BMW 530d Touring: sportkombi (kompaktní test)

Ani ve verzi kombi nepříchází BMW řady 5 o sportovní ambice. Ty jsou doplněny skvělým naftovým šestiválcem, jehož maximální výkon dosahuje 160 kW. S více než jeden a půl tuny těžkým vozem dokáže dobře zacvičit.
Seznam kapitol
  1. Vzhled, zavazadlový prostor
  2. Motor, spotřeba, jízdní vlastnosti, komfort
  3. Zhodnocení, plusy a minusy, parametry, výbava
  4. Kompletní fotogalerie

Kombi je hezčí

Pětkové kombi je oproti sedanu designově poněkud umírněnější, záď totiž tolik neprovokuje, je usedlejší. Mezi velkými kombi – Audi A6 Avant a Mercedes-Benz E – vypadá nejlépe. Lehce skloněný D-sloupek, hezký tvar světlometů, ostře střižené hrany, to vše vyjadřuje nejen eleganci, ale i dynamiku. Záď se trochu podobá jedničce, ta má ale odlišná světla, která nezasahují tolik do středu a jsou posazená výše. Výhled vzad není kvůli malému okénku příliš dobrý, vše zhoršuje provedení N1, tedy zadní posuvná mříž a hlavně černá boční okénka. Když jsem vyjížděl z kolmého stání, musel jsem doufat, že kolem právě nejede žádné auto – nic nebylo vidět. Provedení N1 sice snižuje podnikatelům cenu, ale je hodně nepraktické; ostatně o tom dále.

Tip: Přečtěte si test sedanu 530i, podrobné představení 5 Touring

  

  
Design pětkového kombi patří ke špici

Vzhled nové pětky a vůbec pár slov o Chrisu Banglovi a novém designovém směru, který BMW nastolilo na přelomu tisíciletí s příchodem modelu X5, jsme podrobně psali v testu sedanu 530i, takže s k tomu nebudu vracet. Interiér byl místo světlešedého provedení černý, což vozu slušelo více, plasty díky tomu nevypadaly tak levně. Místo standardních sedadel v kůži mně oblažovala příplatková komfortní sedadla s všemožným elektrickým nastavením: prodloužení sedáku, výška a sklon sedáku, sklon opěradla, výška hlavové opěrky a dokonce i změna šířky bočního vedení. Pokud jste úzcí, můžete si vedení přitáhnout a tím se v opěradle více upevnit; naopak širocí lidé si vedení uvolní, aby je netlačilo. Parádička. Škoda jen, že chybělo odvětrávání, v létě by se hodilo. Celkově se mi ale pětka nezdá tak útulná jako konkurence, takový Mercedes třídy E řidiče doslova hýčká.

  
Zadní začerněná okénka zhoršují výhled

  
Agresivní maska říká uhni, teď jedu já

 

Výbava kombi nebyla tak bohatá jako výbava sedanu, místo grafické navigace zde byla jen textová, chyběl také přehrávač DVD či příplatkový sound system. Přesto nebyl vůz žádným chudáčkem, nacházelo se v něm vše důležité, co potřebuje běžný řidič včetně tempomatu, duální automatické klimatizace, CD přehrávače či bi-xenonů. Lepší byl sportovní volant, který měl tlustší věnec; díky tomu se auto výborně řídilo. Zde jen dodám, že po vytáhnutí klíčků ze zapalování se sloupek volantu posune nahoru, aby se usnadnilo nastupování; nastavení volantu je totiž ovládáno elektricky. Systém iDrive, který ovládá hlavní funkce vozu, je sice jednodušší než v sedmičce, ale stále se mi zdá zbytečný; při jízdě ubírá příliš mnoho pozornosti. Vadilo mi také, že nebylo možné vypnout displej; po vypnutí z něj sice zmizely informace, ale displej jako takový stále „černě“ svítil. V noci nic příjemného.

Dvojité dveře, dvojité dno

Hlavní rozdílem oproti dříve testovanému sedanu je kromě motoru samozřejmě zavazadlový prostor. Ten za příplatek necelých osmdesát tisíc výrazně zvýší užitnou hodnotu vozu a hlavně díky přepážce a ztmaveným zadním sklům umožňuje odečíst od ceny vozu DPH. To ovšem za cenu obtížné manipulovatelnosti, k níž je vždy lepší si přizvat někoho druhého. Poprvé jsme s kolegou ošklivou přepážku skládali více než patnáct minut; postup zde nemá cenu popisovat, ostatně všechny důležité kroky jsem zdokumentoval. Po sklopení sedadel a posunutí přepážky se základní velikost zavazadlového prostoru 500 l zvětší na 1650 l a vznikne dlouhá rovná ložná plocha.

  
Dvojité zadní dveře

  
Zavazadlový prostor má dostatečný objem

  
Pod dvojitým dnem je místo na rezervu --- Kryt se sám zvedá --- Začínámen sklápět sedadla

Pod dnem se skrývá druhé dno a pod ním je místo na rezervu, která v testovaném voze chyběla. Vůz by měl zvládnout jízdu i po defektu. Páté dveře mají dvojité otvírání, lze otevřít zvlášť zadní sklo a zvlášť celé dveře. Po otevření pouze skla vyjede kryt zavazadlového prostoru nahoru, abyste se dostali dovnitř. Zpět ho ale musíte dát sami. Otvírání kufru má svoje místo i na dálkovém ovládání. Zadní náprava je zajímavá vzduchovým odpružením, které udržuje konstantní světlou výšku i v případě plného naložení. I díky tomu se jízdní vlastnosti kombi příliš neliší od sedanu a vliv na ně nemá ani naložení; vůz jen nepatrně méně ochotně zatáčí.

  

  

  
Sklopení sedadel je kvůli přepážce dost záběr --- Po kslopení vzniká rovná plocha

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
BMW Řada 3 3
Rok výroby: 2007
Stav: 116 070 km
Cena: 390 000 Kč
BMW Řada 3 3
Rok výroby: 2009
Stav: 149 249 km
Cena: 350 000 Kč
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2006
Stav: 117 507 km
Cena: 185 000 Kč