg podle americké normy, znamenalo by to v přepočtu 8,1 l/100 km, podle britské je to však 9,7 l/100 km. V každém případě jsou to hodnoty na těžké a výkonné osmiválcové vozy velmi příznivé. Pro porovnání, stávající BMW 750i s motorem 4,4 l o výkonu 408 koní (298 kW) akceleruje za 5,2 s a dosahuje průměrné spotřeby 11,4 l/100 km. Avizované snížení spotřeby paliva je v tomto příadě patnáctiprocentní.

Další detaily, které nám umožní tyto verze plně srovnat s jejich konvenčními sourozenci, můžeme očekávat spolu s představením obou vozů za měsíc ve Frankfurtu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW ActiveHybrid X6
 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

BMW ActiveHybrid 7

 
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků