BMW 535i GT: jen s jedním turbem

Nový model BMW 535i Grand Turismo nedostane šestiválec N54, ale nový motor N55. Vystačit si bude muset jen s jedním turbem.

Provedení 5 GT bude pro značku BMW důležitou novinkou, jíž vpluje do pro ní zatím neznámých vod. Svou kompilativní povahou vzbuzuje poněkud kontroverzní názory, ale na ty jsou u BMW v posledních letech jistě zvyklí. Novinku jsme vám podrobně představili na tomto místě.

Kromě jiných se pod její kapotou objeví nová verze zážehového šestiválce N54. Ten ve své stávající podobě nese přeplňování dvojicí dmychadel a obecně je považován za jeden z nejlepších motorů dané třídy, který se v současnosti vyrábí, ačkoli tradiční příznivci značky mu nemohou přijít na chuť. Vloni byl i tak ověnčen titulem Mezinárodní motor roku (International Engine of the Year), což naznačuje, že i přes proklamace části veřejnosti řadová koncepce šestiválce, s níž mají u BMW navíc velké zkušenosti, stále nabízí neoddiskutovatelné přednosti.

Tip: Prohlédněte si detailní technické specifikace a stáhněte tapety BMW 5 GT na blogu BMW Fans.

Modernizovaná verze jednotky N54 přeznačená na N55 debutuje koncem tohoto roku právě v modelu BMW 5 Grand Turismo. Slovo modernizace je zde ovšem s otazníkem. Motor se, jak za chvíli poznáte, sice chlubí velmi pěknými parametry a jeho celkové řešení je originální. Na druhou stranu BMW jím rychle zapomnělo na to, že dvěma turby chtělo alespoň částečně eliminovat přirozené nevýhody přeplňování a turbomotor jimi přibližít těm atmofséricky plněným. Nový motor N55 má totiž turbo už jen jedno. Že by úspora nákladů v Mnichově zašla až tak daleko?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pohonná jednotka N54 disponuje dvojitým přeplňováním, přímým vstřikováním benzínu a proměnným časováním všech ventilů, které BMW postupně vyvíjí pod označením Valvetronic. Ve své nejsilnější verzi dosahuje výkonu 326 koní (243 kW) při 5 800 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 450 Nm již při 1 500 ot./min.

Nové provedení N55 ze stávajícího motoru vychází a přebírá z něj vetšinu jeho součástí včetně bloku válců a ventilového systému, ale dostalo jen jedno přeplňovací dmychadlo. Doplňuje jej ovšem o přímé vstřikování a plně proměnné nastavení ventilů Valvetronic, což je kombinace, kterou jsme dosud nemohli poznat v žádném voze.

Nový motor 35i N55 bude pro použití v modelu 5 GT naladěn na 306 koní (225 kW) při 5 800 ot./min. a točivý moment bude dosahovat stále solidních 400 Nm, a to při otáčkách dokonce ještě o 300 ot./min. nižších (1 200 ot./min.) Jeho hlavní předností by však měla být snížená spotřeba paliva, jak také jinak. Ta má ve voze BMW 5 GT v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou dosahovat v průměru 9 l/100 km. Toto pětimetrové monstrum přitom zrychlí z 0 na 100 km/h již za 6,3 s. Pro další podrobnosti o novém voze odkazujeme zájemce na výše citovaný článek.

Co si o tomto posunu BMW myslet, zatím s jistotou nevíme. V tuto chvíli to ale vypadá tak, že realitu dvojitého přeplňování nahradila jen marketingová hříčka „TwinPower Turbo” (místo „Twin Turbo”), která se spolu s dalšími domnělými přednostmi snaží zamaskovat, že při množství vyprodukovaných motorů 35i se pár desítek tisíc ušetřených turbodmychadel prostě hodí. Pokud se tento motor objeví i v modelech, kterým byl dosud vlastní ten dvojitě přeplňovaný, nebude o tom moci býti pochyb...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 5 GT
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 45 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků