BMW 530i: techno party (megatest)

Po odvážné řadě 7 vymodeloval kontroverzní desingér Chris Bangle novou řadu 5. Stejně jako 7 šokovala 5 revolučními tvary exteriéru a interiéru. Pod odvážným kabátem se ukrývá špičkový obsah. Testovali jsme verzi se šestiválcem 3.0 (170 kW/231 k).
Seznam kapitol
  1. Radikální změna, Chris Bangle story, génius nebo šílenec
  2. Kam spěje BMW, vnější design, revoluční tvary, oblíbená pětka
  3. Moderní interiér, plasty, ovládací prvky, ergonomie, klimatizace
  4. Přístrojová deska, tempomat, směrová světla, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, obývací pokoj, audiosystém, ovládání a iDrive
  6. Bezdrátový telefon, možnosti, volání, hovor, sms, vkládání SIM
  7. Motor, charakteristika, parametry, chování, odhlučnění, zvuk, automat
  8. Jízdní vlastnosti, stabilita, řízení, brzdy, posilovač řízení, parametry
  9. Fotogalerie (všechny pořízené fotografie pohromadě)
  10. Postřehy majitele BMW 5 (čtenáře): zkušenosti v bodech

Na začátku devadesátých učinilo vedení automobilky BMW jednoznačné rozhodnutí (to vystupoval v černo-modro-bílých barvách i nynější šéf Volkswagenu Bernd Pitschetsrieder): klasický, léty vybroušený a zákazníky pozitivně vnímaný design bavorských vdolečků zastaral, pozvolné inovační procesy musí nahradit postupy vpravdě revoluční. Designérské oddělení otupělé neustálými „facelifty“ potřebovalo nový impuls. Tím se stala osoba nového designéra Chrise Banglea.

  
Seznamte se - BMW 5. Zepředu vypadá jako mimozemšťan nebo vysmáta a hodně
vypasená dravá šelma

V klíčovém roce 1992 pracoval Bangle ve službách Fiatu, pro něhož vytvořil zajímavou kreaci jménem Fiat Coupé. Když v říjnu 1992 zamířil do BMW, nikdo netušil, v jakou personu (pro některé non-grata) v BMW vyroste.  Představení jeho výtvoru v roce 1993 vyvolalo první pochybnosti,  kudy Bangle BMW povede. Jak designér avizoval, v prvních letech jeho působení nezaznamenali zákazníci výraznější změny. Nezpůsobila to zbloudilá můza, spíše chaos ve vedení.


Tip: podívejte se na video s BMW 5. Uvidíte v něm exteriér a interiér, práci s iDrive, jízdu a mnoho jiných zajímavých záběrů. Kvůli velké délce jsme ho rozdělili na dvě části cca po čtyřech minutách.

   
Z boku vypadá pětka impozantně, ostatně necelých pět metrů délky upoutá
pozornost tak či tak

Velká Banglova chvíle měla teprve přijít. V roce 1999 vystavilo BMW ve Frankfurtu silně expresivní a futuristickou studii Z9, jež obsahovala většinu nových designových prvků použitých u pozdějších sériových modelů. Na studii se většinou pohlíží s nadhledem, neboť série mnohé změní. Zatímco svět mohl Z9 obdivovat nebo odsoudit, vedení automobilky vědělo, že revoluce klepe na dveře. První vlaštovkou byla X5. Její tvary postupně přijali i konzervativněji smýšlející zákazníci.

  
Zadní část charakterizují protáhlé zadní světlomety zasahující hluboko do zadního
blatníku. --- Označení 530i naznačuje, s kým máme čest (resp. co zakrývá kapota)

Revoluční designový směr ukázala v plné síle sedmičková řada. Pokud X5 přijímali příznivci tradičních tvarů pomalu, sedmičku nepřijali vůbec. Některé prvky vyrazily dech i progresivně smýšlejícím motoristům a zvedly vlnu kritiky. Rány na duši nezhojil ani čas, natož další modely. Čerstvý vítr v plachtách bavoráku přifoukal plamennou Z4, novou řadu 5 a bavorskou odpověď na Volkswagen Golf 5 či Astru III – nové BMW 1. Velmi odvážný kabát oblékly všechny novinky.

Génius nebo šílenec?

Z relativně neznámého designéra vyrostl náhle (ne)uznávaný odborník. Jeho jméno skloňovaly ve všech pádech nejrůznější motoristická periodika i samotní motoristé. Svět internetu zaplnily stovky stránek věnovaných jeho jménu, některé tvrdě kritizují, jiné vzdávají hold. Kritické hlasy zesílily s každou novou řadou, pro důkaz Banglovy (ne)oblíbenosti netřeba chodit daleko. Ve vyhledávači Google.com stačí nadepsat Chris Bangle a získáte odraz veřejného mínění.

  
Pohled na zadní část pobuřuje i uklidňuje. Chris Bangle se vyřádil...

Na prvním místě vyskočí nekompromisní a nelítostné vyhodnocení Banglovy práce: Stop Chris Bangle Petition. Za odkazem je ukryt následující test: Drahé BMW, děkujeme, že vyrábíš výborné, kvalitní automobily ztělesňující prestiž, výkon, luxus. Ještě jednou děkujeme za to, že vyrábíš naše vysněná auta. Prosíme pokračuj v tom, propusť Chrise Bangla a nedovol mu, aby nadále ničil tvoje skvělé BMW…Podobných reakcí obsahuje internetová síť bezpočet. 

  
Zrcátka vypadají poněkud archaicky (v kontrastu se zbytkem vozu), zevnitř
jsou to "plachty"

Není divu, že se začalo spekulovat o konci designérovy kariéry v rámci automobilky BMW. Ti, kteří předpokládali odchod z postu šéfdesinéra, se nemýlili. Bangle však neopustil BMW s pláčem, Bangle totiž neopustil BMW vůbec. Na soupisce bavorského týmu se posunul výše, na post ředitele designu celé BMW Group. Pod jeho vedení spadají designéři: Adrian van Hooydonk (BMW), Gert Volker Hildebrand (Mini), Ian Cameron (Rolls-Royce).

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
BMW Řada 3 1.951
Rok výroby: 2001
Stav: 174 300 km
Cena: 70 000 Kč
BMW Řada 1 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 126 721 km
Cena: 145 000 Kč
BMW X5 4.398
Rok výroby: 2003
Stav: 155 662 km
Cena: 150 000 Kč
Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI

Test ojetiny: Volkswagen Golf

Šestá generace Golfu představuje jistotu s dieselem nebo atmosférickým benzinovým motorem. U jednotek TSI je potřeba vybírat opatrně.

včera | Dalibor Žák | 32 příspěvků
Test Seat Ibiza Cupra: Vstupenka do světa radosti a rychlosti

Seat Ibiza Cupra

Seat z povzdálí útočí na přední příčky mezi rychlými kompaktními hatchbacky. Bez velkého tyjátru Ibiza Cupra přezbrojila na větší motor a vyměnila automat za manuál. Jak moc skvělá je?

26.  6.  2016 | Ondřej Lilling | 8 příspěvků
Test ojetiny: Najít pěkný Citroën C4 Picasso vám dá dost práce

Test ojetiny: Citroën C4 Picasso

Zapomeňte na obvyklá klišé o francouzských autech. MPV Picasso není špatné, ale bude vám trvat, než najdete povedený kus s dobrým motorem.

19.  6.  2016 | Dalibor Žák | 36 příspěvků